VentureTECH labur RM7 juta dalam syarikat perkhidmatan keselamatan siber Nexagate | DagangNews Skip to main content

VentureTECH labur RM7 juta dalam syarikat perkhidmatan keselamatan siber Nexagate

Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 21 Dis - VentureTECH Sdn Bhd mengumumkan pelaburan strategik sebanyak RM7 juta dalam Nexagate Sdn Bhd, salah satu penyedia perkhidmatan keselamatan siber di Malaysia. 

 

Pelaburan itu menjurus ke arah menyokong fasa pengembangan Nexagate, memfokuskan pembangunan Platform Nexa Security Intel (NSI) dan meningkatkan lagi portfolio rumusan keselamatan siber inovatifnya.

 

Ketua Pegawai Eksekutif VentureTECH, Ahmad Redzuan Sidek berkata, pihaknya sangat teruja bekerjasama dengan Nexagate, sebuah syarikat di barisan hadapan dalam inovasi keselamatan siber. 

 

Katanya, dedikasi Nexagate untuk terus mendahului cabaran keselamatan siber yang sedang berkembang sejajar dengan misi VentureTECH untuk menyokong teknologi yang dibangunkan tempatan. 

 

"Dengan rekod prestasi penglihatan dan kepakaran yang mengagumkan dalam ruang keselamatan siber, kami yakin bahawa kerjasama ini bukan sahaja akan memacu pertumbuhan Nexagate tetapi akan juga memainkan peranan penting dalam memajukan industri," katanya dalam kenyataan media di sini, hari ini.

 

Menurut Ahmad Redzuan, kerjasama itu juga mencerminkan keyakinan VentureTECH terhadap potensi Nexagate untuk membentuk masa depan keselamatan siber dan membangunkan bakat tempatan.

 

Katanya, ia sejajar dengan falsafah pelaburan impak VentureTECH yang bertujuan untuk menjana impak masyarakat yang positif. 

 

 

venturetech

 

 

"Ia juga menyokong usaha negara wawasan untuk menerima IR4.0 ke arah mewujudkan pertumbuhan sosioekonomi yang lebih saksama, inklusif dan mampan. Bersama-sama, kami menyasarkan untuk menetapkan piawaian baharu dan mengukuhkan alam digital daripada ancaman yang muncul," katanya.

 

Pengarah Urusan Nexagate, Khairil Effendy Ahmad Dhman Huri pula berkata, sejak 13 tahun lalu, Nexagate berkembang daripada permulaan yang sederhana, dan pihaknya berasa benar-benar bertuah dalam perjalanan ini. 

 

"Perkongsian kami dengan VentureTECH merupakan langkah penting dalam membuka potensi kami sebagai kuasa keselamatan siber global.

 

"Kami bukan hanya melindungi ruang siber negara kami; dengan kepakaran kami yang mendalam dan dikuasakan dengan platform digital Nexa Security Intel (NSI), kami menyasarkan untuk menjadi kuasa seluruh dunia untuk keselamatan digital," katanya.

 

Kerjasama antara VentureTECH dan Nexagate menandakan komitmen kuat untuk memajukan rumusan keselamatan siber dan mewujudkan persekitaran digital lebih selamat untuk perniagaan dan individu. - DagangNews.com