Wajah Emiriah Arab Bersatu berubah, migran 89% jumlah populasi | DagangNews Skip to main content

Wajah Emiriah Arab Bersatu berubah, migran 89% jumlah populasi

Oleh MOHD FUDZAIL MOHD NOR
Kolumnis DagangNews.com

 

 

APABILA membandingkan statistik populasi Emiriah Arab Bersatu (UAE) pada 2021 dengan tahun-tahun sebelumnya, terbukti bahawa perubahannya berada pada puncaknya hari ini.  Orang asing kini semakin ramai dengan pelbagai etnik berbanding sebelum ini.

 

Apakah sebab mengapa orang terus berbondong-bondong masuk ke UAE? Jawapannya ialah polisi cukai yang liberal pihak kerajaan atau wujudnya kementerian untuk kebahagiaan dan kesejahteraan.

 

Percaya atau tidak, statistik terkini mengatakan bahawa walaupun di tengah-tengah COVID-19, terdapat peningkatan populasi sebanyak 0.05 juta daripada angka tahun lalu.

 

Mari kita perhatikan butirannya.  Banyak sebab yang bertentangan untuk penduduk UAE pada tahun 2021.

 

Melihat data dari sejumlah institusi yang berbeza, yang telah menggunakan sistem dan metodologi mereka sendiri untuk mencapai angka mereka.

 

Pada akhirnya, mereka memilih untuk menggunakan data PBB kerana lebih kurang sesuai dengan data rasmi kerajaan UAE.

 

Penduduk UAE 2021 (Pilihan Teratas)

-             Penduduk UAE pada tahun 2021 adalah 9.99 juta mengikut data yang diberikan oleh PBB.

-             Kepadatan Penduduk di UAE adalah 118 per kilometer persegi.

-             Jumlah Penduduk Ekspatriat UAE pada tahun 2021 adalah 8.84 juta.

-             Penduduk Dubai pada tahun 2021 adalah 3.43 juta menurut laman web rasmi Kerajaan Dubai.

 

Menurut sumber, populasi UAE 2021 termasuk ekspatriat adalah 9.99 juta. Jumlah populasi ekspatriat di UAE kini berjumlah 8.84 juta, yang merupakan  89% daripada populasi. Warga negara Emirat atau UAE hanya 11% atau 1.15 juta hari ini.

Penduduk Warganegara

-             India 2.75 juta

-             Pakistan 1.27 juta

-             Bangladesh 0.74 juta

-             Filipina 0.56 juta

-             Iran 0.48 juta

-             Mesir 0.42 juta

-             Nepal 0.32 juta

-             Sri Lanka 0.32 juta

-             China 0.21 juta

-             Semua negara lain 1.79 jutA

Jumlah Penduduk Ekspatriat 8.84 juta

 

 

Kadar migrasi bersih semasa ialah 1.93 setiap 1000 penduduk. Penduduknya banyak tertumpu di wilayah timur laut negara, di mana tiga Emirates terbesar - Abu Dhabi, Dubai, dan Sharjah berada. Kawasan itu sahaja merupakan rumah bagi 75% penduduk.

 

Dengan 69% lelaki dan 31% wanita, UAE belum mencapai kesamaan jantina. Ini dapat dilihat di semua peringkat umur.

 

Dengan lebih banyak ekspatriat, majoriti penduduk UAE (66.35%) termasuk dalam kumpulan umur 25-54. Menurut statistik baru-baru ini, kadar kelahiran UAE adalah 10.110 kelahiran setiap 1,000 orang, dan kadar kematian kira-kira 2 kematian / 1,000 penduduk. Jumlah kesuburan di negara ini dicatat pada 1.73 kelahiran hidup setiap wanita.

 

Angka kematian bayi adalah 5.3 kematian / 1.000 kelahiran hidup sementara jangka hayat rata-rata adalah 79 tahun.

 

dubai

 

Umur median lebih kurang 30.3 tahun. Penduduk kanak-kanak antara 0 dan 14 tahun adalah 1.4 juta. Kumpulan umur 15-24 tahun merangkumi 1.1 juta penduduk, sementara kumpulan umur 25-54 dan 55-64 masing-masing berjumlah 6.6 juta dan 0.5 juta. Negara ini mempunyai 0.1 juta orang di atas usia 65 tahun.

 

Nisbah jantina UAE 2021 cukup menarik untuk diperhatikan. Lelaki menguasai carta di semua peringkat umur.

 

Dalam kumpulan 25-54 tahun, lelaki melebihi wanita sebanyak 3.1 juta. Ini boleh dikaitkan dengan populasi ekspatriat yang sangat banyak.

 

Dari 1.4 juta kanak-kanak di bawah 14 tahun, lelaki merangkumi 0.76 juta dan wanita, 0.73 juta. Begitu juga, antara 15 dan 24 tahun, terdapat 0.74 lelaki dan 0.43 wanita.

 

Walaupun jumlah lelaki dalam kumpulan umur 55-64 tahun adalah 0.44 juta, jumlah wanita berjumlah 0.14 juta. Pada masa ini, di UAE, terdapat 0.07 juta lelaki dan 0.04 juta wanita dalam lingkungan 65+.

 

Penduduk Dubai pada tahun 2021

Pada hari ini, pada tahun 2021, populasi di Dubai berjumlah 3.43 juta. Dari 2.56 juta pada tahun 2016 populasi telah meningkat lebih dari 1 juta hanya dalam enam tahun.

 

Emirat yang paling ramai penduduk sekarang mempunyai kepadatan penduduk sekitar 762.6 per km persegi di kawasan metro sahaja.

 

Terdapat 2.36 juta lelaki dan 1.04 juta wanita di Dubai (menurut data terkini yang tersedia dari Pusat Statistik Dubai).

 

Dubai adalah kota kedua terbesar di negara ini dengan luas 4.114 km persegi. Terletak di sudut barat daya Teluk Arab, Dubai dipuji sebagai hab perniagaan global dan ibu kota komersial UAE. Metropolis kosmopolitan ini mempunyai lebih banyak ekspatriat daripada Emirati.

 

Walaupun penduduk tempatan beragama Islam, ada masyarakat Kristian, Hindu dan Sikh.

 

Pada tahun 1980, penduduk Dubai kira-kira 0.27 juta. Jumlah itu meningkat kepada 0.68 juta pada tahun 1995, dan 1.3 juta pada tahun 2005.


 

dubai



Pada tahun 2015, populasi melintasi angka dua juta untuk mencapai 2.38 juta. Pada tahun 2018, jumlahnya kembali melebihi 3 juta.

 

Terdapat banyak faktor untuk kadar pertumbuhan penduduk yang tinggi di Dubai, yang paling penting semuanya adalah pendekatan kosmopolitannya. Ini telah mendorong warga asing untuk datang dan menetap di daerah ini, menjadikan populasi ekspatriat lebih besar daripada warga negara.

 

Dalam jangka masa 30 tahun, populasi telah meningkat berjuta-juta orang. Sekarang, dengan Expo 2020 Dubai siap untuk dilancarkan dan peluang pekerjaan berikutnya (270,000 pekerjaan tambahan) akan diwujudkan, terdapat ramalan bahawa penduduk Dubai mungkin mencapai tahap tertinggi sepanjang tahun pada tahun 2030.

 

Ini berbeda dengan tanggapan beberapa orang mengenai pertambahan penduduk. Mereka mengatakam perduduk UAE semakin berkurang disebabkan COVID-19 dan persaingan kurang untuk bakat asing.

 

Tawaran kewarganegaraan adalah manifestasi terbaru dari suatu kebijakan yang digubal untuk ekspatriat yang mencari tempat tinggal jangka panjang di UAE. Program Golden Visa, misalnya, menyediakan residensi 10 tahun secara diperbaharui untuk pelabur, usahawan, ketua eksekutif, saintis, dan pelajar cemerlang yang memenuhi syarat khusus.

 

Walaupun Golden Visa pada mulanya terbukti berjaya menawarkan kestabilan yang lebih besar kepada mereka yang ingin membina karier jangka panjang di UAE berikutan pengenalannya pada tahun 2019, pandemik COVID-19 telah menonjolkan had intrinsiknya.

 

Ketika sekatan mobiliti meningkat dan keadaan ekonomi bertambah buruk, ketiadaan jaringan keselamatan sosial bagi ekspatriat memaksa banyak pekerja yang mungkin mendapat manfaat dari program ini untuk meninggalkan negara ini.

 

Laporan Standard & Poor baru-baru ini mendapati bahawa disebabkan kejatuhan ekonomi dari pandemik dan penurunan harga minyak yang menyertainya, penduduk di wilayah Teluk menurun hanya lebih dari 4% dalam tempoh satu tahun (Januari hingga Disember 2020), terutamanya akibat aliran keluar pendatang.

 

Penduduk Dubai turun 8.4% pada tahun 2020, penurunan paling tinggi di wilayah Teluk. Ini umumnya disebabkan oleh kemelesetan tahun lalu, yang menyebabkan peningkatan jumlah pengangguran, dan dengan itu memaksa banyak ekspatriat yang visa tinggal mereka dikaitkan dengan pekerjaan mereka untuk pulang ke rumah.

 

Kerajaan GCC juga semakin menerapkan untuk meningkatkan penyertaan warga negara di sektor swasta, terutama melalui langkah-langkah yang membatasi pengambilan pekerja ekspatriat. Unjuran Standard & Poor menunjukkan bahawa jumlah ekspatriat di rantau ini akan terus menurun, walaupun ada yang akan kembali setelah ekonomi pulih.

 

Memandangkan bahawa orang asing merangkumi 90% daripada populasi UAE pengeluaran pekerja secara besar-besaran menjadi perhatian utama. Waktu pengumuman kewarganegaraan agak berkaitan dengan pandangan ekonomi dan politik ekonomi global yang tidak menentu dan terutama terkait dengan komitmen negara. Ini untuk mengekalkan tenaga kerja yang berkemahiran tinggi di UAE dan tidak menderita prospek penyaluran otak yang meluas setelah wabak itu. 

 

Menawarkan kewarganegaraan bukan hanya merupakan cara untuk mempertahankan tenaga kerja yang berkemahiran tinggi di negara ini, tetapi juga instrumen untuk menjadikan mereka sebagai pengguna dan pelabur.

 

Keperluan pelabur ini amat mendesak. UAE telah melakukan banyak usaha dan wang ke dalam program vaksinasi COVID-19 dengan tujuan mempercepat pemulihan ekonomi.

 

Sebahagian daripada pemulihan ini akan melibatkan menjadikan negara ini selamat bagi pekerja asing untuk kembali ke UAE.

 

Menambah tekanan ini adalah persaingan dengan negara-negara Teluk yang lain. Arab Saudi dan UAE telah mengembangkan kepelbagaian ekonomi pada lintasan yang serupa, terutama yang berkaitan dengan projek berteknologi tinggi, permulaan perniagaan, dan pelancongan. 

 

Keragaman diversifikasi telah menghasilkan lingkungan di mana persaingan untuk bakat ekspatriat semakin memanas.

 

Inisiatif kewarganegaraan UAE mungkin mewakili usaha untuk mewujudkan kelas elit warga negara berpendidikan yang dapat mendorong sektor swasta untuk mengungguli mereka di negara jiran.

 

 

dubai

 


Pandangan ekspatriat: Tanda toleransi atau perpecahan yang lebih mendalam?

Inisiatif kewarganegaraan termasuk dalam naratif toleransi dan multikulturalisme yang menjadi salah satu ciri wacana umum UAE dalam beberapa tahun kebelakangan ini.

 

UAE telah mempromosikan masyarakat yang lebih mesra pendatang, dan menyoroti sumbangan ekspatriat dan migran dalam pembangunan negara dan pembangunan ekonomi, sebahagian sebagai reaksi terhadap kritikan dari negara-negara Barat dan NGO.

 

Langkah itu tidak boleh dilihat sebagai kejutan tetapi sebagai logik usaha pemerintah Emirat untuk mendorong kekayaan bersih tinggi individu untuk melabur dan tinggal di UAE.

 

Walaupun terdapat inisiatif yang bersikap toleran, jelas disasarkan kepada golongan elit dan bukan pada orang biasa yang berpotensi tinggal di UAE selama beberapa generasi.

 

Menekankan sifat elit inisiatif dimana  memberi hak kewarganegaraan ekonomi daripada bentuk kepemilikan lain, dan hanya akan mempengaruhi imigran paling elit, yang sudah memiliki hak istimewa berdasarkan kekayaan.

 

Ini menimbulkan persoalan yang tidak terjawab mengenai kekekalan bagi anak-anak bukan warga negara yang telah dilahirkan dan dibesarkan di Teluk.

 

Rasa ketidakpastian ini disebabkan pembuatan keputusan sewenang-wenang dan alat keselamatan yang mengganggu yang akan selalu ada di benak kepala penduduk, untuk diri mereka sendiri dan anak-anak mereka.

 

Pada gilirannya, UAE juga akan mempertahankan hak untuk menarik kewarganegaraan dari warga negara yang tidak diingini dan telah membangun mekanisme yang tidak menjadikan seseorang tiba-tiba tanpa kewarganegaraan.

 

Isu kewarganegaraan sensitif tidak hanya dalam kalangan masyarakat ekspatriat, tetapi juga dalam masyarakat Emirati. Sama seperti tenaga kerja UAE yang sangat terpecah mengikut garis nasional, etnik, dan kaum, terdapat pelbagai jenis kewarganegaraan untuk warga negara.

 

Kategori pertama adalah warga negara penuh Emirati yang terdiri daripada mereka yang dapat menelusuri keturunan mereka ke keluarga asal yang membentuk negara ini pada masa penubuhannya dan mereka yang memiliki buku kecil khulasat al-qaid. Kategori kedua adalah mereka yang telah menjadi warga negara melalui perkahwinan, dan terutama berlaku untuk wanita asing yang berkahwin dengan lelaki Emirati.

 

Kategori ketiga merangkumi mereka yang telah diberi kewarganegaraan melalui naturalisasi.  Terdapat juga penduduk tempatan yang memiliki pasport tetapi tidak memiliki khulasat al-qaid atau Bidoun yang merupakan penduduk UAE dan yang tidak memiliki pasport atau khulasat al-qaid. Pemegang pasport yang bukan warga negara penuh boleh diberikan sebahagian atau semua faedah oleh emirat individu tempat mereka tinggal, tetapi sama sekali tidak dijamin.

 

Naratif kewarganegaraan eksklusif Emirat  sangat penting bukan hanya dalam menjaga kewarganegaraan yang setia, tetapi juga dalam mengesahkan negara sebagai pelindung utama penduduk negara.

 

Inisiatif baru Sheikh Mohammed juga dapat mendorong seruan reformasi undang-undang kewarganegaraan yang ada untuk Emirati.

 

Seperti yang dinyatakan oleh Sheikha Jawaher al-Qassemi, isteri penguasa Sharjah, dalam Tweet,  walaupun wanita Emirat dapat mewarisi kewarganegaraan kepada keturunan mereka jika mereka berkahwin dengan orang asing, anak-anak ini harus memohon kewarganegaraan Emirat di berumur 18 tahun, dengan keputusan permohonan tidak dijamin.

 

Ini berbeza dengan lelaki Emirat yang berkahwin dengan wanita asing, yang dapat memberikan kewarganegaraan kepada anak mereka dengan mudah.

 

Memandangkan kadar perceraian yang cukup tinggi dalam kalangan warga negara, penurunan kadar kelahiran, dan saiz keluarga yang semakin kecil, pemeliharaan sosial dan kestabilan keluarga adalah keutamaan bagi kerajaan UAE.

 

Oleh itu, pelaksanaan inisiatif kewarganegaraan baru kemungkinan akan diukur, terbatas, dan dikendalikan, untuk menjaga struktur sosial Emirati.

 

Keprihatinan lain mengenai inisiatif kewarganegaraan adalah kerana UAE menawarkan perkhidmatan kebajikan dan faedah sosial yang sangat murah hati kepada Emirat, peningkatan jumlah warganegara mungkin membebankan sistem secara kewangan.

 

Namun mereka yang memperoleh kewarganegaraan adalah orang yang mempunyai kemahiran dan sumber daya. Pengalaman dari negara lain mengajar kita bahawa kemasukan penduduk dengan sumber dan modal insan tidak membebankan sistem kebajikan.

 

Itulah wajah baru UAE untuk tahun 2021 dan mendatang. - DagangNews.com