Wasco sumbang zakat RM1 juta kepada PPZ-MAIWP, perkukuh komitmen terhadap kebajikan masyarakat dan pembangunan mampan | DagangNews Skip to main content

Wasco sumbang zakat RM1 juta kepada PPZ-MAIWP, perkukuh komitmen terhadap kebajikan masyarakat dan pembangunan mampan

Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 16 Nov - Wasco Bhd mengumumkan pembayaran zakat sebanyak RM1 juta kepada Pusat Pungutan Zakat Majlis Agama Islam Wilayah Persekutuan (PPZ-MAIWP) dalam usaha mengukuhkan komitmennya terhadap kebajikan masyarakat dan pembangunan mampan.

 

Pengerusi Yayasan Wasco, Datuk Mohamed Nizam Abdul Razak berkata, pembayaran zakat itu mengukuhkan komitmen untuk terus berbakti kepada komuniti dalam rangkaian operasi pihaknya dan menggariskan tanggungjawab korporat ke arah memupuk perubahan yang positif. 

 

"Kami komited untuk menjadi entiti korporat yang inklusif dan teliti. Keterangkuman adalah nilai penting untuk Wasco, dan penerapan nilai ini diperluaskan ke seluruh organisasi. 

 

"Sebagai sebahagian daripada dedikasi terhadap kemampanan, Wasco secara aktif memupuk budaya tanggungjawab bersama dengan menggalakkan warga kerja menyumbang kepada dana zakat," katanya dalam kenyataan media di sini, hari ini.

 

Terdahulu, Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri'ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah berkenan menerima pembayaran zakat tersebut daripada Wasco kepada PPZ-MAIWP di Istana Negara baru-baru ini.

 

Inisiatif itu selaras dengan Matlamat Pembangunan Lestari (SDG) Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, melambangkan usaha Wasco dalam kedua-dua kemajuan sosial dan alam sekitar. 

 

 

wasco

 

 

Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Wasco, Gian Carlo Maccagno menekankan dedikasi kumpulan terhadap kebajikan masyarakat dan peranannya sebagai warga korporat yang bertanggungjawab. 

 

"Dengan memberi tumpuan kepada peningkatan kos sara hidup dan kebajikan masyarakat, kami secara aktif meneroka peluang untuk terus menyumbang secara positif. 

 

"Kami berharap bahawa pembayaran kami melalui PPZ-MAIWP akan memberikan sokongan yang tidak ternilai kepada mereka yang memerlukan, membantu mengurangkan kekangan kewangan dan meningkatkan kualiti hidup mereka," katanya.

 

Langkah penting itu menekankan komitmen kukuh Wasco terhadap keterangkuman sebagai salah satu entiti bukan milik Muslim di Malaysia yang menyumbang kepada dana zakat dan promosi proaktif pembayaran zakat sebagai sebahagian daripada budaya korporatnya. 

 

Inisiatif Wasco untuk menggalakkan pembayaran zakat dari dalam organisasi adalah sejajar dengan komitmennya yang lebih luas terhadap kemampanan. 

 

Kumpulan itu mewujudkan matlamat yang bercita-cita tinggi dan melaksanakan inisiatif bertujuan meninggalkan kesan positif yang berkekalan kepada alam sekitar dan komuniti. - DagangNews.com