Waspada individu mengaku `pakar pelaburan', kini guna selebriti, pempengaruh promosi diri | DagangNews Skip to main content

Waspada individu mengaku `pakar pelaburan', kini guna selebriti, pempengaruh promosi diri

Datuk Seri Dr Awang Adek Hussin

KUALA LUMPUR 14 Okt - Pengerusi Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SC) Datuk Seri Dr Awang Adek Hussin menggesa orang ramai supaya berhati-hati dengan individu yang mendakwa diri mereka `pakar pelaburan' tetapi menawarkan nasihat yang boleh dipersoalkan, atau menggunakan media sosial untuk menyebarkan maklumat palsu atau mengelirukan.

 

Beliau berkata terdapat peningkatan penggunaan "selebriti atau pempengaruh" untuk mempromosikan tawaran pelaburan runcit di media sosial.

 

Ini termasuk menggunakan selebriti untuk menyokong atau memberikan nasihat pelaburan kepada pelabur, selain bercakap tentang atau mempromosikan pelaburan yang berjaya.

 

Untuk menangani masalah yang semakin meningkat ini, Awang Adek menyatakan bahawa SC telah meningkatkan usaha kerjasama dengan pelbagai pihak berkepentingan untuk melakukan lebih banyak usaha dalam memerangi penipuan.

 

“Pendekatan pelbagai serampang kami termasuk menyedarkan orang ramai melalui Senarai Makluman Pelabur kami, menyekat laman web dan menyekat geo halaman media sosial yang menyinggung perasaan. Kami juga mengambil tindakan penguatkuasaan mengikut keperluan.

 

“Tahun lepas, kami menambah 275 nama pada Senarai Makluman Pelabur kami, menyekat 143 laman web, dan menyekat 35 halaman media sosial secara geo.

 

"Tahun ini, kami telah menambah 194 nama pada Senarai Makluman kami, dan 143 laman web dan 26 halaman Facebook telah disekat setakat Ogos," katanya dalam ucapan perasmiannya pada 9th InvestSmart Fest 2022 di sini hari ini.


 

SC

 


Awang Adek menghuraikan lebih lanjut bahawa peningkatan dan populariti internet dan media sosial malangnya turut menyediakan tempat yang subur untuk aktiviti penipuan dan penipuan oleh entiti yang sama ada menyalahi undang-undang atau tidak mematuhi undang-undang sekuriti tempatan, dengan peningkatan ketara dalam penipuan dan peruncitan.

 

Malaysia telah menyaksikan peningkatan ketara dalam penipuan dalam talian sejak dua tahun lepas, dengan hampir 72,000 penipuan dan kerugian RM5.2 bilion. Penipuan pelaburan menyumbang hampir 12,000 daripada jumlah keseluruhan penipuan.

 

Sehingga September, SC telah menerima lebih 1,800 aduan dan pertanyaan berkaitan penipuan pelaburan dan aktiviti tidak berlesen sahaja.

 

“Penipu mencari cara yang semakin canggih untuk menyasarkan pelabur, yang terdiri daripada mereka yang terdedah pada satu hujung kepada mereka yang melabur terutamanya dengan keinginan — atau berharap — untuk memperoleh banyak wang tanpa mengira risiko yang terlibat. Ada yang memanggil ini 'naluri perjudian'.

 

“Kebanyakan penipuan disebarkan melalui aplikasi dan platform pemesejan seperti WhatsApp dan Facebook. Dan baru-baru ini kami menyedari bahawa mereka mula menggunakan Telegram juga. Banyak penipuan ini juga mendakwa 'patuh syariah',” kata Awang Adek.

 

Justeru, pengerusi SC mengingatkan bahawa di bawah undang-undang Malaysia, mana-mana syarikat atau individu yang ingin menyediakan produk dan perkhidmatan pasaran modal kepada pelabur Malaysia, seperti unit amanah, saham, pelaburan digital dan bon, mesti dilesenkan atau berdaftar dengan SC. Ini juga terpakai kepada mereka yang berada atau mendakwa berlesen di luar negara.

 

Beliau berkata ini penting kerana entiti yang berlesen atau berdaftar dengan SC mesti memenuhi keperluan kawal selia ketat yang direka untuk melindungi pelabur.

 

“Pelabur yang memilih untuk berdagang pada platform tidak berlesen berisiko tidak dilindungi sekiranya berlaku sebarang pertikaian. Pendek kata, kami tidak boleh melindungi anda jika anda memilih untuk melabur dengan orang yang tidak berlesen,” tambah Awang Adek.

 

Sementara itu, dari segi pilihan pelaburan baharu, Awang Adek mendedahkan bahawa SC tidak lama lagi akan memperkenalkan pelbagai inisiatif dasar baharu untuk membangunkan lagi pasaran modal negara, dengan beberapa inisiatif ini berteraskan digital.

 

"Kami merancang untuk membuat pengumuman rasmi mengenai inisiatif ini menjelang akhir bulan ini," katanya. - DagangNews.com