Yinson, Sidec jalin kerjasama strategik bangunkan inisiatif mampan Selangor | DagangNews Skip to main content

Yinson, Sidec jalin kerjasama strategik bangunkan inisiatif mampan Selangor

Oleh ZULFADLI SHARIFUDIN

KUALA LUMPUR 23 Okt - Yinson Holdings Bhd menjalin kerjasama strategik dengan Selangor Information Technology & Digital Economy Corporation (Sidec), untuk melaksana dan mengembangkan inisiatif mampan di Selangor, bermula dengan promosi basikal elektrik dan rumusan penukaran bateri yang ditawarkan melalui unit perniagaan teknologi hijau Yinson GreenTech (YGT).

 

Perjanjian itu bertujuan untuk mengurangkan pelepasan karbon, menggalakkan pengangkutan hijau dan menambah baik mobiliti di Selangor, sejajar dengan aspirasi negeri untuk menjadi pintar, boleh didiami dan negeri makmur seperti yang digariskan dalam Rancangan Selangor Pertama (RS-1).

 

Pengerusi Eksekutif Kumpulan Yinson, Lim Han Weng berkata, salah satu strategi utama YGT adalah untuk memacu inovasi tanpa henti sejajar dengan insentif kerajaan dan bekerjasama dengan syarikat, kerajaan tempatan, dan komuniti untuk merealisasikan cita-cita sifar bersih mereka. 

 

"Kami teruja untuk bekerja dengan Selangor, pelabuhan masuk utama Malaysia dan ekonomi terbesar Malaysia, untuk merealisasikan transformasi menjadi hab digital ASEAN, termasuk pelaksanaan yang dipacu teknologi,  sistem pengangkutan hijau. 

 

"Kami percaya perjanjian ini membuka jalan untuk masa depan kerjasama Yinson dengan kerajaan tempatan yang lain ke arah mencapai komitmen negara untuk mencapai sifar bersih menjelang 2050," katanya dalam kenyataan media di sini.

 

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif Perbadanan Teknologi Maklumat & Ekonomi Digital Selangor, Yong Kai Ping berkata, pihaknya teruja untuk bekerjasama dengan Yinson untuk memacu Selangor sebagai hab digital Asia Tenggara. 

 

Katanya, cita-cita ini memerlukan usaha bersama antara sektor awam dan swasta dalam mengejar matlamat bersama untuk membangunkan ekosistem holistik dan mampan merangkumi kedua-dua inovasi digital dan infrastruktur fizikal yang mantap. 

 

"Hanya melalui kerjasama seperti ini kita boleh memajukan perjalanan Malaysia ke arah neutraliti karbon menjelang 2050," katanya.

 

RS-1, diperkenalkan pada Julai 2022, menggariskan hala tuju strategik rancangan pembangunan lima tahun komprehensif negeri dari 2021 hingga 2025. Rancangan itu merangkumi matlamat jangka pendek, sederhana dan panjang, dengan visi untuk mengubah Selangor menjadi sebuah negeri pintar, makmur dan boleh didiami menjelang 2025. 

 

Ia distrukturkan di sekitar empat tema panduan, termasuk mengukuhkan ekonomi, meningkatkan keterangkuman dan kesejahteraan sosial, memajukan kemampanan, dan bangunan S.M.A.R.T. dan tadbir urus berkesan. - DagangNews.com