YNH terima 26 soalan daripada Bursa Malaysia berhubung perjanjian jualan tanah bernilai RM170 juta kepada Sunway | DagangNews Skip to main content

YNH terima 26 soalan daripada Bursa Malaysia berhubung perjanjian jualan tanah bernilai RM170 juta kepada Sunway

KUALA LUMPUR 23 Mei - Bursa Securities meletakkan 26 soalan mengenai penjualan tanah YNH Property Bhd di Desa Sri Hartmas kepada anak syarikat milik penuh Sunway Bhd Sunway Living Space Sdn Bhd dengan wang tunai RM170 juta.

 

Kar Sin Bhd, anak syarikat milik penuh YNH, memeterai perjanjian jual beli (SPA) dengan Sunway Living Space pada 12 Mei lalu, untuk menjual sebidang tanah seluas 2.06 hektar di Sri Hartamas.

 

Menurut pemfailan di bursa pada 19 Mei, Bursa Malaysia asalnya meminta latar belakang ringkas mengenai perkongsian tiga pihak antara Kar Sin, Imbuhan Sempurna Sdn Bhd dan Great Wall Park Sdn Bhd daripada YNH.

 

Bursa kemudiannya menimbulkan banyak persoalan, termasuk bagaimana pertimbangan pelupusan RM170 juta itu dikira, selain atas dasar pembeli dan penjual, memandangkan tiada penilaian hartanah dilakukan.


 

parafrasa

 


YNH menyatakan dalam maklum balasnya kepada Bursa bahawa pertimbangan pemerolehan RM170 juta dan syarat-syarat utama adalah hasil rundingan terus antara syarikat dan Sunway "berdasarkan hasrat pihak masing-masing untuk memaksimumkan faedah dan keuntungan masing-masing."

 

Bursa kemudian mempersoalkan YNH tentang bagaimana pertimbangan pelupusan berpotensi meningkat sebanyak RM50 juta kepada RM220 juta.

 

YNH menjelaskan bahawa SPA bertarikh 12 Mei 2023, termasuk balasan tambahan sebanyak RM50 juta jika ia memperoleh perintah pembangunan baharu (NDO) dalam tempoh satu tahun dari tarikh perjanjian.

 

"Nisbah peratusan yang disemak semula selepas mengambil kira jumlah RM50 juta ialah 17.885 peratus," katanya.

 

BERITA BERKAITAN: YNH Property lupus tanah kosong miliknya di Desa Seri Hartamas bernilai RM170 juta

 

Syarikat itu berkata bahawa NDO akan mengandungi pelepasan kuasa yang sesuai untuk pembangunan dengan nisbah plot minimum tujuh di kawasan tanah bersih (NLA).

 

Tanah itu sudah mempunyai DO untuk nisbah lima plot minimum di NLA.

 

YNH memberitahu bursa saham pada 16 Mei bahawa pelupusan itu masih akan diteruskan walaupun gagal mendapatkan NDO dalam tempoh masa yang ditetapkan.

 

Berita berkaitan: Sunway Berhad dijangka raih untung bersih RM26 juta setahun daripada pembangunan tanah di Sri Hartamas

 

Urus niaga yang dicadangkan itu tertakluk kepada kelulusan oleh pemegang saham YNH, Kar Sin dan Sunway Living Space, antara lain, dan dijangka akan berakhir pada suku keempat 2023.

 

YNH berkata bahawa hasil bersih daripada jualan itu dirancang untuk digunakan untuk YNH dan kumpulan syarikat modal operasinya dalam tempoh 24 bulan. - DagangNews.com