Skip to main content

Bahrain tetap terbaik untuk ekspatriat

Oleh MOHD FUDZAIL MOHD NOR
Kolumnis DagangNews.com

 

BAHRAIN, adalah sebuah negara di Teluk Parsi. Negara pulau ini terdiri daripada kepulauan kecil merangkumi 50 pulau semula jadi dan 33 pulau buatan tambahan, yang berpusat di sekitar Pulau Bahrain, membentuk sekitar 83% dari daratan negara itu.

 

Ibu kota dan bandar terbesar adalah Manama. Bahrain adalah tapak tamadun Dilmun kuno. Telah terkenal sejak zaman kuno untuk perikanan mutiara, yang dianggap terbaik di dunia hingga abad ke-19.

 

Penduduk Bahrain 2020 dianggarkan 1,701,575 orang pada pertengahan tahun menurut data PBB.

 

Hari ini, orang India dianggarkan berjumlah 400,000 orang daripada jumlah penduduk di negara ini berjumlah 1.3 juta, menjadikan mereka kumpulan ekspatriat terbesar di negara ini.

 

Bahrain tetap menjadi tempat terbaik di GCC untuk ekspatriat tinggal dan bekerja walaupun terdapat wabak COVID-19, menurut tinjauan InterNations Expat Insider 2021 yang baru diterbitkan.

 

Tinjauan itu, yang mencontohkan indeks utama yang berkaitan dengan perkara seperti kualiti hidup dan kos sara hidup, menduduki peringkat kerajaan di depan Qatar, UAE, Oman, Arab Saudi dan Kuwait.

 

Walaupun wabak ini menyebabkan ekspatriat di seluruh dunia mengurangkan waktu mereka di luar negeri dan pulang ke tanah air masing-masing, hampir satu pertiga responden di Bahrain mengatakan mereka tidak mempunyai rancangan segera atau masa depan untuk pulang kerana krisis global.

 

Dalam tinjauan InterNations, Bahrain menduduki peringkat tinggi di antara petunjuk utama termasuk kualiti rawatan perubatan, kestabilan politik, kemudahan penyelesaian dan kepuasan kerja.

 

Lebih daripada 80% ekspatriat di Bahrain berpuas hati dengan kualiti rawatan perubatan, berbanding dengan 71% di seluruh dunia. Sementara itu, 84% berpuas hati dengan kestabilan politik negara berbanding 64% di seluruh dunia.

 

Ini digabungkan dengan kos terbaik untuk menubuhkan dan mengendalikan syarikat daripada negara-negara jiran.

 

Akses kerajaan yang tiada tandingannya ke pasaran yang berkembang pesat di rantau GCC adalah faktor utama dalam memastikan permintaan dari syarikat yang ingin menubuhkan di rantau ini.

 

Sebilangan besar ekspatriat di Bahrain juga merasa selamat dari segi kewangan sementara hampir 70% responden mengatakan mereka berpuas hati dengan pekerjaan mereka secara umum.

 

 

bahrain

 

 

Majoriti ekspatriat di Bahrain bekerja di dalam bidang kesihatan, tenaga & utiliti, pendidikan dan perhotelan. Pertumbuhan penduduk yang pesat di negara ini mendorong permintaan untuk perkhidmatan kesihatan dan pendidikan.

 

Separuh ekspatriat di Bahrain menilai kos hidup positif dan kerajaan tersebut berada di tangga ke-26 dalam peringkat global untuk kos sara hidup.

 

Walaupun terdapat wabak, Bahrain tetap menjadi tempat yang sangat mudah bagi ekspatriat untuk menetap, menurut tinjauan itu.

 

Negara ini berada di kedudukan kelima di dunia kerana kemudahan menetap dan kebanyakan ekspatriat (87%) merasa senang tinggal di Bahrain tanpa bercakap bahasa tempatan, berbanding dengan 54% di seluruh dunia. Bahrain menduduki tempat keenam global dalam subkategori bahasa.

 

Lebih-lebih lagi, 77% ekspatriat merasa seperti di rumah dalam budaya tempatan (berbanding 63% di seluruh dunia), dan 70% mengatakan bahawa senang tinggal di Bahrain (berbanding 62% di seluruh dunia). Bahrain menduduki tempat kelima di dunia kerana kemudahan untuk menetap.

 

Hidup pada keseluruhannya sungguh mudah di Bahrain. Kualiti hidupnya baik. Gaji tinggi dan ada banyak faedah menjadi ekspatriat. Sekolah antarabangsa sangat mengagumkan dan terdapat banyak aktiviti untuk anak-anak, termasuk bola sepak, ragbi, berenang dan karate.

 

Penduduknya kebanyakannya beragama Islam dan termasuk mazhab Sunni dan Shiʿi. Keluarga yang berkuasa dan banyak orang Bahrain yang lebih kaya dan berpengaruh adalah orang Sunni, dan perbezaan ini telah menjadi penyebab utama ketegangan politik dan sosial.

 

Walaupun Bahrain pada umumnya adalah negara kaya, terdapat jurang yang cukup besar antara yang kaya dan yang miskin. Orang-orang Syiah, yang merupakan 75% populasi Muslim, sering dikeluarkan dari pekerjaan kerajaan dan membentuk segmen masyarakat Bahrain yang paling miskin.

 

Saya telah terlibat dengan ramai orang Bahrain dan banyak kali datang dari UAE.

 

 

bahrain
Hotel 4 Seasons di Manama, Bahrain.

 

 

Walaupun Manama sangat berbeza dengan kota Eropah, ada sesuatu yang sangat biasa mengenainya. Majoriti ekspatriat telah tinggal di sini lebih dari lima tahun. Ramai ekspatriat yang saya tahu telah menetap secara kekal.

 

Visi Keluarga Diraja Bahrain telah membantu mengembangkan Bahrain menjadi sebuah bandar yang indah dengan bangunan futuristik bertingkat tinggi di samping kediaman tradisional Arab.

 

Perniagaan berkembang. Para ekspatriat dihargai di sini kerana sumbangan mereka terhadap masyarakat Bahrain. Selama bertahun-tahun saya menumpang datang di sini, saya tidak pernah merasa terancam.

 

Bahrain boleh diterima oleh semua budaya dan agama. Wanita tidak perlu berhijab di sini dan mereka mungkin mempunyai lebih banyak hak di Bahrain daripada di Negara Teluk yang lain. Beberapa menteri kerajaan adalah wanita.

 

Kami merasa diberkati kerana telah menghabiskan banyak masa di Manama.

 

Oleh kerana Bahrain adalah negara Muslim, orang selalu bertanya betapa ketatnya dan apa kata orang tempatan terhadap ekspatriat.

 

Penduduk tempatan kebanyakannya ramah dan liberal membenarkan ekspatriat untuk memakai apa yang mereka suka dan bersosial sebagaimana mereka suka.

 

Budaya Bahrain sangat kaya dan dipengaruhi oleh banyak ekspatriat yang tinggal di sini serta ekspatriat Barat terdapat juga ramai orang India dan Filipina.

 

Bahrain adalah negara yang sangat liberal dan ramah tetapi tentu saja saya menasihati sesiapa sahaja yang berkunjung agar menghormati budaya.

 

Minum alkohol hanya dibenarkan di restoran dan bar tertentu (kebanyakannya di hotel) dan minum di tempat awam adalah haram.

 

 

bahrain
ANTARA ahli politik wanita yang memenangi pilihan raya Parlimen Bahrain 2018.

 

Juga jangan berkunjung pada bulan-bulan musim panas - dari sekitar bulan Jun hingga September cuaca sangat panas sehingga tidak dapat ditanggung untuk melakukan apa sahaja di luar.

 

Budaya ini sangat mesra kanak-kanak dan orang suka anak-anak di sini sehingga anda dapat merasakannya. Selalu ada acara untuk kanak-kanak diadakan dan bahkan acara untuk orang dewasa (seperti Grand Prix tahunan) mempunyai hiburan untuk kanak-kanak.

 

Memandangkan cuaca yang sangat baik anda boleh menghabiskan hampir sepanjang tahun di pantai atau di tepi kolam renang.

 

Kos sara hidup di Bahrain tidaklah murah. Berbanding dengan kita, kos sara hidup dan kedai makan adalah dua kali ganda daripada yang ada di Malaysia. Oleh itu, memerlukan sedikit untuk membiasakan diri.

 

Makan di luar sangat berbeza kerana anda boleh makan dengan penduduk tempatan atau kedai-kedai sudut kecil. Tetapi jika anda menjelajah ke restoran atau hotel yang bergaya, harganya akan meningkat tiga kali ganda. Untuk makan malam yang menyenangkan untuk dua orang di tempat yang bergaya, anda akan membayar sekitar 50 BD (RM560).

 

Mengembara sebaliknya adalah murah. Pengangkutan awam tidak begitu baik dan tidak boleh dipercayai. Kos petrol sangat murah sehingga lebih merasa baik menyewa kereta dan memandu sendiri.

 

Mencari hotel yang berpatutan dengan harga RM400 semalam. Sekiranya anda suka tinggal di salah satu hotel mewah di pulau ini dan pergi habis-habisan, anda akan melihat sekitar RM1,000-1,200 setiap malam.

 

Terdapat banyak kedai kopi yang bergaya di sekitar Bahrain seperti Dose, kafe Tema Inovasi, Coffea atau Grind untuk beberapa nama.

 

Restoran Lumee adalah suatu keharusan untuk makanan jalanan Bahrain. Suatu keharusan untuk sarapan tradisional Bahrain - makanan dan suasana di sana sangat asli.

 

Terdapat begitu banyak hotel di seluruh pulau yang sesuai dengan semua anggaran tetapi jika anda benar-benar ingin berbelanja secara berlebihan, saya akan mengesyorkan Jumeirah Royal Saray yang mempunyai persekitaran yang paling indah.

 

bahrain
Manama souk adalah suatu keharusan untuk dikunjungi untuk mendapatkan produk asli yang tepat.

 

Dan jika anda ingin menghabiskan hari di pantai dan merasa seperti berada di syurga maka saya akan menuju ke pulau-pulau Al Dar dan menikmati perairan hangat yang indah.

 

Mendapatkan hasil organik, produk eko dan berkualiti  tidak perlu membayar banyak wang.

 

Cara mereka memandu di Bahrain adalah kasar dengan orang yang melanggar peraturan setiap hari. Penduduk tempatan tidak menggunakan tempat duduk kereta untuk kanak-kanak atau bayi.

 

Sering melihat anak-anak bergerak bebas di dalam kenderaan atau melepak keluar tingkap.

 

Terdapat banyak aktiviti yang perlu dilakukan dengan ahli keluarga dan rakan-rakan seperti berkeliaran di padang pasir, pergi ke pantai, pusat membeli-belah dan banyak lagi.

 

Anda akan merasa perbualan yang menghiburkan dan orang yang benar-benar peduli. Pulau kecil itu adalah campuran klasik di mana banyak kewarganegaraan hidup damai bersama-sama dan tiada membezakan antara satu sama lain.

 

Itulah Bahrain yang terkenal dalam kalangan ekspatriat di negara Teluk. – DagangNews.com