Caely mohon maaf kepada Jovian Mandagie, Sandraruben - sah tiada dokumen pelantikan sebagai lembaga pengarah | DagangNews Skip to main content

Caely mohon maaf kepada Jovian Mandagie, Sandraruben - sah tiada dokumen pelantikan sebagai lembaga pengarah

Datuk Jovian Mandagie
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 29 Sept - Caely Holdings Bhd (CHB) mengesahkan tiada dokumen pelantikan atau penarikan berkaitan yang ditandatangani oleh Datuk Jovian Mandagie dan Sandraruben Neelamagham berkaitan pelantikan mereka sebagai ahli lembaga pengarah syarikat itu.

 

Berikutan pemeriksaan dalaman dokumentasinya baru-baru ini, syarikat itu membuat penjelaskan ini sebagai merujuk kepada pengumuman Bursa Malaysia dan laporan berita yang berkaitan pada 14 Jun 2022 dan 17 Jun 2022.

 

Jovian telah, pada 16 Jun 2022, menafikan sekeras-kerasnya pelantikannya sebagai naib pengerusi eksekutif CHB melalui pelbagai saluran dan platform media.

 

Beliau dengan tegas menyatakan bahawa pengumuman pelantikan yang dibuat pada 14 Jun 2022 oleh bekas lembaga itu telah mencemarkan reputasi korporat, perniagaan dan peribadinya.

 

Beliau juga menegaskan bahawa beliau akan mengambil serius perkara itu dan mendapatkan nasihat undang-undang untuk meneruskan segala cara yang perlu untuk melaporkan kesalahan tersebut kepada pihak berkuasa yang berkaitan.

 

Selepas itu, bekas ahli lembaga pengarah CHB kemudiannya, pada 17 Jun 2022, mengeluarkan pengumuman mengenai penarikan balik pelantikan Jovian dan Sandraruben, dengan mendakwa pelantikan pengarah tidak berkuatkuasa kerana salah komunikasi.

 

“Memetik bahawa pelantikan kontroversi itu hanyalah salah faham, kami benar-benar faham bahawa penjelasan sembrono daripada bekas ahli lembaga pengarah tidak akan memuaskan hati Jovian, Sandraruben dan pemegang saham lain.

 

“Oleh itu, lembaga pengarah CHB yang baharu dilantik dengan ini secara rasmi memohon maaf kepada Jovian dan Sandraruben atas sebarang kesulitan yang timbul daripada kemungkinan salah laku dan salah laku oleh bekas lembaga itu.

 

“Kami juga berharap tindakan bekas lembaga pengarah itu tidak membabitkan CHB kerana ia bukan niat syarikat atas kejadian malang itu.

 

"Kami benar-benar kesal dan kesal kerana insiden sebegini telah berlaku. Oleh itu, kami sebagai lembaga pengarah dan pengurusan baharu CHB komited untuk memberikan sokongan, bantuan dan bukti terbaik kami kepada Jovian, Sanrdraruben dan lain-lain jika diperlukan," kata Pengerusi Eksekutif CHB Ng Keok Chai dalam satu kenyataan.


 

Ng Keok Chai
                                Ng Keok Chai

 


Selain itu, CHB juga berhak terhadap sebarang kemungkinan salah laku oleh bekas lembaga pengarah antara 15 Jun 2022 dan 29 Ogos 2022 sementara menunggu penyerahan kepada lembaga pengarah baharu.

 

Lembaga pengarah sedia ada sekarang sepatutnya berkuatkuasa sejurus mesyuarat agung luar biasa (EGM) pada 15 Jun 2022 tetapi telah ditahan secara paksa oleh bekas lembaga itu sehingga keputusan Mahkamah Tinggi pada 29 Ogos 2022 yang mengisytiharkan kesahihan EGM dan resolusi yang diluluskan semasa EGM itu menghalang bekas ahli lembaga daripada bertindak sebagai pengarah.

 

“Kami sedang memeriksa semua rekod pengumuman, komunikasi, keputusan dan aktiviti material yang dibuat dalam tempoh tersebut.

 

"Sekiranya komunikasi atau aktiviti sedemikian didapati tidak sesuai atau mengelirukan, lembaga baharu akan segera membetulkan dan mengemas kini pemegang saham dan pihak berkuasa yang berkaitan dengan sewajarnya," kata Ng.

 

BACA JUGA: Caely lantik dua lagi bekas polis sebagai ahli lembaga pengarah

 

Tambahan pula, sebagai maklum balas kepada artikel baru-baru ini yang diterbitkan pada 24 September September 2022 dalam The Edge Weekly, Ng turut mengulas bahawa pengarah baharu CHB menjamin bahawa mereka tidak akan terlepas sebarang perkara dan akan memberikan bantuan penuh dalam siasatan berterusan ke atas penyelewengan RM30.55 juta dana daripada Caely (M) Sdn Bhd seperti yang dilaporkan dalam artikel tersebut.

 

Beliau juga menambah bahawa syarikat itu telah memulakan pemeriksaan dalaman dan akan melibatkan pakar forensik bebas untuk menjalankan siasatan bagi menyokong dan memudahkan siasatan yang dijalankan oleh pihak berkuasa seperti Polis Diraja Malaysia, Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM), Bursa Malaysia dan lain-lain untuk melindungi kepentingan terbaik pihak berkepentingan daripada kemungkinan salah laku atau salah laku bekas lembaga. - DagangNews.com