CIMB gandakan sasaran kewangan mampan kepada RM60 bilion menjelang 2024 | DagangNews Skip to main content

CIMB gandakan sasaran kewangan mampan kepada RM60 bilion menjelang 2024

KUALA LUMPUR 20 Sept - CIMB Group Holdings Bhd telah menggandakan komitmen kewangan mampannya kepada RM60 bilion menjelang 2024 selepas mencapai RM30 bilion sasaran dua tahun lebih awal daripada jadual, pada separuh pertama tahun ini.

 

Tahun lepas, Kumpulan CIMB mengumumkan bahawa ia akan menggerakkan RM30 bilion dalam kewangan mampan dari 2021 hingga 2024, bertujuan mewujudkan impak positif sejajar dengan Rangka Kerja Produk dan Perkhidmatan Berimpak Hijau, Sosial, Mampan.

 

Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Datuk Abdul Rahman Ahmad berkata bagi mencapai sasaran baharu itu, CIMB melancarkan Akaun Pelaburan Jangka Mampan-i yang pertama (TIA-i Mampan) di ASEAN untuk komuniti perniagaan, baru-baru ini.

 

TIA-i mampan patuh Syariah ini merupakan pelaburan didorong tujuan berisiko rendah yang menyokong matlamat pembangunan mampan (SDG).

 

TIA-i akan dilaburkan dalam aset pembiayaan, selaras dengan objektif pelaburan yang sejajar dengan matlamat pembangunan mampan 8 (SDG8) yang menggalakkan "kerja yang baik dan pertumbuhan ekonomi" untuk perusahaan mikro, kecil dan sederhana, tulang belakang ekonomi Malaysia.

 

Abdul Rahman berkata Kumpulan CIMB telah mula mengambil langkah untuk mengalihkan portfolio pembiayaan dan pelaburannya, serta menyelaraskan pelanggan ke arah Sifar Bersih 2050, syarikat merancang untuk menjadi neutral karbon menjelang tahun itu.

 

“Sebagai institusi kewangan kelima terbesar di rantau ini, impak utama dan keupayaan kami untuk mempengaruhi peralihan pelanggan kami di rantau ini ke arah operasi rendah karbon adalah melalui rangkaian komprehensif produk dan perkhidmatan kewangan kami yang mampan dan inovatif,’’ katanya.

 

Beliau berkata demikian dalam ucapannya semasa Sidang Kemuncak Cooler Earth Sustainability 2022 – Memudahkan Peralihan yang Saksama, Bernama melaporkan.


 

Datuk Abdul Rahman Ahmad
                                         Datuk Abdul Rahman Ahmad

 


Bank itu baru-baru ini membangunkan garis dasar pelepasan dibiayainya yang timbul daripada pembiayaan dalam kunci kira-kira untuk segmen borong, komersial dan penggunanya dalam Malaysia dan Indonesia merentasi sembilan sektor intensif karbon.

 

Sehingga 2020, pelepasan yang dibiayai berjumlah sekitar 9,200 kiloton bersamaan karbon dioksida, meliputi 40 peratus daripada portfolio pinjaman kasar Kumpulan CIMB.

 

“Untuk tahun hadapan, kami berhasrat untuk menambah dan meluaskan skop garis dasar kami untuk meliputi pasaran operasi utama lain, sektor dan kelas aset.

 

“Dengan adanya garis dasar awal, kami telah maju ke peringkat penetapan sasaran seterusnya. Sebagai permulaan, kami telah menyelesaikan pusingan pertama sasaran iklim sementara kami untuk dua sektor berintensif karbon tinggi, sejajar dengan senario iklim yang diiktiraf di peringkat global,'' katanya.

 

Abdul Rahman berkata Kumpulan CIMB komited untuk mengurangkan separuh daripada pembiayaan dan pendedahan pelaburan sektor perlombongan arang batu terma menjelang 2030 bagi memastikan ia dapat melaksanakan janji asal untuk keluar dari arang menjelang 2040.

 

Ia telah menetapkan sasaran khusus untuk pelepasan yang dibiayai dalam sektor simen, komited untuk mengurangkan keamatan fizikal lebih daripada 35 peratus daripada 0.72 tan metrik setara karbon dioksida bagi setiap tan simen yang dihasilkan pada tahun 2021 kepada 0.46 tan setara karbon dioksida menjelang 2030.

 

Justeru, beliau berkata Kumpulan CIMB memerlukan komitmen pelanggan untuk bekerjasama dan oleh itu akan membangunkan pelan penglibatan dan pelaksanaan pelanggan untuk sektor ini dalam tempoh 12 bulan akan datang.

 

“Kami berbangga menjadi bank pertama di Malaysia yang komited terhadap sasaran khusus sektor tersebut.

 

“Bagaimanapun, kami menyedari ini hanyalah permulaan dan kepentingan untuk membangunkan baki sasaran pada sektor yang sangat penting kepada kami daripada pelepasan dan sudut pandangan pendedahan,'' katanya.

 

Menurutnya, kumpulan CIMB menyasarkan untuk menambah lebih banyak sasaran sektoral secara progresif untuk meliputi kesemua sembilan sektor intensif karbon menjelang 2024. - DagangNews.com