Bajet 2023: Pengenalan Cukai Karbon akan jadi sumber pendapatan baharu kerajaan - KPMG | DagangNews Skip to main content

Bajet 2023: Pengenalan Cukai Karbon akan jadi sumber pendapatan baharu kerajaan - KPMG

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 10 Okt - Walaupun tiada tarikh pelaksanaan khusus diumumkan, kerajaan Malaysia jelas sedang menilai mekanisme penetapan harga karbon sebelum memperkenalkan Cukai Karbon, kata firma KPMG.

 

Ketua Cukai di KPMG di Malaysia, Soh Lian Seng berkata, kemampanan sememangnya menjadi tumpuan utama dalam cadangan Bajet 2023, dengan hasrat Kerajaan untuk memperkenalkan Cukai Karbon bagi memacu agenda Alam Sekitar, Sosial dan Tadbir Urus (ESG).

 

"Sudah diperkenalkan di pelbagai negara maju, Cukai Karbon akan menjadi sumber pendapatan kerajaan yang baharu dan sudah tentu merupakan langkah ke arah yang betul untuk membantu negara kita mencapai neutraliti karbon menjelang 2050," katanya dalam kenyataan di sini.

 

 

Soh Lian Seng
                   Soh Lian Seng

 

 

Soh berkata, langkah melanjutkan Elaun Cukai Pelaburan Hijau (GITA) dan Pengecualian Cukai Pendapatan Hijau (GITE) dalam tempoh dua tahun lagi hingga 31 Disember 2025 juga akan terus memberi insentif dan menggalakkan perniagaan untuk mempercepatkan penggunaan teknologi tertumpu ESG dan memulakan projek hijau.

 

"Seperti yang dinanti-nantikan, Kerajaan juga mengumumkan bahawa pelaksanaan Cukai Tambah Nilai Minimum Domestik Berkelayakan sebanyak 15% akan dimulakan pada 2024, sejajar dengan perkembangan cukai antarabangsa sekitar inisiatif Anjakan Keuntungan Hakisan Asas (BEPS) Tunjang 2.

 

"Ini akan memerangi ketirisan hasil dan aktiviti peralihan keuntungan dan membolehkan Malaysia menjadi hak pertama untuk mengenakan cukai tambah nilai ke atas hasil daripada entiti yang berada di Malaysia yang membayar cukai yang rendah," katanya.

 

Bajet 2023 berjumlah RM372.3 bilion dibentangkan oleh Senator Tengku Datuk Seri Utama Zafrul Tengku Abdul Aziz pada 7 Oktober lalu, secara umumnya meliputi semua bidang dan sektor kritikal, dan telah mengambil kira peningkatan kos sara hidup rakyat Malaysia, khususnya M40 dan sektor ekonomi yang paling teruk terjejas seperti pelancongan dan perjalanan.

Bajet2023

"Paling ketara, pengurangan 2% dalam kadar cukai pendapatan peribadi bagi individu dengan pendapatan bercukai antara RM50,000 hingga RM100,000; elaun pelaburan semula dan pengecualian cukai pendapatan untuk industri perhotelan dan pelancongan – pelepasan ini diterima baik,'' ujarnya.

 

"Adalah baik bahawa penekanan terus diberikan untuk mengukuhkan momentum pemulihan untuk PKS dengan peruntukan potongan cukai 2% untuk pendapatan RM100,000 pertama, pelbagai elaun cukai, bantuan pembiayaan dan geran untuk perbelanjaan automasi dan pendigitalan," kata Soh.

 

KPMG ialah organisasi global firma perkhidmatan profesional bebas yang menyediakan perkhidmatan Audit, Cukai dan Nasihat.- DagangNews.com