Konsortium Ranhill, SEC raih bidaan projek loji kuasa 100MW di Sabah | DagangNews Skip to main content

Konsortium Ranhill, SEC raih bidaan projek loji kuasa 100MW di Sabah

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 3 April - Unit Ranhill Utilities Bhd iaitu Ranhill Capital Sdn Bhd (RCSB) telah dimaklumkan oleh Suruhanjaya Tenaga (EC) bahawa konsortiumnya dengan Sabah Energy Corporation Sdn Bhd (SEC) memenangi bidaan untuk loji kuasa 100MW di Pantai Barat Sabah.

 

Projek itu melibatkan reka bentuk, pembinaan, pemilikan, operasi dan penyelenggaraan loji janakuasa turbin gas kitaran gabungan (CCGT) berkapasiti 100MW secara binaan, sendiri, kendalikan dan pemindahan.

 

Dalam pemaklumannya di Bursa Malaysia, Ranhill berkata surat pemberitahuan (LON) telah dikeluarkan kepada konsortium yang tidak diperbadankan itu dan tertakluk kepada beberapa syarat, termasuk menetapkan kapasiti bersih nominal loji itu pada 100MW dan tarikh operasi komersial (COD) selewat-lewatnya pada 1 Mac 2026.

 

LON juga menetapkan bahawa syarikat tujuan khas (syarikat projek) perlu diperbadankan, dan pendaftaran syarikat serta dokumen berkaitan perlu dikemukakan kepada SPR dalam tempoh dua bulan dari tarikh LON.

 

Konsortium juga perlu mengekalkan pegangan sahamnya yang berkesan dalam syarikat projek untuk tempoh 10 tahun dari tarikh LON.

 

Syarikat projek itu dijangka melaksanakan perjanjian pembelian kuasa (PPA) dan perjanjian penjualan gas dengan Sabah Electricity Sdn Bhd selewat-lewatnya tujuh hari selepas SPR meluluskan draf akhir atau dua bulan dari tarikh LON, yang mana terkemudian. Tempoh konsesi di bawah PPA menjangkau 21 tahun.


 

parafrasa

 


Syarikat projek juga dikehendaki mencapai tarikh tutup kewangan selewat-lewatnya lima bulan dari tarikh LON.

 

Di samping itu, salinan asal Perisytiharan Pembida Berjaya yang ditandatangani perlu disempurnakan dan diserahkan kepada SPR dalam tempoh tujuh hari dari tarikh LON.

 

LON juga menyatakan bahawa konsortium perlu menyerahkan bon gantian kepada SPR dalam tempoh 14 hari dan hendaklah sah dari tarikh LON sehingga dan sehingga satu bulan selepas tarikh tutup kewangan.

 

Sementara itu, semua aspek teknikal dan komersial kekal tidak berubah, kecuali sebagaimana yang dipersetujui secara bertulis oleh kerajaan negeri Sabah, SPR dan Elektrik Sabah.

 

Pada 28 Feb 2022, SPR mengeluarkan permintaan untuk cadangan (RFP) kepada RCSB dan SEC untuk cadangan pembangunan projek itu. Sebagai tindak balas kepada RFP, kedua-dua pihak memeterai memorandum persefahaman (MOU) bertarikh 28 April 2022 untuk membentuk konsortium Ranhill-SEC dan mengemukakan bidaan pada 29 April 2022.

 

Selepas projek CCGT berdaya gas 100MW siap pada Mac 2026, loji baharu ini akan ditambah kepada loji janakuasa CCGT berkuasa gas sedia ada berjumlah 380MW, yang kini dikendalikan oleh Ranhill-SEC di Sabah.

 

Ranhill-SEC akan meneruskan penguasaannya sebagai pengeluar tenaga bebas terbesar di Sabah dengan jumlah kapasiti penjanaan 480MW. - DagangNews.com