MyCC puji cadangan kerajaan mahu menamatkan monopoli Touch 'n Go | DagangNews Skip to main content

MyCC puji cadangan kerajaan mahu menamatkan monopoli Touch 'n Go

KUALA LUMPUR 21 Mac - Suruhanjaya Persaingan Malaysia (MyCC) menyambut baik cadangan kerajaan untuk melihat kemungkinan alternatif kepada monopoli Touch 'n Go (TNG) dalam sistem pembayaran tol dan pengangkutan awam bagi meningkatkan persaingan dalam pasaran.

 

MyCC turut mengalu-alukan inisiatif Kementerian Kerja Raya (KKR) dan Kementerian Pengangkutan (MOT), untuk mempertimbangkan pengenalan Aliran Bebas Pelbagai Lorong (MLFF), yang membolehkan pengguna membayar tol menggunakan kaedah pembayaran lain, serta merancang untuk membangunkan lebih banyak pilihan pembayaran untuk pengangkutan awam.

 

Dalam satu kenyataan hari ini, ketua pegawai eksekutif MyCC Iskandar Ismail berkata langkah ini dijangka menamatkan monopoli TNG dalam segmen berkaitan, seperti yang dituntut oleh orang ramai.

 

“MyCC telah menyiasat beberapa monopoli sebelum ini, di mana salah seorang daripada mereka didapati cuba meningkatkan kos kemasukan baharu dengan membuat perjanjian eksklusif dengan pemain hilirannya.

 

"Akibatnya, aspirasi kerajaan untuk menyuntik persaingan dalam pasaran itu tidak dapat dipenuhi," kata Iskandar.

 

Ahad lepas, Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim, sebagai menjawab soalan seorang peserta pada dialog 'Bertemu Anwar' di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur, berkata kerajaan akan mengkaji semula monopoli TNG dalam pengangkutan awam dan pembayaran tol sistem.

 

Bagi memastikan pembangunan konkrit di kawasan ini, Iskandar berkata, MyCC melalui pasukan petugas yang ditubuhkan oleh Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup (KPDN) akan terus memantau kemajuan dan tingkah laku penyandang itu bagi menjamin kemasukan pemain baharu yang lancar ke dalam pasaran ini.

 

“Begitu juga, kita akan menggunakan pendekatan yang sama dalam memantau pembangunan untuk menyemai persaingan dalam pembayaran pasaran tol lebuh raya dan pengangkutan awam, supaya kita boleh mempunyai alternatif yang berdaya maju dan pesaing kuat yang boleh bersaing secara berkesan dalam pasaran untuk manfaat pengguna," ujarnya. - DagangNews.com