Pemegang saham Reach Energy lulus cadangan penyelesaian hutang berjumlah RM206.51 juta kepada Super Racer | DagangNews Skip to main content

Pemegang saham Reach Energy lulus cadangan penyelesaian hutang berjumlah RM206.51 juta kepada Super Racer

oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 15 Dis - Reach Energy Berhad menerima kelulusan cadangan penyelesaian hutang berjumlah RM206.51 juta daripada pemegang saham semasa Mesyuarat Agung Tahunan Luar Biasa yang berlangsung hari ini. 

 

Cadangan penyelesaian hutang itu memerlukan pengimbangan hutang RM206.51 juta atau 76% daripada jumlah RM279.36 juta yang terhutang kepada Super Racer Limited (SRL) melalui terbitan 1,032,544,282 saham penyelesaian pada harga terbitan 20 sen bagi setiap saham.

 

Setelah selesai cadangan penyelesaian hutang, SRL akan memegang 1,032,544,282 saham Reach Energy, mewakili kira-kira 48.5% daripada modal saham terbitan yang diperbesarkan.

 

Selaras dengan perjanjian jual beli (SPA), sebahagian daripada pertimbangan pembelian yang berjumlah AS$44.04 juta (RM194.66 juta) telah ditangguhkan dengan pertimbangan pembelian tertunda tertakluk kepada faedah sehingga 14% setahun.

 

Pada 21 November 2022, hutang telah meningkat kepada AS$65.48 (RM299.57 juta).

 

Cadangan itu adalah penting untuk membantu syarikat memenuhi kewajipannya untuk membayar balik pertimbangan pembelian tertunda yang telah tertunggak sejak 25 November 2016, tarikh penyiapan pemerolehan 60% kepentingan dalam Palaentol B.V.

 

reach
Tan Siew Chaing

 

Ketua Pegawai Eksekutif kumpulan, Tan Siew Chaing berkata, cadangan penyelesaian hutang bukan sahaja akan menangani sebahagian obligasi hutang tanpa mengalami sebarang aliran keluar tunai serta-merta tetapi ia juga akan membolehkan syarikat mengekalkan tunai untuk keperluan operasi. 

 

Beliau berkata, pada masa yang sama, ia juga akan mengurangkan beban kewangan pembayaran balik hutang pada aliran tunai syarikat dengan ketara.

 

"Terdapat beberapa faedah lain kepada cadangan penyelesaian hutang dengan satu penjimatan dalam pembayaran faedah kira-kira RM21.17 juta setahun untuk syarikat atas baki hutang sebanyak RM72.85 juta yang terhutang kepada SRL.

 

"Ini disebabkan oleh pengurangan ketara dalam kadar faedah kepada 5% setahun daripada 14% setahun semasa. Nisbah penggearan kami juga akan dikurangkan kepada lebih separuh daripada 2.52 kali kepada 1.08 kali," katanya.

 

Beliau berkata,pengurangan nisbah penggearanberpunca daripada pertambahan modal saham terbitan dan pengurangan jumlah pinjaman yang akan meningkatkan keupayaan syarikat untuk berunding bagi mendapatkan pengaturan pembiayaan untuk operasi perniagaan sedia ada.

 

"Setelah menyelesaikan cadangan penyelesaian hutang, kami akan memasuki kemudahan pinjaman pemegang saham dengan SRL sehingga RM22.87 juta pada kadar faedah yang setara dengan polisi semalaman Bank Pusat. 

 

"Kami berhasrat untuk menggunakannya untuk modal kerja termasuk membiayai operasi harian syarikat termasu tujuan korporat am," katanya. - DagangNews.com