Trend pemasaran B2B LinkedIn 2023 | DagangNews Skip to main content

Trend pemasaran B2B LinkedIn 2023

KETIKA kita melihat ke tahun 2023, LinkedIn telah membangunkan lima arah aliran yang dijangka dapat membantu pemasar B2B meningkatkan jenama mereka pada tahun hadapan.

 

Walaupun dengan latar belakang ekonomi yang tidak menentu, masa yang mencabar juga memberikan peluang untuk jenama B2B.

 

Pemasar yang menggandakan pelaburan strategik dalam memanusiakan jenama mereka melalui pemasaran yang diterajui emosi dan kepimpinan pemikiran, serta pengukuran untuk impak perniagaan akan membantu syarikat mereka maju.

 

1. CMO perlu bercakap dalam bahasa CFO

Pada tahun 2023, mengekalkan belanjawan sedia ada dan mengukuhkan belanjawan masa hadapan akan bergantung pada keupayaan pemasar untuk bercakap dalam bahasa CFO dan menunjukkan impak.

 

Kajian LinkedIn baru-baru ini terhadap lebih 300 pemimpin pemasaran B2B di Asia Pasifik (APAC) telah menyerlahkan majoriti besar (98%) mengatakan meningkatkan pemahaman Ketua Pegawai Kewangan (CFO) tentang ROI pemasaran adalah kunci untuk mengukuhkan belanjawan masa depan.

 

Pada tahun yang akan datang, ketidaktentuan ekonomi akan memaksa CMO untuk melakukan lebih banyak dengan kurang, bermakna adalah penting bagi pemimpin pemasaran untuk melangkaui metrik proksi dan sebaliknya mengukur kesan kerja mereka pada metrik jualan seperti hasil yang dipengaruhi atau pulangan untuk perbelanjaan iklan.

 

Belajar bercakap bahasa CFO akan menjadi elemen penting bagi mana-mana buku permainan pemasar kanan pintar pada tahun 2023.

 

2. Metrik ukuran B2B yang dibina khas akan muncul

Penyelidikan global LinkedIn terhadap 2,900+ eksekutif peringkat C dari seluruh dunia mendapati bahawa kebanyakan (77%) CMO di seluruh dunia mengalami tekanan untuk menunjukkan kesan perniagaan beberapa bulan sebelum purata kitaran pembelian B2B selesai.

 

Malangnya ramai pemasar B2B terpaksa memasukkan keputusan secara paksa ke dalam rangka kerja pengukuran B2C yang gagal menangkap impak perniagaan sebenar.

 

Pada tahun yang akan datang, industri pemasaran B2B diramalkan akan menyaksikan kemunculan alat ukuran yang dibina khas yang mentakrifkan piawaian industri baharu dan membantu pemasar B2B mempamerkan nilai pelaburan mereka dengan lebih baik.

 

Apabila tekanan meningkat semasa ketidaktentuan ekonomi, terdapat dorongan untuk menunjukkan impak perniagaan yang sebenar – bukan sahaja hasil semak kotak.


 

parafrasa

 


3. Pemasar B2B akan mengambil lebih banyak langkah untuk memanusiakan jenama mereka

Pada tahun 2023, pemasar perlu berhati-hati untuk pergi ke pasaran pada masa harga berkemungkinan menjadi pilihan utama bagi pembeli berbanding beberapa tahun yang lalu.

 

Daripada menumpukan pada pemasaran faedah ciri, pemasar digalakkan untuk lebih bergantung pada pemesejan emosi yang akan memanusiakan jenama mereka dan meningkatkan daya ingatan.

 

Untuk kekal di atas fikiran, pemasar B2B di APAC berminat untuk terus memberi tumpuan kepada pembinaan jenama, dengan lebih separuh (58%) merancang untuk mengekalkan atau meningkatkan perbelanjaan dalam bidang ini dalam tempoh enam bulan akan datang.

 

Mengikut penyelidikan oleh Institut B2B LinkedIn, dengan kerjasama Les Binet, Peter Field dan IPA, dalam B2B, pemesejan emosi lebih berkesan dalam jangka panjang dan pemesejan rasional lebih berkesan dalam jangka pendek.

 

Sama seperti dalam B2C, penyebuan emosi juga jauh lebih berkesan untuk pembinaan jenama B2B, kerana ia tidak memerlukan orang ramai berminat secara aktif untuk membeli produk, jenama atau kategori sekarang.

 

Jika ia berjenama, menarik dan membangkitkan perasaan yang sesuai serta mewujudkan perkaitan yang betul, pengiklanan jenis ini boleh meningkatkan permintaan untuk jenama apabila situasi pembelian timbul.

 

4. Jenama akan berada di hadapan dengan pelaburan privasi

Jenama yang paling berjaya menavigasi landskap privasi yang baru muncul tahun ini ialah jenama yang mengimbangi pendekatan berpandangan ke hadapan terhadap privasi dan keupayaan untuk berputar dengan cepat dalam jangka pendek.

 

Pada tahun 2023, jenama harus membuat pilihan untuk melaksanakan strategi yang membolehkan mereka menjangkau khalayak sasaran mereka dengan cara yang tidak menjejaskan privasi pengguna.

 

Jenama ini akan melihat manfaat melabur dalam banyak penyelesaian untuk mendahului peraturan semasa dan bersedia untuk lebih banyak perubahan dalam landskap privasi digital.

 

5. Kepimpinan pemikiran jadi alat paling berkesan dalam senjata pemasar B2B

Menurut LinkedIn dan Kajian Impak Kepimpinan Pemikiran terbaru Edelman, kepimpinan pemikiran yang berkualiti akan menjadi salah satu alat paling berkesan yang boleh digunakan oleh organisasi untuk membezakan dirinya dan membuktikan nilainya kepada pelanggan semasa dan bakal pelanggan.

 

Semasa ketidaktentuan ekonomi, kitaran jualan B2B boleh menjadi lebih kompleks dan panjang, memerlukan pemasar memikirkan cara yang berbeza untuk menjangkau dan melibatkan khalayak utama.

 

Mengetahui bahawa sesetengah pembeli berpotensi tidak bersedia untuk membeli hari ini, tetapi akan berada pada masa hadapan, akan membantu pemasar menumpukan pada strategi jenama yang mencipta kesan berpanjangan.

 

Kepimpinan pemikiran berkualiti tinggi ialah cara terbaik untuk membina perhubungan dengan khalayak dan merupakan alat yang paling berkesan namun dipandang rendah pada masa ini dalam pemasaran B2B.

 

Metodologi:

LinkedIn menugaskan YouGov untuk menjalankan 346 wawancara dengan pembuat keputusan pemasaran B2B kanan di Asia Pacific untuk memahami kesan ketidaktentuan ekonomi semasa terhadap peranan mereka. Kerja lapangan telah dijalankan antara 13hb - 30hb September 2022. Tinjauan dijalankan secara dalam talian. - DagangNews.com