Di manakah terletaknya Dunia Melayu? | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
Dari Hikayat Kita - 15 January 2024

DI MANAKAH TERLETAKNYA DUNIA MELAYU?

Sejarah. Geopolitik. Bahasa.

 

 

 

DUNIA Melayu dikenali dengan banyak nama. Nusantara. Asia Tenggara Maritim. Alam Melayu. Kepulauan Melayu.

 

Pada masa kini, kawasan ini merujuk kepada beberapa negara di Asia Tenggara, yang terdiri daripada lebih daripada 25,000 pulau yang merentasi Malaysia, Brunei, Indonesia, Filipina, Singapura, dan Timor Leste.

 

Pada zaman lampau pula, Dunia Melayu merangkumi kawasan yang lebih luas dari pulau di Lautan Pasifik di timur hingga Madagascar di Lautan Hindi di barat.


 

hikayat

 


Di luar Kepulauan ini, jiran-jiran kita dari Indocina berkongsi cara hidup, budaya dan legenda serta hubungan perdagangan. 

 

Sejarah kita berkait rapat antara satu sama lain dan sejarah Dunia Melayu kaya dan unik, dengan pengaruh agama yang bersilih ganti dan tradisi penaklukan serta penempatan oleh penjelajah ke Kepulauan Melayu.

 

Selama lebih daripada 2000 tahun, penjelajah berlayar di lautan dan menubuhkan kesemua wilayah kerajaan  di seluruh rantau ini.

 

Dari segi geopolitik, Kepulauan Melayu telah dipengaruhi oleh kuasa-kuasa luar, terutamanya semasa abad ke-15 hingga ke-19 apabila kuasa penjajah tiba di kawasan ini.

 

Penjajah Eropah, seperti Belanda, Britain, Portugal, dan Sepanyol, mempunyai impak yang signifikan terhadap landskap politik dan sosial Dunia dan Kepulauan Melayu.


 

hikayat
Kota A' Famosa peninggalan penjajah Portugis yang menakluk Melaka pada 1511.

 


Dunia Melayu menjadi pusat pelbagai bahasa, dengan lebih daripada 100 bahasa yang digunakan di rantau ini. Bahasa Melayu, adalah salah satu bahasa yang dominan, tetapi terdapat banyak bahasa asli dan dialek yang digunakan oleh kumpulan etnik yang berbeza di seluruh kepulauan ini seperti Bugis, Madura dan di utara Semenanjung Melayu bahasa Patani dan Kelantan. 

 

Walaupun dipengaruhi oleh kuasa luar dan perubahan sejarah, orang-orang Melayu terkenal dengan sifat mereka yang cintakan kedamaian, sangat beradab dan tidak suka menjatuhkan air muka, mempunyai semangat kental, dan memiliki warisan budaya yang merentasi zaman.

 

Mereka mewarisi tradisi adab sopan dan kod etika yang membentuk kehidupan sosial mereka dan terus menjadi sebahagian integral daripada identiti mereka. Namun, jangan dicabar adab dan kedaulatan orang Melayu kerana boleh mengamuk, jika ada pencetus kemarahan. 

 

Minggu ini untuk mengenali Dunia Mekayu, kita lihat empat kerajaan terawal di Kepulauan Melayu.

 

Langkasuka

Abad ke-1 hingga abad ke-15

 

Langkasuka tetap antara legenda purba terawal kita, terutamanya dalam Hikayat Merong Mahawangsa dan Negarakertagama.


 

langkasuka
Lembah Bujang telah dikaji dan dikatakan merupakan tempat asal-usulnya Langkasuka dan Kedah Tua.

 


Boleh dikatakan bahawa kerajaan ini meluas dari pantai Timur hingga ke pantai Barat sepanjang Segenting Kra. Pada masa kini, Langkasuka tetap dikenang dalam buku-buku sejarah Malaysia, Thailand, dan Myanmar.

 

Nama tersebut berasal dari bahasa Sanskrit; ia dipercayai sebagai gabungan langkha yang bermaksud "tanah yang bercahaya" dan sukka yang bermaksud "nikmat".

 

Kerajaan ini, bersama dengan Kedah Lama, merupakan antara kerajaan yang terawal di tanah Melayu.

 

Menurut legenda yang terdapat dalam Sejarah Kedah, kerajaan ini didirikan dan diberi nama oleh Merong Mahawangsa.

 

Sumber sejarah China memberikan beberapa maklumat tentang kerajaan ini dan mencatatkan seorang raja bernama Bhagadatta yang menghantar utusan ke mahkamah China.

 

Antara raja dan legenda yang terkenal dari Langkasuka adalah Raja Sang Tawal dan puteri pahlawan beliau, Arduga Wijamalai, yang membunuh Ramakamheang dalam pertempuran.

 

Champa

Campapura Campanagara Nagaracampa Nagarcam

192–1832

 

Champa kekal menjadi salah satu kerajaan Melayu yang terawal di Dunia Melayu. Kerajaan ini gambarkan melalui Syair Siti Zubaidah dan Syair Bidasari yang berlangsung di Kembayat Nagara, yang sering dikatakan nama rahsia Kerajaan Champa.


 

Sulalatus Salatin

 


Legenda Cham diulangi dalam Sulalatus Salatin atau Sejarah Melayu, mencerminkan hubungan rapat antara kerajaan Champa dan Kesultanan Melaka, tidak ketinggalan Acheh dan Kelantan.

 

Orang-orang Champa adalah pelaut hebat, menegakkan Kerajaan Maritim dan apabila didesal puak Dai-Viet, penyebaran mereka meluas ke Kemboja, Kelantan, di seluruh Asia Tenggara.

 

Gangga Nagara

2 SM hingga 1025 M

 

Gangga Nagara terdapat dalam bab-bab awal Sulalatus Salatin, atau Sejarah Melayu. Sebuah kerajaan Hindu, Gangga Nagara dikatakan terletak di kawasan sekarang Beruas dan Manjung di negeri Perak, Malaysia.

 

Raja Gangga Shah Johan adalah raja yang memerintah sebelum Gangga Nagara diserang oleh Raja Syuran dari Nagapatnam. 


 

gangga
Penemuan patung Avalokitesvara bukti kewujudan Kerajaan Melayu Gangga Negara di Manjung, Perak

 


Bersama dengan adiknya, Dewi Segenting ..., mereka merupakan perwujudan raja dan pemerintah yang lembut dalam kerajaan Melayu purba. Gangga Nagara juga mempunyai akar dalam legenda-legenda Hikayat Merong Mahawangsa.

 

Gellangui

Dari Sulalatus Salatin atau Sejarah Melayu 

 

Lebih seribu tahun yang lampau, terdapat seorang puteri yang berlayar melintasi laut dari Gellangui, tanah airnya di pedalaman selatan Semenanjung Malaysia. Namanya adalah Onangkiu, puteri Raja Culin.

 

Cantik dan bijaksana, Onangkiu berkahwin dengan penakluk, Raja Syuran, dan mereka memerintah di Bija Nagara.

 

Anak perempuannya, Chandani Wasis, berkahwin dengan keturunan Iskandar yang hebat dan melahirkan Raja Chulan yang turun ke laut, melakukan perjalanan ke Tumasik dan Dika, bapa kepada tiga orang putera yang tiba di Bukit Seguntang dengan menunggang gajah putih.


 

hikayat

 


Fenomena ini diringkaskan dalam legenda purba....

Padi menjadi emas

Tangkai menjadi perak

Bumi seluasnya, tembaga.

 

Keturunan Raja-Raja Dunia Melayu ke Melaka, Indonesia, Johor, Perak dan banyak lagi.- DagangNews.com

 

Ninot Aziz merupakan Presiden Persatuan Sastera Lisan Malaysia 2023/2024 dan adalah penggiat seni serta kebudayaan Melayu, dari bzBee Consult, aktif menulis di dalam pelbagai medium seperti akhbar dan menerbitkan buku-buku seperti Bentala Naga - A Makyung Tale dan Lipur Lara Nusantara dan kini menulis menerusi kolum Dari Hikayat Kita di DagangNews.com, setiap Isnin.   Emel : ninotaziz@gmail.com
 

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL DARI HIKAYAT KITA

tnb
Portfolio Tags