Dunia Seni: Memperkasa Anak Bangsa | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
Dari Hikayat Kita - 18 December 2023

DUNIA SENI: MEMPERKASA ANAK BANGSA

Bermimpi. Berkarya. Mencipta Dunia. 

 

 

Baru-baru ini, di Selangor International Book Fair, masih ada yang bertanya, apakah unsur kisah Hikayat? 

 

Hikayat merupakan salah satu bentuk sastera lisan atau tertulis yang berasal dari tradisi lisan masyarakat Melayu.

 

Hikayat biasanya berbentuk cerita atau legenda yang disampaikan secara turun-temurun untuk menyampaikan nilai-nilai budaya, moral, sejarah dan juga keindahan kesusasteraan suatu masyarakat.

 

Dalam hikayat, pembaca atau pendengar akan diperkenalkan dengan tokoh-tokoh gah yang ada dalam cerita, latar belakang tempat, serta situasi dan setting cerita. Dengan pengenalan ini, pembaca atau pendengar akan dapat mendalami cerita lisan.

 

Melalui hikayat, masyarakat dapat mengenal dan mencintai cerita serta nilai-nilai yang terkandung di dalamnya. Dengan memahami hikayat, suatu budaya dilestarikan dari generasi ke generasi.


 

hikayat

 


Dalam zaman modern ini, meskipun hikayat masih dapat ditemukan, namun sudah tidak sehebat dulu. Namun, nilai-nilai yang terkandung dalam hikayat tetap relevan dan berharga untuk dipelajari dan difahami.

 

Anak bangsa sebenarnya rindukan hikayat dan legenda sebagai sumber inspirasi untuk bermimpi dan mencipta. Ia merupakan warisan budaya yang mengandungi pelbagai nilai dan pengajaran yang penting untuk perkembangan diri.

 

Melalui hikayat dan legenda, anak anak hari ini dapat mempelajari ketabahan, keberanian, kesabaran, dan tekad yang tinggi dalam menghadapi cabaran demi mencapai impian mereka.

 

Berkarya, berpuisi, dan bersastera pula memberikan peluang kepada anak bangsa untuk melihat dan menggambarkan dunia ini dengan bahasa dan imaginasi tersendiri.

 

Menulis puisi, cerita, dan sastera membantu generasi muda memahami ekspresi diri, memperbaiki kemahiran komunikasi, dan memupuk kepekaan dan kecenderungan terhadap keindahan bahasa. Selain itu, berkarya dalam bidang ini juga merangsang pemikiran kreatif, logik, dan imaginasi anak-anak bangsa.

 

Perlu ada pengenalan. Bak kata orang, tak kenal maka tak cinta. 

 

Aktiviti dan peluang melakar seni memberikan ruang untuk anak kita mengembangkan bakat-bakat dalam bidang seni seperti seni lukis, seni muzik, tarian, dan teater. Berseni membolehkan mereka meneroka, menonjolkan pemahaman dan ekspresi diri sendiri, dan mengungkapkan perasaan melalui medium kreatif.


 

hikayat

 


Aktiviti seni juga dapat meningkatkan serta mencerminkan keyakinan diri anak bangsa, meningkatkan daya imaginasi, dan memberi mereka kemudahan berinteraksi dan bekerjasama dengan orang lain.

 

Sesungguhnya, hikayat, legenda, berkarya, berpuisi, bersastera, dan berseni memberikan peluang kepada anak bangsa kita bermimpi, mencipta, dan berjaya dalam hidup.

 

Kesemuanya membawa manfaat budaya, kreativiti, dan pemikiran yang mendalam kepada perkembangan individu dan warisan budaya bangsa.

 

Kerana inilah, Hikayat Fandom Folklore World diwujudkan. 

 

Hikayat Fandom Folklore World disokong ThinkCity untuk mencari pengkarya dan menjemput mereka berkongsi karya dengan kanak-kanak di pusat aktiviti di GMBB. 


 

hikayat

 

hikayat

 


Kedua, HFFW merupakan satu platform menggalakkan kanak kanak melukis dan membayangkan dunia yang begitu berlainan dari dunia mereka - namun begitu dekat di hati nurani.

 

Buku-buku Hikayat Kids Series dan Siri Hikayat Kanak-kanak memang diujudkan untuk tujuan ini, memberi inspirasi dunia lama yang hampir hilang. 

 

Siri ini yang mengandungi tajuk legenda lama seperti Cik Siti Wan Kembang, Puteri Saadong, Arduga Wijamalai, dan banyak lagi diserikan dengan bahasa yang mudah dan ilustrasi yang indah. Semoga ianya dapat membantu anak anak Malaysia berkarya, berpuisi, dan bersastera.

 

Ini penting kerana:

1. Mengembangkan Kreativiti

Aktiviti berkarya seperti melukis, menulis puisi, atau menulis cerita, dapat membantu anak-anak mengembangkan kreativiti. Ini membantu mereka melihat dunia dengan cara yang berbeza. 

 

2. Ekspresi Emosi dan Hati Nurani

Melalui puisi dan sastra, anak-anak dapat mengungkapkan emosi dengan cara yang kreatif dan penuh ilham. Hal ini sangat penting karena membantu mereka memahami dan mengelola perasaan serta hati nurani dan jati diri dengan lebih baik.

 

3. Memperkaya Bahasa dan Pemahaman

Aktiviti berpuisi dan bersastera membantu meningkatkan kemahiran bahasa anak-anak, termasuk kosakata, tatabahasa, dan pemahaman membaca. Ini membantu mereka dalam komunikasi, menulis, dan membaca dengan lebih lancar dan lebih berkesan.

 

4. Mengembangkan Kemampuan Berfikir

Berkarya, berpuisi, dan bersastera melibatkan pemikiran kritis dan kreatif. Anak-anak perlu memikirkan ide-ide baru, urutan peristiwa, karakter, dan konsep-konsep lainnya. Hal ini melatih mereka berpikir secara analitis, memecahkan masalah, dan melihat dari berbagai perspektif.

 

5. Menjaga Warisan Budaya

Berkarya, berpuisi, dan bersastera juga merupakan cara yang baik untuk menjaga dan memperkaya warisan budaya kita. Melalui karya-karya mereka, anak-anak dapat mempelajari dan mempertahankan cerita-cerita dan tradisi-tradisi nenek moyang kita.


 

hikayat

 

hikayat

 

Melalui aktiviti berkarya, berpuisi, dan bersastera, anak anak Malaysia dapat mengembangkan potensi kreatif mereka, mempelajari dan mewartakan kisah-kisah budaya, serta meningkatkan kemahiran berbahasa, daya pemikiran serta kreativiti. 

 

Mungkin, ini dapat menjamin mutu seni budaya di masa hadapan. 

 

Melalui filem. Sastera. Dan industri kreativiti yang lain. Pelancongan. Seni Bina. Media dan Kewartawanan. Kraf dan produk. Seni Persembahan. 

 

Bermimpi. Berkarya. Mencipta Dunia. - DagangNews.com

 

 

Ninot Aziz merupakan Presiden Persatuan Sastera Lisan Malaysia 2023/2024 dan adalah penggiat seni serta kebudayaan Melayu, dari bzBee Consult, aktif menulis di dalam pelbagai medium seperti akhbar dan menerbitkan buku-buku seperti Bentala Naga - A Makyung Tale dan Lipur Lara Nusantara dan kini menulis menerusi kolum Dari Hikayat Kita di DagangNews.com, setiap Isnin.   Emel : ninotaziz@gmail.com
 

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL DARI HIKAYAT KITA

tnb

 

 

Portfolio Tags