Bank digital di bawah IFSA 2013 WAJIB tawarkan produk patuh syariah | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
Iktisad - 11 June 2024

BANK DIGITAL DI BAWAH IFSA 2013 WAJIB TAWARKAN PRODUK PATUH SYARIAH

 

 

 

SEMINGGU dua ini riuh rendah dibualkan isu bank digital yang mula beroperasi dalam kewangan negara. Isunya adalah produk dan perkhidmatan mereka sama ada patuh syariah atau pun tidak.

 

Para pelanggan mereka ada yang tahu dan ada yang tidak tahu status produk yang ditawarkan sehingga ia menjadi isu hangat di pasaran.

 

Dalam artikel kali ini, penulis ingin menyampaikan sedikit nota supaya ia mudah difahami oleh para pelanggan apabila memilih produk dan perkhidmatan digital bank ini.

 

Hingga sekarang terdapat 2 bank digital yang telah beroperasi, yakni, GXBank dan Aeon Bank.

 

GX Digital Bank Berhad, atau GXBank, ialah bank digital pertama yang beroperasi sepenuhnya di Malaysia. Ia dikawal selia di bawah Akta Perkhidmatan Kewangan (FSA) 2013 dan mendapat lesen perbankan digitalnya daripada Bank Negara Malaysia (BNM) dan mula beroperasi pada 1 September 2023.

 

 

gxbank

 

 

GXBank ialah anak syarikat GXS Bank Pte. Ltd., usaha sama antara Grab Holdings Limited dan Singapore Telecommunications Ltd (Singtel), dengan penyertaan daripada pelabur Malaysia yang lain, termasuk Kuok Group​.

 

GXBank menawarkan rangkaian komprehensif perkhidmatan perbankan digital, menyasarkan keperluan kewangan individu yang kurang mendapat perkhidmatan dan perusahaan kecil hingga sederhana (PKS) di Malaysia.

 

GXBank memanfaatkan teknologi untuk menyediakan penyelesaian inovatif seperti aplikasi perbankan mudah alih yang merangkumi ciri seperti 'Poket' untuk menggalakkan penjimatan dalam kalangan pengguna muda dan Kad GX dengan kerjasama Mastercard, yang menawarkan pulangan tunai dan tiada yuran transaksi asing​.

 

Awalnya, GXBank telah menguji beta aplikasinya dengan pekerja daripada GXBank, Grab dan Kuok Group, dengan strategi untuk mengembangkan pangkalan penggunanya secara beransur-ansur.

 

GXBank memberi tumpuan kepada rangkuman kewangan dan bertujuan untuk mentakrifkan semula landskap perbankan di Malaysia dengan menyediakan perkhidmatan kewangan yang boleh diakses dan mesra pengguna​.

 

Boost Digital Bank Berhad pula ialah bank digital di Malaysia yang dilancarkan pada 6 Jun 2024. Ia mewakili satu langkah penting dalam evolusi perkhidmatan kewangan dalam negara.

 

Bank digital ini, menyediakan rangkaian penuh perkhidmatan perbankan terutamanya melalui platform digital seperti aplikasi mudah alih dan tapak web, memintas keperluan untuk cawangan fizikal.

 

 

boostbank

 

 

Boost Digital Bank Berhad bertujuan untuk mentakrifkan semula pengalaman perbankan dengan memanfaatkan teknologi untuk menawarkan penyelesaian kewangan yang inovatif, cekap dan mesra pengguna.

 

Misi bank termasuk meningkatkan rangkuman kewangan, menyediakan perkhidmatan pelanggan yang unggul, dan memacu transformasi digital industri perbankan di Malaysia.

 

Boost Digital Bank Berhad mencontohi masa depan perbankan dengan menggabungkan teknologi moden dengan perkhidmatan yang mengutamakan pelanggan.

 

Pendekatan yang mengutamakan digital membolehkan lebih banyak kemudahan, kecekapan dan pemerkasaan kewangan untuk penggunanya, menandakan perkembangan penting dalam landskap perbankan Malaysia.

 

Selepas itu, Aeon Digital Bank Berhad telah dilancarkan secara rasmi di Malaysia, pada 26 Mei 2024. Ia adalah bank digital Islam pertama di negara ini. Ia beroperasi di bawah Akta Perkhidmatan Kewangan Islam (IFSA) 2013 dan dikawal selia oleh BNM.

 

Aeon Digital Bank ialah bank dalam talian sepenuhnya tanpa cawangan fizikal, direka untuk mempromosikan keterangkuman kewangan dan menyediakan perkhidmatan perbankan patuh Syariah kepada semua rakyat Malaysia.

 

Aeon Digital Bank menawarkan pelbagai ciri dan faedah di mana para pelanggan boleh mendaftar dan mengurus akaun mereka melalui aplikasi Aeon Bank, tersedia untuk kedua-dua peranti iOS dan Android menerusi aplikasi Aeon Bank.

 

Ia juga menyediakan Kad Debit-i Visa Aeon Bank untuk keselamatan tambahan dan menyokong Visa Paywave. Ia boleh digunakan untuk pengeluaran ATM dan transaksi antarabangsa tanpa markup pertukaran asing.

 

 

aeon bank

 

 

Kemudahan DuitNow dan DuitNow QR juga disediakan. Aplikasi ini menyokong DuitNow QR untuk pemindahan dana dan pembayaran yang lancar.

 

Disamping itu terdapat Akaun Simpanan Islamic di mana Aeon Bank menawarkan kadar keuntungan promosi sebanyak 3.88% setahun pada Akaun Simpanan sehingga 31 Ogos 2024.

 

Tawaran ini termasuk Program Ganjaran yang mana para pelanggan baharu boleh memperoleh 3,000 mata Aeon dan tiga mata untuk setiap transaksi perbankan. Mata boleh ditukar kepada tunai dalam akaun Aeon Bank​.

 

Seperti GXBank, misi Aeon Bank adalah untuk memajukan rangkuman kewangan dan menyokong segmen penduduk yang kurang mendapat perkhidmatan dan tidak mempunyai perbankan, memperkasakan mereka dengan perkhidmatan kewangan digital yang boleh diakses.

 

Persoalannya produk mana yang perlu dipilih para pelanggan yang mahukan produk patuh Syariah?

 

GX Digital Bank dan Boost Bank dikawal selia bawah FSA 2013 manakala AEON Digital Bank diselia IFSA 2013.

 

Melalui FSA 2013, BNM mengawal selia perkhidmatan dan institusi kewangan konvensional termasuk GXBank dan Boost Bank. Manakala, melalui IFSA 2013, BNM mentadbir perkhidmatan dan institusi kewangan Islam termasuk Aeon Digital Bank secara khusus, memastikan ia mematuhi prinsip Syariah.

 

 

BNM

 

 

BNM akan memberi tumpuan kepada keperluan kawal selia kewangan am yang digunakan untuk kewangan konvensional kepada GXBank dan Boost Bank.

 

Tetapi, untuk Aeon Digital Bank, kawal selia BNM termasuk keperluan tambahan untuk pematuhan Syariah, seperti penubuhan jawatankuasa Syariah dan pematuhan kepada prinsip kewangan Islam.

 

Dari sudut tawaran produk dan perkhidmatan, di bawah FSA 2013, ia terpakai kepada produk dan perkhidmatan kewangan konvensional yang ditawarkan oleh institusi kewangan konvensional.

 

Tetapi di bawah IFSA 2013 ia terpakai kepada produk dan perkhidmatan kewangan Islam, seperti perbankan Islam, Takaful, dan instrumen pasaran modal Islam.

 

Dari sudut tadbir urus Syariah pula, bank di bawah FSA 2013 (GXBank & Boost Bank) tidak memerlukan struktur tadbir urus Syariah.

 

Namun, untuk Aeon Digital Bank (IFSA 2023), BNM mewajibkan penubuhan jawatankuasa Syariah dalam setiap institusi kewangan Islam untuk memastikan pematuhan undang-undang Islam. Ia juga memerlukan institusi kewangan mematuhi ketetapan Majlis Penasihat Syariah BNM.

 

 

wasiyyah

 

 

Secara ringkas, Aeon Digital Bank di bawah IFSA 2013. Produk dan perkhidmatan yang ditawarkan mereka wajib patuh syariah.

 

GXBank dan Boost Bank pula, mereka dikawal selia di bawah FSA 2013 dan produk dan perkhidmatan mereka tidak semestinya patuh kepada syariah.

 

Mereka boleh menawarkan produk patuh syariah, tapi wajib dapat kelulusan daripada BNM. Namun, sehingga kini, penulis masih belum nampak GXBank menawarkan produk dan perkhidmatan patuh Syariah.

 

Kesimpulan yang penulis buat adalah, penulis tidak rasa GX Digital Bank dan Boost Bank ada tawarkan produk patuh syariah. Namun, Aeon Digital Bank, sah-sah memang kena tawar produk dan perkhidmatan yang patuh syariah.

 

Oleh yang demikian, pilih lah produk dan perkhidmatan digital dari bank digital yang patuh Syariah. - DagangNews.com

 

Dr Razli Ramli adalah Pensyarah Kanan, Sekolah Perniagaan Antarabangsa Azman Hashim (AHIBS) UTM dan juga Felo Adjung Institut Perbankan dan Kewangan Islam (IIiBF) di UIAM


utm

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL IKTISAD

 

dagangnews

 

Portfolio Tags