The Best or Nothing - Sewa beli kenderaan mewah | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
Iktisad - 5 March 2024

THE BEST OR NOTHING - SEWA BELI KENDERAAN MEWAH

 

 

 

DALAM dunia kewangan para pelanggan mempunyai pilihan untuk memiliki kenderaan mewah dengan memilih kemudahan sewa beli dari institusi kewangan atau pun terus daripada syarikat yang menjual kenderaan.

 

Selalunya syarikat yang menjual kenderaan mewah menyediakan kemudahan sewa beli sebegini.

 

Antara kelebihan sewa beli melalui syarikat yang menjual kenderaan sebegini, pelanggan mampu mengagihkan kos pembelian kenderaan mewah dalam tempoh tetap, menjadikannya lebih mampu milik dalam jangka pendek berbanding dengan membayar keseluruhan jumlah pendahuluan.

 

Mereka juga boleh mengekalkan wang tunai untuk pelaburan atau perbelanjaan keperluan yang lain sambil masih menikmati faedah memandu kenderaan.

 

Perjanjian sewa beli biasanya disertakan dengan bayaran sewaan bulanan tetap, menjadikannya lebih mudah untuk membuat belanjawan dan merancang perbelanjaan.

 

 

iktisad
Penulis suka tema Mercedes-Benz, “The Best or Nothing”

 

 

Kebolehramalan ini boleh memberi manfaat terutamanya apabila membeli kenderaan mewah, kerana ia membolehkan anda menguruskan kewangan anda dengan lebih berkesan.

 

Sebagai penyewa pelanggan boleh memulangkan kenderaan pada penghujung tempoh pajakan, sewa beli akhirnya membawa kepada pemilikan kenderaan mewah itu setelah semua pembayaran dibuat.

 

Ini bermakna anda mempunyai peluang untuk memiliki aset berharga secara langsung pada akhir perjanjian.

 

Perjanjian sewa beli boleh disesuaikan untuk memenuhi keperluan individu dan keadaan kewangan pelanggan seperti penyelarasan tempoh perjanjian, saiz deposit awal dan struktur pembayaran agar lebih sejajar dengan pilihan mereka.

 

Malah jika diteliti, mungkin terdapat kelebihan cukai yang dikaitkan dengan perjanjian sewa beli seperti kemungkinan potongan untuk pembayaran kadar sewaan (faedah) atau perbelanjaan susut nilai.

 

Penulis menyarankan agar pertimbangan yang wajar perlu diambil kira seperti keadaan kewangan dan objektif para pelanggan sebelum memilih untuk sewa beli, kerana ia melibatkan komitmen terhadap pembayaran tetap dalam tempoh yang panjang.

 

Selain itu, mereka perlu membuat perbandingan terma dan syarat yang ditawarkan oleh institusi kewangan dan syarikat yang menjual kenderaan yang berbeza untuk mencari susunan yang paling sesuai untuk pembelian kenderaan mewah ini.

 

 

iktisad

 

 

Satu daripada program yang ingin penulis bangkitkan adalah Program Mercedes-Benz Agility. Program ini adalah antara penyelesaian pembiayaan fleksibel yang direka untuk menawarkan ketenangan fikiran dan kemudahan pelanggan yang memilih kenderaan jenis Mercedes-Benz.

 

Program ini membolehkan pelanggan memilih reka bentuk kontrak kewangan mereka dengan memilih kenderaan Mercedes-Benz, memilih tempoh sewa beli (antara 12 hingga 60 bulan), dan menentukan elaun kilometer tahunan berdasarkan anggaran keperluan pemanduan di setiap tahun sewaan.

 

Pada penghujung tempoh pembiayaan, pelanggan mempunyai fleksibiliti untuk sama ada membeli kenderaan, mengembalikannya atau menaik taraf kepada model Mercedes-Benz baharu, bergantung pada keperluan dan pilihan pada masa tersebut​​.

 

Program Agility Financing ini disesuaikan untuk menyediakan kemudahan tanpa kerumitan untuk memiliki kenderaan mewah Mercedes-Benz sambil mengambil kira kemudahan dan kemampuan para pelanggan.

 

Ia menampilkan nilai masa hadapan terjamin (GFV), yang memastikan pelanggan mengetahui nilai minimum kenderaan anda pada akhir kontrak sewa beli pelanggan.

 

GFV ini menjadi konsep yang diminati oleh para pelanggan yang suka menukar kenderaan dengan kerap, katakan setiap tiga atau lima tahun, kerana ia menghilangkan kerumitan menjual semula dan bersaing dengan pasaran import.

 

Program ini juga sesuai untuk individu yang memilih untuk tidak komited dengan pemilikan kenderaan jangka panjang dan menikmati fleksibiliti menukar kenderaan secara kerap tanpa kebimbangan susut nilai atau nilai jualan semula.

 

Penulis juga berpendapat disebabkan setiap individu mempunyai keperluan dan kehendak yang berbeza maka, manfaat program sebegini boleh berbeza-beza dalam kalangan pelanggan.

 

Sesetengahnya mencari kadar sewaan (faedah) yang lebih rendah berbanding pembiayaan institusi kewangan tradisional untuk tempoh pembiayaan yang lebih pendek.

 

Manakala yang lain mungkin membandingkannya dengan sewa beli atau mempunyai kebimbangan tentang terma nilai masa hadapan yang terjamin​​.

 

Sewa beli sebegini tergolong dalam kontrak "Ijarah Muntahiya Bit-Tamlik". Ia ialah struktur pembiayaan Islam yang menggabungkan elemen sewaan (Ijarah) dengan pilihan pemilikan (Tamlik) pada akhir tempoh pajakan.

 

Syarikat akan menyediakan kenderaan yang dipilih pelanggan dan menyewakan kepada pelanggan kepada pelanggan untuk tempoh tertentu. Sebelum itu, pelanggan akan membayar deposit dan menentukan elaun kilometer tahunan berdasarkan anggaran keperluan pemanduan di setiap tahun sewaan.

 

 

iktisad

 

 

Dalam tempoh sewa beli, pelanggan membuat bayaran sewa tetap kepada syarikat untuk kegunaan kenderaan tersebut.

 

Untuk kes Program Agility, pembayaran sewaan bulanan adalah tanpa kadar faedah. Namun jumlah bayaran sewaan ini biasanya telah pun meliputi kos kenderaan, ditambah margin keuntungan untuk syarikat.

 

Apabila tamat tempoh sewa beli pelanggan mempunyai pilihan untuk membeli atau memulangkan kenderaan tanpa sebarang bayaran ataupun meneruskan kontrak sewa beli dengan menandatangani perjanjian sewa beli baharu.

 

Tidak seperti konsep sewa beli biasa di institusi kewangan di mana pemilikan tidak dipindahkan pada akhir tempoh pajakan, Ijarah Muntahiya Bit-Tamlik menawarkan pilihan kepada pelanggan untuk membeli kenderaan pada harga yang dipersetujui di awal pemeteraian perjanjian sewa beli. Harga ini adalah harga GFV.

 

Antara kelebihan utama Ijarah Muntahiya Bit-Tamlik termasuk lah pelanggan mempunyai peluang pemilikan kenderaan mewah yang disewa.

 

Ia memberikan pelanggan kelonggaran untuk akhirnya memiliki kenderaan, yang mungkin sejajar dengan matlamat kewangan jangka panjang mereka.

 

Tambahan, seperti struktur kewangan Islam yang lain, Ijarah Muntahiya Bit-Tamlik sering menampilkan pembayaran sewa tetap, memberikan kebolehramalan dan kemudahan belanjawan para pelanggan.

 

 

iktisad

 

 

Pelanggan boleh mendapat manfaat daripada menggunakan kenderaan tanpa mengikat sejumlah besar modal pendahuluan, mengekalkan kecairan untuk pelaburan atau perbelanjaan lain.

 

Program Agility ini biasanya digunakan oleh pelanggan yang mempunyai selera kenderaan mewah seperti Mercedes-Benz untuk perniagaan ataupun syarikat mereka.

 

Mempunyai kenderaan mewah sebegini akan menjamin keselamatan pemanduan kerana kenderaan mewah selalunya dibina dengan ciri-ciri keselamatan terkini sera mempunyai keunikan tersendiri. Pemanduan akan menjadi lebih tenang dan menyeronokan.- DagangNews.com

 

 
iktisad
Dr Razli Ramli adalah Pensyarah Kanan, Sekolah Perniagaan Antarabangsa Azman Hashim (AHIBS) UTM dan juga Felo Adjung Institut Perbankan dan Kewangan Islam (IIiBF) di UIAM

utm

 

 

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL IKTISAD

 

dagangnews

 

 

Portfolio Tags