Etika berasaskan syariah dalam perniagaan: Fokus utama muamalat | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
Iktisad - 25 July 2023

Etika berasaskan syariah dalam perniagaan: Fokus utama muamalat

 

 

PERNIAGAAN secara amnya melibatkan usaha individu atau kolektif, yang disusun secara sistematik dalam urusan menjual barangan dan perkhidmatan untuk mendapatkan keuntungan dan juga untuk memenuhi keperluan sosial.

 

Ia juga adalah sebuah institusi, yang menghasilkan barangan dan perkhidmatan yang diperlukan dalam masyarakat.

 

Etika dalam perniagaan mencerminkan sebuah tujuan asas sesebuah institusi.

 

Penulis memahami yang tujuan institusi adalah untuk memaksimumkan pulangan pemegang saham, tetapi dalam masa yang sama setiap institusi perniagaan harus mempunyai tanggungjawab fidusiarinya.

 

Bagi sesetengah orang, perniagaan ditakrifkan sebagai aktiviti ekonomi yang semata-mata bertujuan untuk mendapatkan keuntungan.


 

parafrasa

 


Sesuatu aktiviti perniagaan bertujuan untuk mendapat keuntungan sebanyak mungkin, dan, oleh itu, sebarang cara dibolehkan untuk mendapatkan keuntungan tersebut sehinggakan prinsip moral dianggap sebagai faktor yang membatasi aktiviti perniagaan.

 

Pada penulis, adalah penting adanya penerapan nilai piawaian moral dalam dasar institusi dan aktiviti perniagaan mereka. Ia perlu dilaksanakan untuk meningkatkan kesanggupan melaksana tindakan yang murni dalam institusi.

 

Piawaian moral ini akan menyebabkan etika perniagaan menjadi sebahagian daripada set nilai perniagaan di mana setiap institusi perlu menitikberatkan etika dan moral sebagai satu daripada senarai utama objektif dan tujuan perniagaan.

 

Dalam dunia kewangan, piawaian etika seperlunya meliputi etika sosial termasuk analisis tindakan individu yang terlibat (kakitangan dan pelanggan) dengan sikap, komunikasi dan interaksi dengan orang lain.

 

Titik permulaan penting untuk etika dan moral dalam perniagaan adalah dari sudut warga kerja sesebuah institusi kerana ini memberikan pengaruh yang paling besar kepada nilai perlaksanaan perniagaan mereka.

 

Pematuhan peraturan yang berterusan adalah tugas yang mesti dilaksanakan oleh institusi sendiri, kerana penggubal undang-undang dan mahkamah hanya boleh menguatkuasakan dan membangunkan peraturan.

 

Jika ia berjaya dilaksana ini akan membawa peranan penting kepada etika perniagaan dalam proses penggubalan undang-undang ekonomi dan perniagaan.


 

parafrasa

 


Etika dan pematuhan adalah satu cara untuk menguruskan risiko yang timbul daripada tindak tanduk institusi-institusi perniagaan yang tidak beretika yang menumbang kepada kerosakan reputasi dan jenama institusi.

 

Di peringkat tindakan individu, tugas mereka ditentukan oleh tanggungjawab yang telah diamanahkan apabila mereka bekerja di institusi. Mereka mempunyai kewajipan kepada institusi dan masyarakat secara keseluruhan.

 

Dari perspektif etika, kewajipan fidusiari terdiri daripada kewajipan tertentu dengan niat baik, kesetiaan, ketekunan dan berhati-hati, dan kewajipan untuk mengelakkan atau mendedahkan kemungkinan konflik kepentingan.

 

Dalam memenuhi tugas ini, para warga kerja tidak bebas untuk mengejar kepentingan mereka sendiri.

 

Dalam perniagaan, kewajipan dalam tugas fidusiari mewajibkan para warga kerja setia yang tidak berbelah bahagi dan tidak mementingkan diri kepada institusi, bukan hanya kepada pemegang saham.

 

Malah, kewajipan itu dipanjangkan untuk semua hubungan fidusiari: contohnya, untuk hubungan kerani bank dan perunding kewangan dengan pelanggan perundingan mereka, untuk pekerja sebagai pentadbir, untuk doktor berhubung dengan pesakit, untuk arkitek berhubung dengan pembina rumah, dan sebagainya.

 

Kewajipan fidusiari ini lebih daripada sekadar kontrak antara warga kerja dan pemilik yang melantiknya; ia adalah satu kewajipan terhadap institusi secara keseluruhan.


 

parafrasa

 


Kewajipan ketekunan mewajibkan warga kerja bertindak dengan tekun dan berhemat demi kepentingan institusi dan bukan hanya untuk kepentingannya sendiri.

 

Kewajipan pendedahan mewajibkan warga kerja untuk tidak mengambil kesempatan daripada data maklumat yang diketahui olehnya atau maklumat penting yang didedahkan kepadanya oleh institusi.

 

Larangan ke atas penggunaan maklumat orang dalam juga diperkukuh oleh fakta bahawa larangan menggunakan ‘orang dalam’ pada sesuatu perniagaan adalah terpakai walaupun institusi mungkin memberi kebenaran kepada warga kerja untuk menggunakan pengetahuan orang dalam.

 

Kepentingan keseluruhan institusi dan hak semua pemegang saham terhadap pengetahuan dalaman melarang penggunaan pengetahuan orang dalam oleh warga kerja.

 

Dalam konteks perniagaan, khususnya, etika akan mengawal semua aktivitinya termasuk individu yang bertindak dalam kapasiti profesional mereka. Dari perspektif sesebuah organisasi, institusi dijangka mempunyai nilai etika yang baik dan bertindak bertanggungjawab secara sosial jika etika dikawal selia dengan baik.

 

Dalam Islam, asas-asas etika berpandukan peraturan dan prinsip yang ditetapkan oleh Syariah. Bimbingan itu adalah inklusif dan bersepadu yang menggabungkan, antara lain, kepercayaan kepada Allah, tingkah laku sosial dan semua aspek kehidupan manusia yang lain. Islam telah meletakkan asas etika umum dan asas ini juga boleh digunakan untuk etika perniagaan.

 

Dalam perlaksanaan kewangan Islam, agama merangkumi semua aspek kehidupan Muslim, termasuk perniagaan. Ia berdasarkan sistem etika yang diperoleh daripada nas-nas yang diwahyukan dan ketuhanan, yang kemudiannya digunakan melalui undang-undang Syariah.

 

Oleh itu, institusi kewangan Islam dianggap beretika kerana asas falsafah perniagaan mereka adalah berasaskan Syariah, sering disebut sebagai etika dalam tindakan, yang mementingkan mempromosikan keadilan dan kebajikan dalam masyarakat dan mencari keredaan Allah.


 

parafrasa

 


Dalam sistem kewangan Islam, mengikut definisi, kebimbangan mengenai kepatuhan kepada norma etika Islam mendominasi semua kebimbangan lain.

 

Semua transaksi dalam sistem Islam mesti dikawal oleh norma-norma etika Islam seperti yang dinyatakan oleh Syariah. Sistem Islam pada dasarnya adalah sistem etika. – DagangNews.com

 

 


Dr Razli Ramli merupakan Pensyarah Kanan, Sekolah Perniagaan Antarabangsa Azman Hashim (AHIBS) Universiti Teknologi Malaysia dan juga Felo Adjung Institut Perbankan dan Kewangan Islam (IIiBF) di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia
utm

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL IKTISAD

 

parafrasa

 

 

Portfolio Tags