Keliru program MBA dengan program sijil lain? | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
Iktisad - 2 April 2024

KELIRU PROGRAM MBA DENGAN PROGRAM SIJIL LAIN?

 

 

ISU mengelirukan status akreditasi dan kelulusan program Sarjana Pentadbiran Perniagaan (MBA) dengan menggunakan istilah "MBA" dalam kelayakan profesional, terutamanya apabila ia telah diluluskan oleh Agensi Kelayakan Malaysia (MQA).

 

Ini menimbulkan kebimbangan mengenai ketelusan, integriti, dan perlindungan para pelajar dalam sektor pendidikan.

 

Program MBA yang telah diiktiraf MQA

Penyalahgunaan istilah "Sarjana" atau “Master” tanpa kebenaran yang sewajarnya boleh membawa implikasi undang-undang kepada universiti.

 

Ia mungkin melanggar peraturan yang berkaitan dengan standard pendidikan, keperluan akreditasi dan undang-undang perlindungan pengguna.

 

Tindakan undang-undang boleh diambil terhadap universiti oleh pihak berkuasa kawal selia, badan akreditasi atau pihak berkepentingan yang terjejas.

 

Isu sebegini akan mengundang padah sekiranya para pelajar yang mengambil program MBA yang bukan diiktiraf oleh MQA menyaman pihak universiti.

 

Walaupun kebarangkalian untuk pihak university menang di mahkamah tinggi, namun tindakan pelajar menyaman universiti di mahkamah akan menyebabkan nama baik universiti tercalar. Ia adalah risiko yang perlu dikenal pasti oleh pihak universiti, Risiko Reputasi.

 

 

iktisad

 

 

Menggunakan istilah "MBA" dalam kelayakan profesional tanpa akreditasi atau kelulusan yang sewajarnya daripada pihak berkuasa berkaitan boleh mengelirukan bakal pelajar untuk mempercayai bahawa mereka memegang ijazah yang diiktiraf dan bereputasi.

 

Salah nyata sebegini menjejaskan nilai dan kredibiliti program MBA tulen kerana ia secara umum adalah penipuan kepada bakal majikan dan bakal pelajar.

 

Jika universiti secara sedar dan sengaja menyalahgambarkan status akreditasi program MBA untuk menipu pelajar dan orang ramai, ia boleh didakwa dengan amalan penipuan.

 

Amalan penipuan dalam sektor pendidikan dipandang serius oleh pihak berkuasa dan boleh mengakibatkan pertuduhan jenayah.

 

Akreditasi dan kelulusan oleh agensi bereputasi seperti MQA adalah petunjuk penting jaminan kualiti dan pematuhan piawaian akademik. Pengeliruan tentang status akreditasi program MBA akan menghakis kepercayaan dan keyakinan sistem pendidikan negara.

 

Pelajar yang mendaftar dalam program MBA mengharapkan peningkatan pengetahuan, kemahiran dan kelayakan mereka untuk meningkatkan kebolehpasaran mereka serta memajukan kerjaya mereka.

 

Walau bagaimanapun, jika program MBA yang mereka daftar tidak diakreditasi, mereka mungkin menghadapi cabaran dalam mendapatkan pekerjaan atau maju dalam bidang pilihan mereka.

 

Salah nyata kelayakan oleh mana-mana agensi, mungkin mempunyai implikasi undang-undang dan etika. Ia boleh membentuk penipuan, salah nyata atau pengiklanan palsu, yang membawa kepada potensi tindakan undang-undang dan kerosakan reputasi bagi individu atau institusi yang terlibat.

 

Salah nyatakan program MBA sebagai diakreditasi atau diluluskan oleh MQA dikira sebagai pengiklanan palsu.

 

Di bawah undang-undang perlindungan pengguna, pengiklanan palsu adalah menyalahi undang-undang dan boleh mengakibatkan caj, denda atau penalti terhadap universiti atau institusi yang bertanggungjawab terhadap iklan yang mengelirukan.

 

Menangani isu salah nyata kelayakan MBA yang diluluskan oleh MQA memerlukan kerjasama antara pihak berkuasa kawal selia, institusi pendidikan, majikan, persatuan profesional dan pihak berkepentingan lain.

 

Usaha harus menumpukan pada meningkatkan kesedaran tentang piawaian akreditasi, menggalakkan ketelusan dalam penawaran pendidikan, mengukuhkan pengawasan kawal selia, dan meningkatkan mekanisme akauntabiliti untuk menjaga kepentingan pelajar dan menegakkan integriti kelayakan akademik.

 

 

iktisad

 

Untuk membantu bakal pelajar MBA untuk membezakan antara program MBA yang diluluskan oleh MQA dan program sijil lain, pemberitahuan maklumat yang jelas dan mudah diakses tentang status akreditasi program MBA boleh dilaksana di laman web institusi, bahan pemasaran dan risalah program.

 

Nyatakan dengan jelas bahawa program MBA diluluskan oleh MQA dan berikan butiran tentang proses dan piawaian akreditasi.

 

Penulis juga menyarankan agar tekanan kepada langkah-langkah jaminan kualiti yang dilaksanakan dalam program MBA dilaksana untuk memastikan pematuhan dengan piawaian MQA.

 

Serlahkan faktor seperti reka bentuk kurikulum, kelayakan fakulti, metodologi pengajaran, amalan penilaian dan perkhidmatan sokongan pelajar yang menyumbang kepada kualiti dan kredibiliti program.

 

Universiti juga harus bersikap telus tentang butiran program, termasuk syarat kemasukan, tempoh, kandungan kursus, hasil pembelajaran dan kriteria penilaian.

 

Penyediaan maklumat yang komprehensif sebegitu seperti tentang struktur program, tawaran kursus, pilihan elektif, dan sebarang pengkhususan atau kepekatan yang tersedia dapat membantu bakal pelajar.

 

Paparkan logo akreditasi MQA atau meterai dengan jelas menandakan status kelulusan program. Pastikan logo akreditasi dipautkan kepada dokumentasi rasmi atau sumber pengesahan yang disediakan oleh MQA untuk mengesahkan status akreditasi program.

 

Pihak universiti juga boleh menawarkan mekanisme pengesahan untuk bakal pelajar untuk mengesahkan secara bebas status akreditasi program MBA dengan MQA seperti menyediakan kaunter atau portal maklumat di mana pelajar boleh mengesahkan status akreditasi program.

 

Tambahan, universiti boleh mempamerkan testimoni dan maklum balas daripada pelajar dan alumni semasa yang telah menamatkan program MBA yang diluluskan oleh MQA.

 

Serlahkan pengalaman, pencapaian dan hasil kerjaya mereka untuk menunjukkan nilai dan kredibiliti program dalam menyediakan pelajar untuk berjaya dalam usaha profesional mereka.

 

Sebarang perkongsian pendidikan, kerjasama atau gabungan dengan institusi bereputasi, persatuan industri atau badan profesional yang menyokong atau mengiktiraf program MBA yang diluluskan oleh MQA mesti diuar-uarkan.

 

Ini boleh meningkatkan kredibiliti dan reputasi program dalam kalangan para pelajar dan majikan yang berpotensi.

 

 

anekdot mawarith

 

 

Seperti yang dilaksana oleh Azman Hashim International Business School, UTM, penganjuran acara rumah terbuka, sesi maklumat, webinar atau lawatan maya untuk memberi peluang kepada bakal pelajar untuk mengetahui lebih lanjut tentang program MBA yang diluluskan oleh MQA, berinteraksi dengan ahli fakulti dan pelajar semasa, dan bertanya soalan tentang akreditasi dan penawaran program dilaksana secara berkala.

 

Dengan melaksanakan strategi-strategi sebegini, bakal pelajar MBA diharap dapat membezakan antara program MBA yang diluluskan oleh MQA dan program sijil lain yang belum tentu mendapat pengiktirafan, sebelum membuat keputusan termaklum tentang pilihan pendidikan tinggi mereka.

 

Strategi sebegini akan memastikan mereka mendaftar dalam program bereputasi dan bertauliah yang memenuhi matlamat akademik dan kerjaya mereka. - DagangNews.com

 

Dr Razli Ramli adalah Pensyarah Kanan, Sekolah Perniagaan Antarabangsa Azman Hashim (AHIBS) UTM dan juga Felo Adjung Institut Perbankan dan Kewangan Islam (IIiBF) di UIAM

utm

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL IKTISAD

 

dagangnews

 

 

 

Portfolio Tags