Pengurusan Sumber Manusia untuk Gen Z dari perspektif Syariah | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
Iktisad - 16 July 2024

PENGURUSAN SUMBER MANUSIA UNTUK GEN Z DARI PERSPEKTIF SYARIAH

 

 

Dari perspektif Pengurusan Sumber Manusia (HRM), undang-undang Syariah menyediakan rangka kerja unik yang mengawal standard etika dan moral kelakuan pekerja dan majikan.

 

Syariah menekankan keadilan, keadilan dan layanan beretika terhadap semua pekerja. Ini termasuk memastikan pekerja dilayan dengan hormat, disediakan dengan persekitaran kerja yang selamat dan diberi pampasan yang adil.

 

Konsep "adl" (keadilan) dalam Syariah mewajibkan majikan dan profesional HR menegakkan keadilan dalam semua amalan pekerjaan, termasuk pengambilan, kenaikan pangkat dan tindakan tatatertib.

 

Akademi Fiqh Islam Antarabangsa (IIFA), yang ditubuhkan oleh Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC), merupakan institusi terkemuka dalam mengeluarkan fatwa dan memberi panduan tentang isu-isu kontemporari dari perspektif Islam.

 

IIFA menangani pelbagai aspek pengurusan sumber manusia, menekankan kelakuan beretika, keadilan dan kebajikan pekerja.

 

IIFA mengeluarkan fatwa mengenai amalan pekerjaan, memastikan ia sejajar dengan piawaian etika Islam. Fatwa ini meliputi topik seperti gaji yang adil, hak pekerja, dan tanpa diskriminasi.

 

IIFA juga menerbitkan kertas penyelidikan dan laporan tentang perspektif Islam dalam pengurusan moden, menawarkan panduan untuk menyepadukan prinsip Syariah dalam HRM.

 

 

iktisad

 

 

Di samping itu, Syeikh Yusuf al-Qaradawi adalah seorang ulama Islam terkemuka yang terkenal dengan karyanya yang luas dalam menerapkan Syariah dalam isu-isu kontemporari.

 

Penulisan dan fatwa beliau telah membincangkan pelbagai aspek etika perniagaan dan pengurusan sumber manusia. Syeikh al-Qaradawi telah mengarang banyak buku dan artikel mengenai perundangan, ekonomi, dan etika Islam.

 

Karya beliau menekankan kepentingan keadilan, kejujuran, dan tanggungjawab sosial dalam amalan perniagaan. Beliau menyediakan garis panduan untuk majikan dan pekerja, menekankan keperluan untuk keadilan, ketelusan, dan saling menghormati di tempat kerja.

 

Apabila Generasi Z (Gen Z) memasuki tenaga kerja, nilai unik, jangkaan dan perspektif mereka akan mempengaruhi cara organisasi mengurus sumber manusia.

 

Dilahirkan antara pertengahan 1990-an dan awal 2010-an, Gen Z dicirikan oleh kecerdasan digital, kepelbagaian dan rasa keadilan sosial yang kukuh.

 

Memahami cara Gen Z melihat HRM dari sudut Syariah adalah penting bagi organisasi yang bertujuan untuk menarik, melibatkan diri dan mengekalkan kumpulan bakat yang baru muncul ini.

 

Gen Z sangat menghargai kepimpinan beretika dan integriti di tempat kerja. Mereka mengharapkan majikan mereka bertindak dengan jujur, telus dan akauntabiliti.

 

HRM dengan Syariah, menekan kelakuan beretika dan keadilan, selaras dengan hasrat Gen Z untuk kepimpinan bermoral dan berprinsip.

 

Organisasi yang menyepadukan prinsip Syariah tentang keadilan dan kejujuran boleh menarik minat Gen Z untuk persekitaran kerja yang boleh dipercayai dan beretika.

 

Kepelbagaian dan keterangkuman adalah penting kepada Gen Z. Mereka adalah generasi yang paling pentingkan kepelbagaian setakat ini dan mencari tempat kerja yang mencerminkan dan menghormati kepelbagaian ini.

 

Larangan diskriminasi HRM berpandu Syariah sejajar dengan komitmen Gen Z terhadap keterangkuman. Dengan menggalakkan kesaksamaan dan memastikan semua pekerja dilayan dengan hormat dan bermaruah, organisasi boleh menarik bakat Gen Z yang mengutamakan budaya inklusif.

 

 

iktisad

 

 

Gen Z meletakkan nilai tinggi pada keseimbangan kerja-kehidupan dan kesejahteraan keseluruhan. Mereka mencari majikan yang menyokong kesihatan mental dan fizikal mereka.

 

HRM berpandu Syariah menekankan kebajikan pekerja dan kepentingan kehidupan yang seimbang, yang sejajar dengan keutamaan Gen Z.

 

Organisasi yang melaksanakan dasar yang menggalakkan kesejahteraan, seperti pengaturan kerja yang fleksibel dan faedah kesihatan yang komprehensif, boleh memenuhi keperluan pekerja Gen Z dengan lebih baik.

 

Gen Z terkenal dengan rasa tanggungjawab sosial yang kuat dan keinginan untuk memberi kesan positif. Mereka lebih suka bekerja untuk organisasi yang sedar sosial dan menyumbang secara aktif kepada masyarakat.

 

Fokus HRM berpandu Syariah pada kebajikan sosial dan aktiviti amal (seperti zakat dan sedekah) sejajar dengan nilai Gen Z. Syarikat yang terlibat dalam inisiatif tanggungjawab sosial korporat (CSR) dan sokongan komuniti boleh menarik minat Gen Z untuk kerja yang bermakna.

 

Komunikasi terbuka dan telus adalah penting untuk Gen Z. Mereka mengharapkan kejelasan dan kejujuran dalam dasar dan amalan organisasi.

 

Penekanan HRM berpandu Syariah terhadap ketelusan (bayyinah) dalam membuat keputusan dan komunikasi boleh membantu memenuhi jangkaan Gen Z.

 

Saluran komunikasi yang jelas dan amalan HR yang telus boleh memupuk kepercayaan dan penglibatan dalam kalangan pekerja Gen Z.

 

Gen Z dicirikan oleh keinginan yang kuat untuk pembelajaran berterusan dan pembangunan peribadi. Mereka mencari majikan yang melabur dalam pertumbuhan mereka dan menyediakan peluang untuk peningkatan kemahiran.

 

Penekanan HRM berpandu Syariah terhadap ilmu (ilm) dan pembangunan peribadi sejajar dengan hasrat ini. Menawarkan program latihan yang mantap, peluang bimbingan dan rancangan pembangunan kerjaya boleh menarik dan mengekalkan bakat Gen Z.

 

 

iktisad

 

 

Gen Z mempunyai rasa keadilan dan kesaksamaan. Mereka berkemungkinan menyokong layanan yang adil dan mengharapkan majikan mereka untuk menegakkan nilai-nilai ini.

 

Prinsip keadilan (adl) HRM berpandu Syariah dan layanan saksama boleh bergema kuat dengan Gen Z. Melaksanakan dasar dan amalan HR yang adil, seperti gaji saksama dan penilaian prestasi tidak berat sebelah, boleh membantu membina hubungan positif dengan pekerja Gen Z.

 

Mengintegrasikan prinsip Syariah ke dalam HRM menawarkan pendekatan unik yang selaras dengan nilai dan jangkaan Generasi Z.

 

Dengan menekankan etika, kepelbagaian, kesejahteraan, tanggungjawab sosial, ketelusan, pembelajaran berterusan dan keadilan, organisasi boleh mencipta kerja yang menarik dan menyokong persekitaran untuk Gen Z.

 

Memandangkan generasi ini menjadi sebahagian besar tenaga kerja, memahami dan menggabungkan perspektif mereka akan menjadi penting untuk kejayaan dan kemampanan organisasi.

 

Kompetensi asas pengurusan sumber manusia perlu mengambil kira dan fokus untuk memastikan perspektif seluruh budaya dan tahap umur pekerja dalam mengstruktur prosidur HRM. - DagangNews.com

 

Dr Razli Ramli adalah Pensyarah Kanan, Sekolah Perniagaan Antarabangsa Azman Hashim (AHIBS) UTM dan juga Felo Adjung Institut Perbankan dan Kewangan Islam (IIiBF) di UIAM


utm

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL IKTISAD

 

dagangnews

 

Portfolio Tags