Asia Digital Engineering peroleh sijil AMO bagi menyokong ekosistem penerbangan Kemboja | DagangNews Skip to main content

Asia Digital Engineering peroleh sijil AMO bagi menyokong ekosistem penerbangan Kemboja

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 20 Mei - Asia Digital Engineering (ADE), cabang kejuruteraan Capital A Bhd mengumumkan bahawa unit Kembojanya telah memperoleh pensijilan Organisasi Penyenggaraan Diluluskan atau Approved Maintenance Organization (AMO) dalam menyokong ekosistem penerbangan Kemboja.

 

Pensijilan ini membolehkan ADE Cambodia Co Ltd, usaha sama dengan Sivilai Asia Co Ltd, menyediakan perkhidmatan penyelenggaraan, pembaikan dan operasi (MRO) komprehensif untuk ekosistem penerbangan Kemboja.

 

Pensijilan AMO, yang dianugerahkan oleh Sekretariat Penerbangan Awam Negeri Kemboja, menandakan entiti ADE pertama di luar Malaysia berjaya mendapatkan kelulusan perniagaan dalam negara.

 

ADE berkata kelulusan itu ditetapkan untuk menyokong sektor penerbangan Kemboja dengan menawarkan perkhidmatan MRO kepada AirAsia Kemboja dan syarikat penerbangan lain di lapangan terbang utama negara.

 

 

Asia Digital Engineering

 

 

ADE Kemboja akan menempatkan operasinya di Lapangan Terbang Antarabangsa Phnom Penh, dengan rancangan untuk melanjutkan perkhidmatan ke lapangan terbang Kemboja tambahan pada masa hadapan, menurut syarikat itu.

 

Ketua Pegawai Eksekutif ADE, Mahesh Kumar berkata terdapat rancangan untuk pelaburan dalam teknologi termaju, peningkatan keupayaan dan pembangunan tenaga kerja di kemudahan ADE di Kemboja.

 

"Kami berharap dapat menyediakan penyelesaian MRO terkemuka kepada syarikat penerbangan yang beroperasi dari dan ke Kemboja, selain menyokong industri penerbangan Kemboja yang berkembang maju, yang akan memberi kesan positif kepada ekonomi tempatan dan mewujudkan peluang pekerjaan di negara ini," kata Kumar.

 

Ketua Pegawai Eksekutif Capital A Tan Sri Tony Fernandes berkata perjalanan ADE adalah bukti cita-citanya untuk menjadi pembekal MRO terulung di Asean dan seterusnya.

 

"Pencapaian ini berlaku hanya beberapa minggu selepas pelancaran penting AirAsia Kemboja dan penerbangan sulungnya, menggariskan komitmen teguh Capital A untuk mengembangkan jejak kami untuk semua barisan perniagaan berkaitan kami yang memanfaatkan kejayaan kumpulan penerbangan kami yang berkembang pesat." Fernandes menambah.

 

Ditubuhkan pada 2020 dan beribu pejabat di Terminal 2 Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur, ADE terutamanya menyediakan spektrum perkhidmatan pesawat, termasuk penyelenggaraan talian dan pangkalan, bengkel, komponen, gudang dan perkhidmatan sokongan kejuruteraan. - DagangNews.com