Bank Negara: Project Nexus lengkapkan rangka tindakan komprehensif menghubungkan IPS domestik secara global | DagangNews Skip to main content

Bank Negara: Project Nexus lengkapkan rangka tindakan komprehensif menghubungkan IPS domestik secara global

Gabenor BNM Datuk Abdul Rasheed Ghaffour (dua dari kanan) dan Pengurus Besar BIS Agustín Carstens (tiga dari kanan), bersama-sama (dari kiri ke kanan) Gabenor Bank of Thailand Sethaput Suthiwartnarueput; Gabenor Bangko Sentral ng Pilipinas, Eli Remolona; ​​Gabenor Bank Rizab India, Shaktikanta Das dan Pengarah Urusan Monetary Authority of Singapore, Chia Der Jiun pada majlis pelancaran Project Nexus fasa empat.
Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 1 Julai - The Bank for International Settlements (BIS) dan rakan kongsi, termasuk Bank Negara Malaysia (BNM), telah melengkapkan rangka tindakan komprehensif Fasa Tiga Projek Nexus, yang akan membolehkan peserta bersedia untuk berusaha ke peringkat seterusnya bagi menyambung dengan lancar sistem pembayaran segera (IPS) mereka.

 

Dalam satu kenyataan, BNM berkata Fasa Empat akan menyaksikan BNM, Bangko Sentral ng Pilipinas, Monetary Authority of Singapore, Bank of Thailand dan pengendali IPS domestik -- yang bekerjasama dalam fasa tiga -- disertai oleh Reserve Bank of India, mengembangkan potensi pangkalan pengguna ke Antara Muka Pembayaran Bersepadu India, IPS terbesar di dunia.

 

Bank Indonesia akan meneruskan kaitannya dengan projek itu dengan status pemerhati khas. Ia mengambil bahagian dalam Fasa Tiga dan akan meneruskan kapasiti ini untuk mengikuti projek dalam peringkat pembangunan seterusnya.

 

“Dengan selesainya Fasa Tiga, kami selangkah lagi lebih dekat untuk melaksanakan infrastruktur pembayaran rentas sempadan generasi akan datang.

 

"Pelan tindakan komprehensif untuk membawa Projek Nexus ke hadapan adalah hasil kerjasama kukuh bank pusat ASEAN yang mengambil bahagian yang bekerja rapat dengan BIS untuk menyampaikan infrastruktur pembayaran rentas sempadan yang terkemuka di dunia.

 

"Ini bukan sahaja memberi manfaat kepada negara kita tetapi juga membuka jalan kepada keterhubungan pembayaran global yang lebih besar. Kami mengalu-alukan India ke fasa seterusnya Projek Nexus," kata gabenor BNM Abdul Rasheed Ghaffour.

 

 

The Bank for International Settlements

 

 

Sementara itu, pengurus besar BIS Agustin Carstens berkata projek Nexus, apabila dilaksanakan, ia akan meningkatkan pembayaran rentas sempadan dengan ketara selaras dengan kedua-dua program pembayaran rentas sempadan G20 dan misi BIS untuk membangunkan barangan awam dalam ruang teknologi untuk menyokong bank pusat dan menambah baik fungsi sistem kewangan.

 

"Walaupun hanya dengan gelombang pertama negara yang berkaitan, Nexus mempunyai potensi menghubungkan pasaran 1.7 bilion orang di seluruh dunia, membolehkan mereka membuat pembayaran segera antara satu sama lain dengan mudah dan murah," tambahnya.

 

Nexus ialah projek Hab Inovasi BIS yang bertujuan untuk meningkatkan pembayaran rentas sempadan dengan menghubungkan berbilang IPS domestik secara global dan menyeragamkan cara IPS domestik berhubung antara satu sama lain.

 

"Daripada pengendali IPS membina sambungan tersuai untuk setiap negara baharu yang disambungkannya, pengendali hanya perlu membuat satu sambungan ke Nexus. Sambungan tunggal ini akan membolehkan IPS menjangkau semua negara lain dalam rangkaian," kata BNM. - DagangNews.com