Bekas Ketua Pegawai Eksekutif MAS Tengku Azmil dilantik ke lembaga pengarah CIMB | DagangNews Skip to main content

Bekas Ketua Pegawai Eksekutif MAS Tengku Azmil dilantik ke lembaga pengarah CIMB

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 29 Jun - Tengku Datuk Seri Azmil Zahruddin Raja Abdul Aziz, bekas pengarah urusan dan ketua pegawai eksekutif (CEO) Malaysian Airline System Bhd (MAS) yang kini tidak lagi berfungsi, menyertai lembaga pengarah CIMB Group Holdings Bhd, bank kedua terbesar di negara ini, sebagai pengarah bukan eksekutif bukan bebas berkuat kuasa 1 Julai.

 

Azmil, 54, kini merupakan pengerusi CelcomDigi Bhd dan juga pengarah bebas Sime Darby Bhd.

 

Dalam makluman kepada Bursa Malaysia pada Jumaat, CIMB berkata Azmil sebelum ini merupakan ketua pegawai pelaburan dan timbalan pengarah urusan Khazanah Nasional Bhd dari 2018 hingga 2022. Beliau menyertai dana kekayaan negara itu pada Oktober 2011 sebagai pengarah eksekutif pelaburan.

 

Sebelum menyertai pasukan kepimpinan di Khazanah, Azmil adalah pengarah urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif MAS dari 2009 hingga 2011, menggantikan Datuk Seri Idris Jala, yang meninggalkan untuk menyertai pentadbiran Datuk Seri Najib Razak sebagai menteri. Azmil menyertai MAS sebagai ketua pegawai kewangan pada Ogos 2005.

 

Sebelum menerajui MAS, Azmil adalah ketua honcho di Penerbangan Malaysia Bhd (PMB), syarikat induk MAS. PMB pula merupakan anak syarikat milik penuh Menteri Kewangan, Inc.

 

Azmil memulakan kerjayanya sebagai akauntan dan pernah berkhidmat dengan PricewaterhouseCoopers di pejabatnya di London dan Hong Kong.

 

Pelantikan Azmi dibuat di tengah-tengah perubahan kepimpinan di kumpulan perbankan. Mulai 1 Julai, Muhammad Novan Amirudin, 44, akan menjadi Ketua Pegawai Eksekutif kumpulan baharu CIMB, menggantikan Datuk Abdul Rahman Ahmad, 55, yang meninggalkan kumpulan perbankan itu pada 30 Jun untuk mengambil alih jawatan ketua eksekutif kumpulan di Permodalan Nasional Bhd.

 

Muhammad Novan Amirudin
Muhammad Novan Amirudin bakal memulakan tugas sebagai CEO Kumpulan CIMB pada 1 Julai 2024

 

 

Muhammad Novan kini merupakan Ketua Pegawai Eksekutif bersama perbankan borong kumpulan serta Ketua Pegawai Eksekutif CIMB Investment Bank Bhd, jawatan yang dipegangnya sejak kira-kira setahun lalu.

 

Sebelum menyertai CIMB, Novan telah berkhidmat dengan JPMorgan selama hampir 16 tahun, dengan jawatan terakhirnya ialah ketua pasaran modal ekuiti, Asia Tenggara, dan ketua perbankan pelaburan, Malaysia.

 

Saham CIMB ditutup naik tiga sen atau 0.44% pada RM6.80 pada Jumaat, menilai kumpulan perbankan itu pada RM72.72 bilion. Harga sahamnya telah meningkat 16.4% setakat tahun ini. - DagangNews.com