CEO Standard Chartered, Mak Joon Nien dilantik sebagai Pengerusi Dewan Perniagaan British Malaysia (BMCC) | DagangNews Skip to main content

CEO Standard Chartered, Mak Joon Nien dilantik sebagai Pengerusi Dewan Perniagaan British Malaysia (BMCC)

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 2 Julai – Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif Standard Chartered Malaysia, Mak Joon Nien dilantik sebagai Pengerusi Dewan Perniagaan British Malaysia (BMCC) baharu berkuat kuasa 28 Jun 2024 semasa Mesyuarat Agung Tahunan keenam BMCC.

 

Dengan lebih 26 tahun pengalaman dalam pelaburan dan perbankan korporat, Mak merupakan CEO Malaysia pertama bank tertua di negara ini, yang telah beroperasi sejak 1875.

 

Beliau telah memainkan peranan penting dalam melaksanakan strategi dan prestasi perniagaan Bank dan bertanggungjawab ke atas keseluruhan korporat. pemerintahan di Malaysia.

 

Mak telah berkhidmat dalam Lembaga Pengarah BMCC sejak 2022, pernah memegang jawatan sebagai Timbalan Pengerusi Bersama Dewan dan Pengerusi Interim terkini.

 

Pengalaman serantau Mak yang luas, pemahaman mendalam tentang industri kewangan, dan komitmen terhadap ESG meletakkan beliau sebagai peneraju penting bagi Dewan.

 

BMCC bertujuan untuk memanfaatkan kepakarannya untuk memacu inisiatif strategik, meningkatkan penglibatan ahli dan memupuk ekosistem perniagaan yang teguh.

 

Di bawah kepimpinannya, Dewan berusaha untuk mengukuhkan hubungan perdagangan dua hala antara UK dan Malaysia, mewujudkan peluang baharu untuk kerjasama, dan menyokong pertumbuhan dan kejayaan perniagaan ahli.

 

 

bmcc

 

 

Dalam kenyataan media hari ini, Mak berkata, tiga bulan lalu sebagai Pengerusi Interim BMCC telah sangat memuaskan dan memperkaya.

 

Menurutnya, Lembaga Pengarah BMCC ialah kumpulan yang rapat dengan tujuan dan dedikasi yang kuat terhadap misi Dewan.

 

"Sepanjang tempoh perkhidmatan saya, saya telah menyaksikan sendiri impak positif usaha kami dalam memupuk perdagangan dua hala antara UK dan Malaysia.

 

"Kami mempunyai Lembaga yang hebat yang mewakili perniagaan terbaik Malaysia dan UK. Sebagai Pengerusi, saya tidak sabar-sabar untuk membina momentum ini dan bekerjasama rapat dengan Ahli Lembaga Pengarah BMCC kami yang berkebolehan dan berpengalaman, Pengerusi Jawatankuasa dan Rangkaian serta Pejabat Eksekutif.

 

"Bersama-sama, kami akan bekerja tanpa jemu untuk meningkatkan pengalaman dan kejayaan ahli kami, memacu inisiatif strategik dan mencipta peluang baharu untuk kerjasama.

 

"Matlamat saya adalah untuk memastikan Dewan terus berfungsi sebagai platform penting bagi perniagaan UK dan Malaysia untuk maju, akhirnya mengukuhkan hubungan ekonomi dan hubungan antara kedua-dua negara kita,” ujar beliau.

 

Mak menggantikan Mark Arthun, bekas Pengarah Urusan dan Ketua Tapak Smith+Nephew Operations Malaysia Sdn Bhd, yang berpindah ke Amerika Syarikat berikutan kenaikan pangkatnya sebagai Naib Presiden dan Pemilik Proses Perniagaan Global di Smith+Nephew.

 

AGM itu juga menyaksikan pelantikan Timbalan Pengerusi Bersama yang baharu, Dato’ Omar Siddiq, CEO HSBC Bank Malaysia.

 

Beliau akan berkhidmat bersama Nik Tasha Nik Kamaruddin, Ketua Pegawai Strategi Jenama Kumpulan Sunway yang berkhidmat sebagai Timbalan Pengerusi Bersama untuk penggal kedua. - DagangNews.com