FDI rendah tahun lepas bukan kebimbangan tinggi kerana pelaburan domestik meningkat, kata Anwar | DagangNews Skip to main content

FDI rendah tahun lepas bukan kebimbangan tinggi kerana pelaburan domestik meningkat, kata Anwar

KUALA LUMPUR 2 Julai - Penurunan pelaburan langsung asing (FDI) yang dicatatkan tahun lepas tidak membimbangkan kerana pelaburan keseluruhan negara mencatatkan peningkatan, kata Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim semasa sidang Dewan Rakyat hari ini.

 

Beliau yang juga Menteri Kewangan berkata peningkatan pelaburan keseluruhan negara itu disokong oleh aliran masuk pelaburan domestik yang kukuh.

 

“Seperti yang kita tahu, FDI memang mengalami penurunan pada 2023. Bagaimanapun, pelaburan keseluruhan adalah yang tertinggi berikutan peningkatan mendadak dalam pelaburan domestik (negara).

 

 

“Justeru, kami (kerajaan) tidak terlalu prihatin apatah lagi memandangkan pelaburan asing pada suku pertama (Q1) 2024 telah meningkat.

 

"Saya tidak mempunyai angka khusus pada masa ini tetapi ini telah diumumkan oleh Kementerian Pelaburan, Perdagangan dan Industri (MITI) di mana angka untuk 2024 adalah jauh lebih tinggi daripada apa yang diunjurkan sebelum ini, dengan butiran mengenai syarikat dan jumlah pelaburan ,” katanya semasa sesi soal jawab perdana menteri di Dewan Rakyat, hari ini.

 

Anwar berkata demikian sebagai menjawab soalan tambahan Datuk Idris Ahmad (PN-Bagan Serai) yang bertanyakan mengenai rancangan kerajaan untuk menilai FDI yang rendah dan sama ada ia akan menjejaskan prospek pelaburan projek Taman Perindustrian Hijau Bersepadu Kerian (KIGIP).

 

 

 

 

Malaysia menyaksikan lonjakan 13% dalam pelaburan yang diluluskan kepada RM83.7 bilion pada suku pertama tahun ini, berbanding tempoh yang sama tahun sebelumnya.

 

Daripada jumlah pelaburan yang diluluskan, RM47.5 bilion, atau 56.8 peratus, terletak di bawah bidang kuasa Miti dan Lembaga Pembangunan Pelaburan Malaysia (MIDA), meliputi 500 projek dengan 18,517 peluang pekerjaan baharu.

 

Pelaburan yang diluluskan itu terdiri daripada sektor pembuatan (51.3 peratus atau RM43 bilion), perkhidmatan (47 peratus atau RM39.3 bilion), dan sektor utama (1.7 peratus atau RM1.4 bilion).

 

ARTIKEL BERKAITAN: Aliran masuk bersih FDI Malaysia susut kepada RM40.4 bilion pada 2023 - DOSM

 

Pelaburan asing menyumbang 56.2 peratus atau RM47 bilion, manakala pelaburan domestik menyumbang 43.8 peratus atau RM36.7 bilion.

 

Pada masa yang sama, Malaysia mencatatkan pertumbuhan kukuh dalam keluaran dalam negara kasar (KDNK) dengan 4.2 peratus pada Q1 tahun ini disebabkan oleh permintaan dalam negeri yang mampan dan prestasi eksport yang lebih baik, di mana negara itu mengatasi prestasi negara seperti Singapura (2.7 peratus), Thailand ( 1.5 peratus) dan United Kingdom (0.2 peratus). - DagangNews.com