Hong Leong Bank langgan sepenuhnya RM350 juta Bon Hijau Asean bagi biayai pergudangan hijau | DagangNews Skip to main content

Hong Leong Bank langgan sepenuhnya RM350 juta Bon Hijau Asean bagi biayai pergudangan hijau

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 20 Mei - Hong Leong Bank Bhd (HLB) melanggan sepenuhnya Bon Hijau Asean bernilai RM350 juta untuk membiayai pembangunan hab logistik transformatif baharu Exio Logistics Sdn Bhd yang diperakui bangunan hijau di Bandar Elmina, Shah Alam.

 

Dalam satu kenyataan, HLB berkata bon hijau itu dikeluarkan oleh Exio Logistics dan Hong Leong Investment Bank (HLIB) merupakan penasihat.

 

Menurutnya, bon hijau itu adalah yang pertama di Malaysia yang direka untuk pembiayaan pergudangan hijau.

 

Exio Logistics ialah usaha sama antara IJM RE Sdn Bhd, anak syarikat milik penuh IJM Corp Bhd dan FMM Elmina Sdn Bhd, yang pemegang sahamnya ialah Tan Sri Teo Chiang Hong, Mettiz Capital Sdn Bhd dan Minlon Sdn Bhd.

 

“Exio Logistics sedang membangunkan hab logistik tercanggih yang direka untuk menetapkan tanda aras baharu dalam kemampanan dan kecekapan.

 

“Kemudahan itu menggabungkan teknologi Sistem Pendapatan Storan Automatik, menyediakan penyewa dan pengendali dengan dua faedah untuk mencapai kecekapan dan kecemerlangan operasi sambil berusaha ke arah matlamat kemampanan mereka.”

 

Setelah siap, Storio Sdn Bhd akan menjadi pengendali keseluruhan hab logistik itu.

 

Dalam terbitan bon hijau ini, HLIB bertindak sebagai penasihat utama, pengatur utama, pengurus utama, pihak penyerah simpan dan ejen kemudahan, menonjolkan komitmen berterusannya ke arah pembiayaan hijau dan pelaburan dalam landskap ekonomi yang lebih besar, khususnya dalam logistik dan hartanah. - DagangNews.com