iMotorbike peroleh pembiayaan RM12 juta dalam Pusingan Siri A diketuai Gobi Partners, Ondine Capital | DagangNews Skip to main content

iMotorbike peroleh pembiayaan RM12 juta dalam Pusingan Siri A diketuai Gobi Partners, Ondine Capital

Pengasas bersama iMotorbike, Gil Carmo dan Sharmeen Looi
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 27 Jun - iMotorbike, platform e-dagang perintis Asia Tenggara untuk membeli dan menjual motosikal terpakai, berjaya mengumpul RM12 juta (AS$2.6 juta) dalam pusingan pembiayaan Siri A diketuai Gobi Partners dan Ondine Capital.

 

Pusingan pembiayaan menyaksikan penyertaan semula daripada Penjana Kapital, The Hive Southeast Asia, 500 Global, SOSV's Orbit Startup; pelabur baharu Goodwater Capital, Seedstar Capital dan Permodalan Negeri Selangor Berhad (PNSB); serta pemodal teroka institusi lain.

 

iMotorbike, yang membolehkan pengguna membeli dan menjual motosikal terpakai di pasaran secara selamat, diasaskan oleh usahawan Gil Carmo dan Sharmeen Looi untuk menangani jurang dalam pasaran dua roda. Platform iMotorbike adalah pantas, cekap dan selamat, menawarkan jaminan wang dikembalikan dan waranti.

 

iMotorbike menjana lebih 2,500 transaksi dengan hasil lebih RM16 juta (AS$3.5 juta). Dengan sambungan 5,000 pengedar di seluruh Malaysia dan Vietnam, ia juga menyediakan pilihan pembiayaan, insurans dan cukai jalan untuk kemudahan pengguna.

 

Dana Siri A akan digunakan untuk mengukuhkan operasi iMotorbike di Malaysia dan Vietnam, termasuk membuka lebih banyak pusat pemeriksaan di kedua-dua negara; serta untuk pelaburan teknologi dan bakat.

 

Pengasas bersama & Ketua Pegawai Eksekutif iMotorbike, Gil Carmo berkata kejayaan pengumpulan dana itu adalah bukti perniagaan platform dagangan motor itu.

 

“Suntikan modal ini akan memainkan peranan penting dalam memacu fasa pertumbuhan seterusnya untuk syarikat,
semasa kami menerajui peralihan ke arah ekonomi bulat dalam pasaran dua roda. Kami akan mengembangkan usaha kami untuk menggalakkan kemampanan, mewujudkan ekosistem yang teguh untuk penggunaan semula motosikal, alat ganti dan aksesori untuk membentuk semula masa depan mobiliti”.

 

“Kami mementingkan pelanggan. Kami memacu strategi kami dengan menambah baik pengalaman pelanggan dalam setiap aspek perniagaan kami, oleh itu kami membuka lebih banyak pusat pemeriksaan. Nilai apa yang kami bina ditunjukkan daripada maklum balas pelanggan yang baik yang kami peroleh setiap hari,” kata Carmo.

 

 

parafrasa
Gil Carmo (dua dari kanan) dan Sharmeen Looi (dua dari kiri) dan Pengurus Gobi Partners (Malaysia), Jamaludin Bujang (kiri) dan Thomas Tsao (kanan).

 

 

Pengasas bersama dan pengerusi Gobi Partners, Thomas Tsao, mempunyai pandangan positif tentang potensi pertumbuhan yang besar dalam iMotorbike memandangkan saiz pasaran Asia Tenggara.

 

"iMotorbike berfungsi sebagai contoh terbaik bagi permulaan ekonomi bulat, dengan potensi untuk menjadi pemain utama dalam industri dua roda. Di Malaysia sahaja, terdapat motosikal 1:1 untuk setiap kereta, dan nisbah ini meningkat kepada 6.5X di Indonesia dan 14.2X yang mengejutkan di Vietnam.

 

"Ini mewakili saiz pasaran gabungan sebanyak 216 juta motosikal yang mana iMotorbike bersedia untuk menerokainya,” kata Tsao.

 

 

parafrasa

 

 

Rakan kongsi pengasas Ondine Capital, Randolph Hsu berkata pelaburan terbaharunya ke dalam iMotorbike sejajar dengan fokusnya untuk membiayai syarikat permulaan Asia Tenggara dengan teknologi pengguna.

 

“Kami sentiasa mencari pemula yang menjanjikan dengan cadangan nilai yang unik. iMotorbike telah menonjol dengan daya tarikan pasarannya, berpunca daripada misinya untuk menambah baik pasaran motosikal tersayang. Kami teruja untuk menjadi sebahagian daripada perjalanan pertumbuhan mereka," kata Hsu.

 

Sehingga kini, iMotorbike telah memperoleh sejumlah RM19.3 juta (AS$4.2 juta) sejak pusingan pendanaan pra-benihnya. - DagangNews.com