Kertas dasar semak penggunaan AP untuk kurangkan monopoli akan dibentang di MTEN sebelum November - Rafizi | DagangNews Skip to main content

Kertas dasar semak penggunaan AP untuk kurangkan monopoli akan dibentang di MTEN sebelum November - Rafizi

Menteri Ekonomi Rafizi Ramli

PUTRAJAYA 21 Sept - Kertas dasar mengkaji semula penggunaan permit diluluskan (AP) dan permit import (IP) bertujuan mengurangkan monopoli sudah sedia dan akan dibentangkan kepada Majlis Tindakan Ekonomi Negara (MTEN) menjelang November.

 

Menteri Ekonomi Rafizi Ramli berkata ia kini sedang membuat pengaturan untuk penyerahan kepada MTEN.

 

"Kertas itu sudah siap. Pada asalnya sudah ditetapkan masa untuk (pengemukaan pada) Oktober tetapi kita kena utamakan memandangkan senarai perkara yang hendak dibawa ke MPEN adalah panjang.

 

"Buat masa ini, yang paling awal adalah pada Oktober tetapi tidak boleh lebih daripada November," kata Rafizi pada sidang media di sini hari ini.

 

Kajian semula mengurangkan atau mengehadkan AP dan IP di negara ini dijangka mengurangkan harga barang, seterusnya meningkatkan kuasa beli dan mengurangkan kesan inflasi.

 

Sebelum ini, Rafizi berkata kadar inflasi yang stabil serta meningkatkan kuasa beli dalam kalangan rakyat merupakan komponen kritikal Ekonomi Madani dan pendekatan ini akan dilakukan secara inklusif untuk terus memastikan kesejahteraan rakyat terjaga.

 

Beliau berkata kajian semula itu akan melibatkan semua sektor ekonomi yang berkaitan dengan AP dan IP, termasuk industri makanan.

 

"Kita tidak boleh menentukan satu sektor sahaja kerana ia melibatkan keseluruhan rantaian nilai. Contohnya, jika terdapat bilangan pengimport yang terhad untuk barangan tertentu, kita perlu memastikan ada pemain yang bersedia untuk mengambil alih dan tidak ada gangguan. dalam rantaian bekalan.

 

"Sebab itu kementerian mengambil masa kira-kira lima bulan untuk membangunkan kertas itu. Kami berharap ini dapat mengurangkan amalan monopoli bagi memastikan pasaran lebih kompetitif," katanya. - DagangNews.com