Koronavirus menjadikan dunia lebih mudah diakses | DagangNews Skip to main content

Koronavirus menjadikan dunia lebih mudah diakses

Oleh Mohd Fudzail Mohd Nor
Karyawan Tamu di UniSZa

 

BAGI ramai OKU atau Orang Kurang Upaya, pilihan kerja jarak jauh sangat diperlukan selama bertahun-tahun. Tempat kerja di seluruh dunia kini telah melakukan perubahan ini. Adakah cara lain di dunia menjadi lebih mudah diakses juga?

 

Saya juga seorang OKU yang jalan terhegeh-hegeh tetapi masih mampu bekerja. Tetapi tidak dipandang serius oleh mereka yang sempurna. Walaupun saya mempunyai pengalaman antarabangsa di Dubai selama 18 tahun.

 

Seorang kawan, Mary pernah bertanya kepada majikan adakah mungkin bekerja dari rumah. Mary hidup dengan keadaan neuromuskular progresif yang disebut Charcot-Marie-Tooth yang menyebabkan otot-otot di kaki, pergelangan kaki dan kaki bawah Mary mengalami atrofi secara beransur-ansur.

 

Mary baru-baru ini dilengkapi dengan pergelangan kaki ortotik - serpihan kaki bawah untuk memperbaiki berjalan kaki dan mengelakkan kerap jatuh semasa berjalan. Memakainya seharian di pejabat terbukti tidak selesa. Bekerja dari rumah nampaknya merupakan penyelesaian terbaik dan Mary yakin boleh menjadi lebih produktif.

 

Sifat pekerjaan Mary hampir secara eksklusif dalam talian dan di komputer. Namun, permintaan Mary tidak diluluskan. Syarikat tidak dapat membuat pengecualian kerana orang lain mungkin meminta perkara yang sama dan sistem IT tidak dapat menyokong banyak orang yang bekerja dari rumah pada masa yang sama. Mary merasakan tidak mempunyai pilihan lain selain menyerahkan notis berhenti kerja.

 

Sekarang kita berada dalam pandemik dan secara tiba-tiba, organisasi di seluruh dunia dengan jutaan kakitangan dapat beralih ke sistem kerja jarak jauh dan melancarkan sistem dengan cepat untuk membolehkannya.

 

Pandemik ini menunjukkan kepada orang ramai bahawa kita boleh terperangkap di rumah tanpa kesalahan sendiri dan kita masih boleh menyumbang tenaga. Dengan cara yang sama seperti kita mencuba merencanakan akhir PKP lebih awal, dapatkah juga merencanakan agar masyarakat dapat diakses walau OKU?

 

oku
Masih banyak bangunan dibina tanpa mengendahkan keperluan OKU.

 

Dengan berjuta-juta orang terkena lockdown, banyak OKU mengalami, untuk pertama kali, bagaimana rasanya mempunyai halangan luaran yang menghalang kita daripada mengambil bahagian dalam kehidupan seharian. Tetapi walaupun negara-negara di seluruh dunia telah menetapkan dasar dan praktik untuk menjadikan ruang awam, tempat kerja dan aspek masyarakat lain lebih mudah diakses, banyak halangan masih ada bagi OKU.

 

Dengan OKU yang merangkumi 15% daripada populasi global, aksesibiliti yang lebih besar berpotensi untuk meningkatkan kehidupan 1.3 bilion OKU. Tetapi ia juga akan membantu penduduk yang tidak cacat dan lumpuh.

 

Sudah tentu, beberapa perubahan ke arah aksesibiliti - seperti memiliki butang pada ketinggian yang lebih mudah dicapai, atau membuat penerangan audio di muzium - tidak akan menjadikan semua orang lebih selamat dalam wabak ini. Tetapi perubahan lain seandainya ia dilaksanakan lebih awal dapat membantu.

 

Banyak penyelesaian yang diperlukan untuk pandemik ini adalah penyelesaian yang sama. Seperti kerja jarak jauh, yang telah diminta oleh OKU selama bertahun-tahun. Sekiranya kita sudah membangun masyarakat yang inklusif dan dapat diakses secara fizikal, lebih banyak yang dapat dilakukan untuk memendekkan PKP.

 

Sebagai contoh, perhatikan susun atur dan perubahan reka bentuk yang membantu orang yang menghadapi masalah mobiliti. Sekiranya semua pintu sudah dibuka secara automatik, lebih mudah bagi orang-orang dengan beberapa jenis kecacatan untuk bergerak dengan bebas. Tetapi itu juga tiada orang yang perlu menyentuh pintu yang akan mengurangkan satu risiko jangkitan. Ini berpotensi semua orang secara teorinya, dapat keluar lebih banyak atau lebih cepat.

 

Begitu juga, jika jurang antara kaki lima kedai lebih luas, seperti untuk pengguna kerusi roda maka setiap orang hari ini akan dapat jarak sosial. Sekiranya kaki lima lebih luas, orang dapat berjalan melewati satu sama lain tanpa melanggar peraturan.

 

aaa

 

Sangat lucu betapa banyak perkara yang OKU beritahu kepada arkitek, perancang bandar dan majlis bandaran selama bertahun-tahun tiba-tiba menjadi masalah yang memaksa kita untuk meneruskan PKP lebih lama kerana cara kita merancang masyarakat.

 

Walaupun terdapat gerakan untuk menjadikan masyarakat lebih mudah diakses  masih ada jalan yang panjang. Satu tinjauan global mendapati bahawa walaupun 90% perniagaan mengatakan mereka mengutamakan kepelbagaian, hanya 4% yang berusaha untuk menjadi lebih inklusif bagi OKU. Di UK, sebuah kajian pada tahun 2018 mendapati bahawa 75% OKU terpaksa meninggalkan kedai atau perniagaan kerana kurangnya kesedaran tentang keperluan OKU. Tinjauan terhadap 27,000 kedai runcit mendapati bahawa 20% tidak menyediakan akses kepada pengguna OKU.

 

Halangan untuk memasukkan ini mempunyai akibat yang teruk. Sembilan daripada 10 kanak-kanak dengan kecacatan di negara membangun tidak masuk ke bilik darjah, misalnya. 50% kurang bernasib baik untuk tidak mempunyai pekerjaan dan 50% lebih mungkin mengalami kemiskinan  jika OKU.

 

Dan kosnya bukan hanya untuk OKU. Satu kajian di 10 negara berpendapatan rendah dan sederhana di Asia dan Afrika, misalnya, mendapati bahawa harga untuk mengecualikan OKU dari kos kerja negara OECD 7% daripada KDNK mereka.

 

Oleh kerana persekitaran kerja dengan cepat menyesuaikan diri untuk mengekang penyebaran virus telah menjadi jelas bahawa masyarakat dapat menangani ketidaksamaan yang dihadapi oleh orang OKU. Tetapi itu tidak secara automatik diterjemahkan ke dunia pasca-COVID-19 yang lebih mudah diakses.

 

Dengan banyak pertubuhan dan perniagaan ditutup sekarang boleh menjadi masa yang tepat untuk menjadikannya lebih mudah diakses.

 

Sebelum pandemik, salah satu alasan besar adalah tiada waktu untuk menutup untuk melakukan pemulihan. Sekarang mereka semua ditutup untuk sementara waktu, mengapa kerajaan tidak memberi mereka dana sokongan sehingga mereka berhasil untuk tempoh ini.

 

Kita bimbang apa yang akan terjadi adalah banyak peraturan akan dilembutkan setelah pandemik. Perniagaan akan mengatakan tidak mampu menjadi lebih mudah diakses sebelumnya dan pasti tidak mampu sekarang kerana kehilangan begitu banyak wang semasa PKP.

 

Satu bahagian penting dalam mengubah sistem adalah mendengar lebih banyak suara iaitu satu bilion OKU di seluruh dunia hari ini tidak mempunyai akses kepada teknologi bantu yang diperlukan seperti kerusi roda, alat bantu dengar, tongkat atau alat mudah alih yang boleh diakses.

 

Walaupun kemajuan besar telah dicapai dalam aksesibiliti di tingkat global, masih banyak yang perlu dipelajari. Salah satu cara untuk memastikan masyarakat terus menjadi lebih mudah diakses adalah dengan menggabungkan suara OKU dalam reka bentuk dan pembangunan dasar, teknologi dan prasana.

 

Walaupun 15% penduduk global OKU, suara-suara ini agak jarang dalam kepemimpinan dan membentuk dasar kerajaan. Hanya 7% CEO global melaporkan bahawa mereka mempunyai kecacatan. Dan 56% responden eksekutif menunjukkan bahawa topik kecacatan jarang atau tidak pernah muncul dalam agenda kepemimpinan mereka.

 

Tetapi dengan wabak itu, ada harapan yang pemimpin dan kerajaan mungkin memikirkan lebih banyak tentang suara OKU.

 

Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu, António Guterres melancarkan taklimat dasar mengenai perlunya rancangan pemulihan COVID-19 termasuk kecacatan. Guterres mendesak kerajaan “untuk menempatkan OKU di pusat respons dan pemulihan COVID-19 dan memasukkan serta melibatkan OKU”.

 

oku
António Guterres

 

Satu cabaran adalah bagaimana OKU selalu digambarkan sebagai "rentan" dan tidak bernilai bagi masyarakat.
OKU tidak hanya rentan malah sangat berharga. Jangan biarkan dengan pandemik kembali dan menghidupkan naratif lama yang mengerikan. Iaitu mengenai 'OKU miskin', 'orang lemah miskin', 'orang sakit miskin'. Tidak, kita mungkin mempunyai kecacatan tetapi mempunyai kemampuan, potensi, sumber daya, otak, dan sumbangan berharga untuk diberikan.

 

Sekarang, adalah saat untuk menghilangkan halangan untuk mendengarkan keperluan OKU. Hasilnya mungkin sistem yang berpotensi lebih responsif pada masa krisis dan yang lebih baik untuk semua orang.

 

Kita berharap ada orang yang sempurna membaca atau mendengar rintihan ini agar OKU diberi lebih banyak peluang dan akses!  - DagangNews.com

 

aaa