KPJ Healthcare sasar pertumbuhan dua angka teguh di tengah-tengah ledakan pelancongan kesihatan | DagangNews Skip to main content

KPJ Healthcare sasar pertumbuhan dua angka teguh di tengah-tengah ledakan pelancongan kesihatan

Dari kiri: Chin Keat Chyuan; Tan Sri Dr. Ismail Bakar dan Mohd Khairul Izzad Mohd Shamsuddin pada mesyuarat agung tahunan ke-31 KPJ Healthcare di Kuala Lumpur pada 26 Jun 2024.
Oleh TENGKU NOOR SHAMSIAH TENGKU ABDULLAH

KUALA LUMPUR 26 Jun - KPJ Healthcare Berhad, penyedia penjagaan kesihatan swasta terbesar Malaysia menyasar pertumbuhan bahagian pasaran dua angka, kata Presiden dan Pengarah Urusannya Chin Keat Chyuan.

 

“Tahun lepas kami mengembangkan perniagaan sebanyak 41%.

 

"41% pertumbuhan adalah pelancongan kesihatan pada 2023, dan itu mewakili hampir 8 .3% daripada jumlah bahagian pasaran kesihatan Malaysia. Jadi pelancongan kesihatan tahun lepas hampir RM2 .3 bilion.

 

 

"Jadi RM2 .3 bilion, kita ada hampir RM190 juta. Jadi RM190 lebih RM2 .3 bilion mewakili hampir 8 .3%. Jadi bahagian pasaran itu juga adalah sesuatu yang kita sedang lihat bagaimana kita akan berkembang dan mengatasi pasaran,” katanya kepada pemberita pada sidang media selepas Mesyuarat Agung Tahunan (AGM) ke-31 kumpulan di sini hari ini.

 

AGM itu menandakan mesyuarat secara AGM fizikal pertama Kumpulan yang diadakan sejak 2019 dan terganggu akibat COVID-19.

 

Perjalanan transformasi yang dimulakan KPJ Healthcare sejak tahun lepas menjadi tema utama AGM tersebut, di samping semakan prestasi mantap dan inisiatif strategik yang dilaksanakan KPJ bagi tahun kewangan berakhir 31 Disember 2023 (FY2023).

 

Bagi FY2023, Kumpulan melaporkan hasil sebanyak RM3,419 juta, peningkatan 19% daripada tahun sebelumnya. Keuntungan Sebelum Cukai (PBT) meningkat kepada RM378 juta, meningkat 37% daripada RM275.1 juta pada FY2022, manakala Keuntungan Selepas Cukai (PAT) daripada operasi berterusan melonjak sebanyak 50% kepada RM303 juta berbanding RM202 juta pada tahun sebelumnya.

 

Kejayaan pada 2023 sebahagiannya didorong oleh lima tonggak strategiknya: pengoptimuman aset, sumber pertumbuhan baharu, diutamakan digital, penjenamaan semula dan pengaktifan budaya – yang diperkenalkan sebagai sebahagian daripada perjalanan transformasinya.

 

 

kpj

 

 

Pada AGM, Chin berkata, para pemegang saham mengambil peluang untuk melibatkan diri dengan Lembaga Pengarah, mengemukakan soalan mengenai hala tuju strategik Kumpulan, termasuk rancangan dan inisiatif masa depan yang direka untuk memacu pertumbuhan dan inovasi.

 

'Pertumbuhan mampan kami mencerminkan komitmen kami terhadap kecemerlangan operasi dan penjagaan pesakit 'Care for Life' kami. Semasa kami bergerak ke hadapan dan melangkah lebih jauh dengan perjalanan transformasi kami pada 2024, kami akan mengukuhkan usaha kami untuk meningkatkan perkhidmatan kami, mengembangkan sektor pelancongan kesihatan kami, dan meneruskan perjalanan transformasi digital kami.

 

“Kami telah dan akan terus mengembangkan perkhidmatan kami secara strategik dengan mengaktifkan lebih banyak kapasiti katil, menambah lebih ramai pakar dan jururawat peringkat atasan. Kami juga mengembangkan sektor pelancongan kesihatan kami dengan pesat.

 

"Ringkasnya, pendekatan berpusatkan pesakit kami terus memacu kami untuk memenuhi keperluan pesakit dan pelanggan kami yang semakin meningkat dan holistik, jelasnya.

 

Sepanjang FY2023, KPJ Healthcare mencapai kejayaan yang ketara. Ini termasuk bilangan lawatan pesakit dalam yang meningkat sebanyak 19%, daripada 305,051 kepada 361,987 pesakit, dan Kadar Penghuni Katil (BOR) yang meningkat kepada 67% daripada 58% pada FY2022.

 

Kumpulan terus menyepadukan teknologi canggih dan penyelesaian digital dalam usaha berterusannya untuk meningkatkan penjagaan pesakit.

 

Pencapaian dan pertumbuhan pada FY2023 adalah hasil langsung daripada pendekatan strategik Kumpulan dan komitmen terhadap kecemerlangan operasi, berakar umbi dalam prinsip teras berpusatkan pesakit.

 

Ketika KPJ Healthcare melihat ke arah masa depan, Kumpulan tetap berdedikasi untuk memajukan standard penjagaan kesihatan, memacu inovasi, dan mengekalkan kepimpinannya dalam sektor penjagaan kesihatan Malaysia.

 

 

kpj

 

 

Ini termasuk beberapa inisiatif menarik dalam perancangan, seperti latihan penjenamaan semula Kumpulan yang akan datang dan kerjasama dengan Kementerian Kesihatan untuk Aliran Mega Penjagaan Kesihatan Antarabangsa Malaysia 2024, yang dijadualkan berlangsung dari 25 hingga 27 Oktober 2024 di Pusat Konvensyen Kuala Lumpur.

 

Tan Sri Dr. Ismail Bakar, Pengerusi Bukan Bebas Bukan Eksekutif KPJ Healthcare yang baru dilantik, melahirkan rasa terima kasihnya kepada para pemegang saham dan menggariskan hala tuju strategik Kumpulan.

 

Beliau menyatakan, 'Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada pemegang saham KPJ kerana menunjukkan sokongan mereka kepada syarikat. Saya gembira untuk melaporkan kepada para pemegang saham kisah kejayaan FY2023 kami dan rancangan kami untuk bergerak ke hadapan.

 

"KPJ sememangnya telah memanfaatkan kekuatannya, memberikan prestasi yang mantap selaras dengan trajektori pertumbuhan landskap penjagaan kesihatan Malaysia.

 

"Dengan usaha transformasi yang sedang dijalankan, saya mengharapkan peningkatan prestasi daripada Kumpulan untuk tahun kewangan berakhir 31 Disember 2024 ini,” tambahnya.

 

Turut hadir pada sidang media itu ialah Ketua Pegawai Kewangan KPJ Healthcare Mohd Khairul Izzad Mohd Shamsuddin.

 

 

kpj

 

 

Menurut Chin, "tetapi sudah tentu langit adalah had untuk kami, kami hanya tidak mahu membuat spekulasi dan angka tetapi yang pasti sekarang walaupun pada suku pertama keadaan agak perlahan.

 

"Tetapi kami sudah berkembang dua digit jadi saya tidak boleh berkongsi lebih banyak sebelum saya benar-benar bercakap dengan pemegang saham saya dan yang lain tetapi sudah tentu walaupun lima bulan pertama kita melihat trend kita berkembang lebih cepat daripada bagaimana pelancongan kesihatan Malaysia berkembang itu pasti dua digit itu pasti dan kita akan meneruskan trend itu pada kedua suku ketiga dan keempat.

 

Menyentuh mengenai Capex, Chin berkata, "Dari segi belanjawan, saya fikir itu sebenarnya bersamaan dengan apa yang sebenarnya telah kami belanjakan sejak beberapa tahun kebelakangan ini tetapi kawasan tertentu seperti kami sedang berkembang dari segi katil kami dari sekarang 3,733 ke 5,000 katil pada 2028.

 

"Jadi kami akan melabur lebih daripada seribu katil dalam empat tahun akan datang danmenjelang akhir tahun ini semoga kami akan mendaftarkan 4,101 katil," kata beliau.

 

 “Hospital ke-30 kami akan dibuka tidak lama lagi sama ada hujung tahun ini atau awal tahun depan jadi itu akan menjadi salah satu sumber.

 

"Selain itu kami juga melihat peluang sama ada pengambilalihan penggabungan tetapi yang lebih penting pengembangan kami melalui pengembangan brownfield di kawasan yang telah ditetapkan," katanya.

 

 

kpj

 

 

KPJ Healthcare mempunyai rangkaian 29 hospital di Malaysia yang terletak di seluruh negara, serta satu di Bangladesh dan satu di Thailand, di mana Kumpulan memiliki kepentingan dalam. KPJ juga mempunyai empat Pusat Jagaan Ambulatori yang terletak di Kuala Lumpur, Pahang, Perak dan Selangor.

 

Dengan lebih 1,300 perunding perubatan, KPJ Healthcare merawat lebih 3.3 juta pesakit setiap tahun. 19 hospital KPJ diakreditasi oleh Persatuan Kualiti Kesihatan Malaysia (MSQH) manakala empat diakreditasi oleh Suruhanjaya Bersama Antarabangsa (JCI). - DagangNews.com