Maxis Broadband diarah bayar RM703,000 kepada bekas pengurus akibat pemecatan tidak adil | DagangNews Skip to main content

Maxis Broadband diarah bayar RM703,000 kepada bekas pengurus akibat pemecatan tidak adil

Gambar Mahkamah Perusahaan

KUALA UMPUR 26 Julai - Seorang pakar pengurus projek di sebuah syarikat telekomunikasi terkemuka dianugerahkan RM703,664 sebagai pampasan selepas Mahkamah Perusahaan memutuskan pemecatannya kerana prestasi buruk adalah tanpa sebab atau bukan alasan yang adil.

 

Dalam anugerah bertarikh 16 Julai, Mahkamah Perindustrian Kuala Lumpur menyatakan bahawa prestasi Ng Keng Seng tidak pernah dinilai sebagai tidak memuaskan sepanjang 25 tahun berkhidmat dengan firma itu.

 

Memetik laporan Free Malaysia Today, Pengerusi mahkamah, Zulbahrin Zainuddin sebaliknya mendapati antara 2017 dan 2019, majikan Ng, Maxis Broadband Sdn Bhd berkata, prestasinya memenuhi sebahagian jangkaan (PME).

 

Mahkamah juga menyatakan bahawa laporan penilaian tahunan Ng selama tiga tahun tidak memberikan sebab untuk penarafan PME mahupun menyenaraikan kelemahan dalam pelaksanaan tugas untuk menjamin pemecatan.

 

Sebaliknya, Zulbahrin berkata, walaupun diberi penarafan PME, syarikat itu dalam tiga laporan itu merakamkan ucapan terima kasih kepada Ng atas sumbangan dan komitmennya. 

 

Mahkamah juga menyatakan bahawa Ng telah menerima RM26,132 sebagai tanda penghargaan atas usahanya.

 

ARTIKEL BERKAITAN: [VIDEO] 4Fingers diarah bayar bekas pengurus RM309,000 atas sebab pemecatan tidak adil

 

Menurut keterangan yang diketuai di mahkamah, Ng diletakkan pada pelan peningkatan prestasi ad-hoc (PIP) tiga bulan pada 1 September 2020 berikutan tiga penarafan PME berturut-turut.

 

Bagaimanapun, Zulbahrin mendapati syarat ini hanya dilaksanakan pada Januari 2021. Sebelum itu, hanya mereka yang dinilai tidak memuaskan sahaja akan ditempatkan dalam program PIP, katanya.

 

Mahkamah mengambil maklum bahawa tiada perhatian terhadap perincian atau keseragaman di pihak pengurusan dalam penggunaan dasar PIP yang betul kepada pihak yang menuntut (Ng), yang telah mengelirukan dan memberi impak yang besar kepadanya kerana kesilapan syarikat mengakibatkan pemberhentiannya tanpa adil sebab atau alasan, anugerah itu dibacakan.

 

Menurut Zulbahrin, pegawai atasan terdekat Ng, Macy Ho, memberi keterangan bahawa keputusan untuk meletakkannya di bawah program PIP dibuat oleh jabatan sumber manusia syarikat itu walaupun ia tidak mempunyai urusan langsung dengannya dalam urusan kerja.

 

Di bawah terma PIP, Ng telah diberikan 12 penyerahan untuk menyelesaikan tugas terasnya. Syarikat itu berkata, ini bertujuan untuk meningkatkan prestasinya.

 

Zulbahrin bagaimanapun berkata, Ng telah menulis surat kepada pihak pengurusan mempersoalkan masa PIP. 

 

Ng berkata, 2020 adalah tahun yang mencabar dan pandemik Covid-19 memerlukan pelbagai perubahan dibuat kepada proses kerja sedia ada.

 

Mahkamah menyatakan bahawa Ng juga melahirkan kebimbangan mengenai beban kerjanya, terutamanya dengan jabatannya memperkenalkan rangkaian teras baharu untuk menambah kapasiti dan bekerjasama dengan vendor baharu.

 

Ng juga menyatakan kebimbangan bahawa program PIP telah dikenakan ke atasnya dalam tempoh paling sibuk tahun ini, tambah Zulbahrin.

 

Program PIP yang tidak jelas menyebabkan Ng kesusahan dan menjejaskan tumpuannya ketika menjalankan tugas harian. Ia juga menghalang pelaksanaan tugas pentingnya, kata anugerah itu ketika dibacakan.

 

Akibatnya, Ng gagal dalam ketiga-tiga penilaian dan diberitahu bahawa perkhidmatannya akan ditamatkan berkuat kuasa 28 Februari tahun berikutnya.

 

Walau bagaimanapun, Zubahrin mendapati bahawa penghantaran PIP telah menghalang pelaksanaan tugas terasnya dan tidak direka untuk meningkatkan prestasinya.

 

Sebaliknya, ia mempunyai kecenderungan untuk membebankan pihak yang menuntut, menyebabkan dia gagal dan memberikan syarikat itu jalan untuk menamatkan perkhidmatannya, kata anugerah itu.

 

Ng menyertai syarikat itu sebagai pengendali sistem kawalan pengurusan rangkaian pada 1995, memperoleh gaji pokok bulanan RM2,400. 

 

Dia akhirnya menyandang jawatan sekarang, memperoleh gaji RM15,920 sebulan apabila perkhidmatannya ditamatkan pada 2021.

 

Ng telah dianugerahkan 24 bulan gaji ke belakang, yang selepas potongan 20% untuk pendapatan selepas pemecatan, berjumlah RM305,664. 

 

Dia juga diberi gaji sebulan bagi setiap 25 tahun perkhidmatannya, berjumlah RM398,000, sebagai pampasan ganti pengembalian semula.

 

Patrick Tan mewakili Ng, manakala Maxis diwakili oleh Janice Anne Leo, Adrienne Sena dan Gurjeevan Singh Sachdev. - DagangNews.com