Maxis, CelcomDigi, U Mobile dan YTL Power beli 16.3% pegangan setiap satu dalam DNB, bukannya 14%, kerana TM masih belum mengambil bahagian | DagangNews Skip to main content

Maxis, CelcomDigi, U Mobile dan YTL Power beli 16.3% pegangan setiap satu dalam DNB, bukannya 14%, kerana TM masih belum mengambil bahagian

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 29 Jun - Digital Nasional Bhd mengumumkan empat pengendali rangkaian mudah alih (MNO) telah menyelesaikan perjanjian langganan saham (SSA) masing-masing dan memperoleh 16.3% pegangan setiap satu dalam syarikat tujuan khas 5G — lebih tinggi daripada 14% yang dijangka disebabkan Telekom Malaysia Bhd masih belum menyiapkan SSA.

 

Dalam satu kenyataan, DNB berkata empat MNO iaitu CelcomDigi Bhd melalui Infranation Sdn Bhd, Maxis Broadband Sdn Bhd, U Mobile Sdn Bhd dan YTL Power International Bhd melalui YTL Communications Sdn Bhd, kini secara kolektif memiliki 65.1% dalam DNB.

 

Ini meninggalkan kerajaan, yang diwakili oleh Menteri Kewangan (Inc), dengan 34.9% kepentingan dan bahagian khas dalam DNB, yang akan dipegangnya untuk tempoh yang ditetapkan.

 

"Ini berikutan persetujuan syarat-syarat dahuluan di bawah SSA pada 20 Jun 2024 bagi keempat-empat MNO untuk meningkatkan pegangan ekuiti mereka dalam DNB.

 

"Bagi TM, syarat-syarat sebelum ini tarikh henti-henti adalah pada 21 Ogos 2024. Dengan mengandaikan TM berjaya melengkapkan SSA, pegangan MOF Inc akan berkurangan kepada 30%, dengan MNO secara kolektif memegang 70% kepentingan dalam DNB," kata DNB.

 

DNB dan MOF Inc memeterai SSA dengan lima MNO pada 1 Dis 2023 untuk membolehkan penyertaan ekuiti mereka dalam syarikat 5G.

 

Di bawah SSA, setiap MNO membeli 100,000 saham dalam DNB pada harga RM1 setiap satu, sambil menyuntik RM233.23 juta pendahuluan pemegang saham, yang membawa hak mengundi.

 

Setiap RM1 pendahuluan pemegang saham membawa hak mengundi bersamaan dengan satu saham biasa dalam DNB.

 

 

tm

 

 

Penyertaan ekuiti TM dalam DNB akan mengakibatkan pencairan saham bagi pemegang saham sedia ada, dengan pegangan MOF Inc turun kepada 30% dan kepentingan empat MNO turun kepada 14% setiap satu.

 

Sebulan selepas MNO ini melengkapkan SSA mereka, mereka perlu mencadangkan yang mana antara mereka akan kekal dalam DNB dan yang akan berpindah ke rangkaian 5G kedua negara yang dirancang. Mereka tidak dibenarkan untuk dilaburkan dalam kedua-dua entiti 5G.

 

Akan ada penstrukturan semula ekuiti apabila rangkaian 5G kedua bersedia untuk menyediakan perkhidmatan 5G.

 

Menurut pendedahan bursa saham CelcomDigi, sebaik sahaja kerajaan menentukan rangkaian 5G kedua "dibenarkan dan didayakan untuk menyediakan perkhidmatan 5G", MOF Inc akan mempunyai enam bulan untuk melaksanakan opsyen jualnya untuk melepaskan baki 30% pegangan DNB atau 500 juta saham. 

 

 

celcomdigi

 

 

Semasa penstrukturan semula, setiap MNO akan melaksanakan opsyen belinya untuk membeli 100 juta saham pada harga RM1 setiap satu daripada MOF Inc, dan mengambil alih RM90 juta daripada pendahuluan pemegang saham MOF Inc sebelum ini kepada DNB.

 

Bagi MNO yang meninggalkan rangkaian 5G kedua, mereka juga akan menggunakan opsyen jual mereka untuk melepaskan pegangan mereka dalam DNB kepada pemegang saham yang tinggal.

 

Bagi bahagian khas kerajaan, ia akan ditebus oleh DNB dalam tempoh 24 bulan selepas MOF Inc keluar. - DagangNews.com