Meneliti pengalaman New Zealand membendung COVID-19, 100 hari tiada kes baru! | DagangNews Skip to main content

Meneliti pengalaman New Zealand membendung COVID-19, 100 hari tiada kes baru!

Oleh MOHD FUDZAIL MOHD NOR
Kolumnis DagangNews.com

 

 

PADA 9 Ogos 2020, New Zealand genap 100 hari tanpa penularan kes positif COVID-19 baharu dalam masyarakat negara itu.

 

Dari kes pertama yang diketahui, ia adalah `diimport’ ke New Zealand pada 26 Februari 2020 hingga kes penularan komuniti terakhir yang dikesan pada 1 Mei 2020, penghapusan mengambil masa 65 hari.

 

New Zealand bergantung kepada tiga jenis langkah untuk menghapuskan virus.

  1. Kawalan sempadan yang berterusan untuk menghentikan COVID-19 memasuki negara itu.
  2. Lockdown dan jarak fizikal untuk menghentikan penularan dalam komuniti.
  3. Kawalan berdasarkan kes menggunakan pengujian, penelusuran kenalan dan kuarantin.

 

Secara kolektif, langkah-langkah ini telah mencapai jumlah kes dan kematian yang rendah berbanding dengan negara berpendapatan tinggi di Eropah dan Amerika Utara yang menggunakan strategi berunsur penekanan.

 

New Zealand adalah salah satu dari sebilangan kecil kawasan termasuk daratan China, Hong Kong, Taiwan, Korea Selatan, Vietnam, Mongolia, Australia dan Fiji - yang mengejar pencegahan atau penghapusan COVID-19.

 

Sebilangan besar mengalami wabak baru. Pengecualian adalah Taiwan, Fiji dan New Zealand.

 

Australia menggunakan tindak balas yang serupa terhadap pandemik dan penting untuk diperhatikan bahawa kebanyakan negeri dan wilayah berada dalam kedudukan yang sama dengan New Zealand. Tetapi Victoria  pada tahap yang lebih rendah, New South Wales melihat kebangkitan yang ketara.

 

Perbezaan utama  New Zealand memberikan komitmen awal untuk strategi penghapusan yang jelas dan melakukannya secara agresif. Lockdown yang ketat terbukti sangat berkesan untuk menghapus virus dengan cepat.

 

Terdapat pelajaran penting dari pengalaman COVID-19 New Zealand.

 

Tindak balas yang kuat dan tegas terhadap pandemik ini sangat berkesan untuk meminimumkan kes dan kematian. New Zealand mempunyai kadar kematian COVID-19 terendah di OECD.

 

Jumlah kematian juga menurun semasa lockdown. Pemerhatian ini menunjukkan bahawa ia tidak mempunyai kesan negatif yang teruk terhadap kesihatan, walaupun hampir pasti akan memberi kesan negatif jangka panjang.

 

Penghapusan virus nampaknya memungkinkan New Zealand untuk kembali beroperasi hampir normal dengan cepat, meminimumkan kerosakan ekonomi berbanding dengan Australia. Tetapi kesan ekonomi mungkin akan kembali segar dalam beberapa bulan mendatang.

 

Pemahaman yang lebih baik mengenai COVID-19 selama lapan bulan yang lalu cukup meransang. Tanpa langkah kawalan yang berkesan, kemungkinan akan terus menyebar ke seluruh dunia selama beberapa bulan hingga bertahun-tahun, akhirnya menjangkiti berbilion-bilion dan membunuh berjuta-juta orang. Kadar orang dijangkiti yang mati berjumlah sedikit di bawah 1%.

 

Jangkitan boleh menyebabkan akibat jangka panjang yang serius. Ketidakpastian terbesar melibatkan kekebalan terhadap virus ini. Sama ada boleh berkembang dari pendedahan kepada jangkitan atau vaksin dan jika virus itu berpanjangan. Potensi rawatan dengan antivirus dan terapi lain juga masih belum dapat dipastikan.

 

Pengetahuan ini mengukuhkan faedah besar untuk mengekalkan penghapusan. Jika New Zealand mengalami penularan COVID-19 yang meluas, kesan terhadap populasi Maori dan Pasifik boleh membawa bencana.

 

Menerangkan langkah-langkah penting untuk menempuh waktu sulit ini, merangkumi pemakaian pelitup muka, meningkatkan jejak kontak dengan alat digital yang sesuai, menerapkan pendekatan sains untuk pengurusan sempadan, dan perlunya agensi kesihatan awam nasional yang berdedikasi.

 

Mempertahankan penghapusan bergantung pada penggunaan pendekatan yang sangat strategik untuk pengurusan risiko. Pendekatan ini melibatkan memilih campuran intervensi yang optimum dan menggunakan sumber dengan cara yang paling berkesan. Ini untuk memastikan risiko wabak COVID-19 pada tahap yang rendah secara konsisten.

 

Beberapa langkah dapat menyumbang kepada tujuan ini:

  1. Perancangan kebangkitan semula untuk kawalan sempadan dan wabak pelbagai ukuran, dengan penelusuran kontak canggih dan sistem tahap amaran yang ditingkatkan.
     
  2. Memastikan semua warga New Zealand memiliki pelitup muka kain yang dapat digunakan kembali dengan penggunaannya yang disertakan dalam sistem tahap amaran.
     
  3. Melakukan latihan dan simulasi untuk menguji prosedur pengurusan wabak, mungkin termasuk hari penyamaran massa untuk melibatkan orang ramai dalam tindak balas.
     
  4. Dengan teliti meneroka proses untuk membolehkan perjalanan bebas kuarantin antara wilayah bebas COVID-19, terutama Kepulauan Pasifik, Tasmania dan Taiwan (yang mungkin memerlukan penjejakan digital bagi pelancong yang tiba untuk beberapa minggu pertama).
     
  5. Merancang perjalanan masuk yang dikendalikan dengan teliti oleh kumpulan pelawat jangka panjang utama seperti pelajar pengajian tinggi yang pada amnya masih memerlukan kuarantin yang dikendalikan.

 

New Zealand tidak dapat mengubah realiti wabak COVID-19 secara global tetapi dapat memanfaatkan kemungkinan faedah darinya.

 

Negara ini harus melakukan siasatan rasmi mengenai respons COVID-19 sehingga mempelajari segala yang dapat untuk meningkatkan keupayaan respons untuk hal-hal yang akan datang.

 

New Zealand juga perlu menubuhkan agensi kesihatan awam nasional khusus untuk menguruskan ancaman serius terhadap kesihatan awam dan memberikan massa kritikal untuk memajukan kesihatan awam secara umum. Agensi seperti itu nampaknya menjadi faktor utama kejayaan Taiwan, yang mengelak lockdown sepenuhnya.

 

Penghapusan COVID-19 oleh New Zealand telah menarik perhatian seluruh dunia yang masih tidak dapat mengekang epidemik.

 

Minggu ini, Perdana Menteri Jacinda Ardern mengumumkan langkah seterusnya dalam pelancaran vaksinasi COVID-19.

 

z
Perdana Menteri Jacinda Ardern menerangkan strategi kerajaan New Zealand memerangi COVID-19 pada Mac 2020.

 

Pelaksanaan vaksin COVID adalah program vaksinasi terbesar dan paling kompleks dalam sejarah New Zealand. Sejak awal kabinet New Zealand menyusun rancangan komprehensif.

 

Kabinet melancarkan rancangan  pada awal tahun, mengutamakan mereka yang berisiko tinggi seperti pekerja sempadan dan kesihatan dan membuat kemajuan yang baik.

 

Fokus sekarang adalah memberi vaksinasi kepada orang yang berusia lebih dari 65 tahun, dan mereka yang mempunyai keadaan kesihatan yang mendasari. Lebih daripada 300,000 orang telah divaksinasi sepenuhnya, dan  berada di landasan tepat untuk mencapai sejuta dos yang diberikan dalam beberapa hari lagi.

 

Fasa seterusnya, dari akhir Julai 2020, kerajaan New Zealand mula memvaksinasi populasi umum iaitu mereka yang belum diberi vaksin disebabkan kerajaan New Zealand tidak menerima semua bekalan vaksin sekaligus, dan untuk memudahkannya memberi vaksin kepada golongan yang berumur.

 

Bermula dengan orang yang lebih tua dan kanak-kanak. Apabila tiba giliran dan kumpulan umur  muncul boleh mendapat jemputan untuk menempah vaksinasi melalui teks, e-mel, surat atau telefon.

 

Setiap orang yang berumur 60 tahun ke atas akan dijemput terlebih dahulu dan akan dapat membuat vaksinasi mulai 28 Julai 2020.

 

Dua minggu kemudian akan menjemput orang berusia 55 tahun ke atas untuk membuat tempahan. Orang yang berumur lebih dari 45 tahun akan menerima jemputan dari pertengahan hingga akhir bulan Ogos, orang yang berusia lebih dari 35 tahun dari pertengahan hingga akhir September, dan orang lain dari bulan Oktober 2020.

 

Telah memperoleh cukup vaksin Pfizer untuk semua orang di New Zealand, dan pada akhir tahun ini, semua orang yang berumur 16 tahun ke atas akan berpeluang untuk divaksinasi.

 

Menggunakan kumpulan usia kerana pendekatannya mudah, berjaya digunakan di luar negara  dan kerana risiko COVID-19 meningkat seiring bertambahnya usia.

 

Setelah kumpulan umur  diumumkan, tidak ada pemotongan. Boleh diberi vaksin  pada bila-bila masa  tetapi semakin cepat, semakin baik.

 

Begitulah New Zealand yang berjaya menghapuskan epidemik dalam masa 65 hari!

 

 

 

News Zealand merupakan letaknya alma mater Mohd Fudzail Mohd Nor