Microsoft maklumkan pelanggan mengenai penggodam Rusia mengintip e-mel | DagangNews Skip to main content

Microsoft maklumkan pelanggan mengenai penggodam Rusia mengintip e-mel

Oleh REUTERS

KUALA LUMPUR 28 Jun - Penggodam Rusia yang menceroboh sistem Microsoft dan mengintip peti masuk kakitangan awal tahun ini juga mencuri e-mel daripada pelanggannya, kata gergasi teknologi itu pada Khamis, kira-kira enam bulan selepas ia mula-mula mendedahkan pencerobohan itu.

 

Pendedahan itu menggariskan keluasan pelanggaran itu kerana Microsoft menghadapi peningkatan pengawasan kawal selia ke atas keselamatan perisian dan sistemnya terhadap ancaman asing.

 

Kumpulan penggodaman China yang didakwa secara berasingan menceroboh Microsoft tahun lepas mencuri beribu-ribu e-mel kerajaan A.S.

 

Kerajaan Rusia tidak pernah menjawab dakwaan penggodaman Microsoft, tetapi Microsoft berkata penggodam menyasarkan penyelidik keselamatan siber yang telah menyiasat tindakan kumpulan penggodam Rusia.

 

"Minggu ini kami meneruskan pemberitahuan kepada pelanggan berhubung akaun e-mel korporat Microsoft yang telah diceroboh penggodam Midnight Blizzard," kata jurucakap Microsoft dalam satu kenyataan melalui e-mel. Bloomberg pertama kali melaporkan tindakan itu pada awal hari itu.

 

 

microsoft

 

 

Microsoft berkata ia juga berkongsi e-mel yang dikompromi dengan pelanggannya, tetapi tidak menyatakan bilangan pelanggan yang telah terjejas, mahupun bilangan e-mel yang mungkin telah dicuri.

 

"Ini adalah perincian yang dipertingkatkan untuk pelanggan yang telah dimaklumkan dan juga termasuk pemberitahuan baharu," kata jurucakap itu. "Kami komited untuk berkongsi maklumat dengan pelanggan kami sambil siasatan kami diteruskan."

 

Pada bulan Januari, vendor perisian terbesar di dunia menyatakan Midnight Blizzard telah mengakses "peratusan yang sangat kecil" daripada akaun e-mel korporat syarikat.

 

Empat bulan kemudian ia berkata penggodam tersebut masih cuba menceroboh masuk, membimbangkan ramai rakan industri keselamatan dan pelanggannya yang mempersoalkan mengapa sistem Microsoft kekal terdedah.

 

Pencerobohan itu, dan penggodaman Cina tahun lepas, mendorong perbicaraan Kongres awal bulan ini di mana Presiden Microsoft Brad Smith berkata syarikat itu sedang berusaha untuk membaik pulih amalan keselamatannya. - DagangNews.com