OSK-SBI Venture Partners lancar dana modal teroka kedua bagi pelaburan di Asia Tenggara | DagangNews Skip to main content

OSK-SBI Venture Partners lancar dana modal teroka kedua bagi pelaburan di Asia Tenggara

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 26 Jun - OSK-SBI Venture Partners Ltd (OSK-SBI), syarikat usaha sama antara OSK Ventures International Bhd dan SBI Holdings Inc, melancarkan dana modal teroka kedua bagi melabur dalam syarikat penentu kategori di seluruh Asia Tenggara.

 

OSK-SBI dalam satu kenyataan berkata, penutupan pertama sebanyak AS$20 juta (RM94.15 juta) dalam komitmen modal menyerlahkan kekuatan berterusan kerjasama merentas wilayah antara OSKVI dan SBI Holdings yang berpangkalan di Jepun.

 

Katanya, pengumpulan dana aktif untuk Dana 2 sedang berjalan, dengan sasaran untuk mencapai penutup akhir komitmen modal sebanyak AS$40 juta.

 

Pengarah Urusan SBI Ventures Malaysia Sdn Bhd (SBIVM), Yoshihiro Ishiwata berkata, ia mungkin mewakili tindakan kedua ekosistem syarikat pemula, apabila komuniti pengasas dan pekerja berpengalaman berkembang, model perniagaan semakin kukuh dan peningkatan inovasi teknologi bagi menangani isu paling mendesak di ASEAN.

 

SBIVM dan OSKVI mengumpulkan rekod prestasi berbilang dekad mereka dalam melabur dalam syarikat permulaan dan pertumbuhan teknologi ASEAN dengan penubuhan dana sulung mereka pada 2018.

 

Dana 1 sejak itu telah mengembangkan portfolio pelaburannya untuk memasukkan syarikat peneraju kategori, seperti Doctor Anywhere, yang menyediakan penjagaan kesihatan kepada lebih 2.5 juta pengguna di enam negara; Sunday Insurance, antara syarikat insurans terbesar di rantau ini dengan lebih AS$100 juta hasil dan Java Offshore, yang pelanggannya termasuk syarikat minyak dan gas terbesar di dunia.

 

OSK-SBI berkata, dana itu akan dilabur merentasi pelbagai sektor teknologi, seperti penjagaan kesihatan, perkhidmatan kewangan, perisian perusahaan, pendidikan, alam sekitar dan tenaga boleh diperbaharui (RE).

 

Selaras dengan strategi firma berhubung dana sulung, pelaburan itu merangkumi peringkat syarikat daripada Siri A hingga tawaran awam pra-permulaan, dan termasuk pembiayaan susulan untuk syarikat portfolio untuk menyokong perjalanan mereka.

 

Sementara itu, Ketua Pegawai Eksekutif OSKVI, Amelia Ong berkata, syarikat itu didorong oleh visi untuk memperkasakan inovasi, mempercepatkan pertumbuhan, dan memudahkan kebanyakan 'tindakan kedua' syarikat pemula ini.

 

“Komitmen kami untuk memupuk bakat cemerlang di rantau ini dan idea itu mencerminkan kepercayaan kami terhadap kuasa transformasi teknologi bagi membentuk masa depan,” katanya. - DagangNews.com