Pakar Ekonomi jangka inflasi melebihi 2% kesan apungan harga diesel, pelarasan subsidi lain | DagangNews Skip to main content

Pakar Ekonomi jangka inflasi melebihi 2% kesan apungan harga diesel, pelarasan subsidi lain

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 26 Jun - Inflasi di Malaysia mungkin meningkat pada bulan-bulan mendatang, melebihi 2% berikutan perubahan yang diumumkan dan dirancang dalam harga diapungkan,r di tengah-tengah tekanan global yang berterusan.

 

Beberapa perkara lagi sedang disemak dan mungkin kos lebih tinggi, menimbulkan risiko kepada prospek inflasi jangka pendek, kata United Overseas Bank (UOB) dalam satu nota.

 

Ini termasuk tarif elektrik untuk Julai-Disember 2024, harga siling beras putih tempatan menjelang Oktober dan barangan keperluan lain seperti gula, kata firma penyelidikan itu.

 

"Risiko kepada prospek inflasi jangka pendek kekal condong ke arah atas kerana beberapa item yang ditadbir harga akan disemak dan terdedah kepada kenaikan harga," kata UOB.

 

Pada bulan Mei, harga pengguna Malaysia meningkat pada kadar lebih pantas sedikit daripada jangkaan, mencecah 2.0% — kadar tertinggi dalam sembilan bulan. Peningkatan ini didorong terutamanya oleh bil utiliti yang lebih tinggi, walaupun inflasi makanan berkurangan.

 

Terbaru, kerajaan mengapungkan harga runcit diesel di Semenanjung Malaysia. Harga semasa seliter berada pada RM3.35, meningkat daripada RM2.15 yang ditetapkan sebelum ini. Rasionalisasi subsidi untuk RON95, varian petrol yang paling banyak digunakan pada masa ini dihadkan pada RM2.05 seliter, dijangka akan menyusul.

 

Harga diesel runcit yang lebih tinggi akan memberikan tekanan menaik ke atas inflasi pada bulan-bulan akan datang, menaikkan kadar inflasi kepada 2.3% pada bulan Jun, menurut OCBC. Untuk setahun penuh, inflasi berkemungkinan purata 2.5%, kata firma penyelidikan itu.

 

"Rasionalisasi subsidi diesel mencadangkan bahawa tekanan inflasi akan kekal terkawal" dan menambah 0.1 mata peratusan kepada kadar inflasi tahunan, kata OCBC.


 

 

Sementara itu, RHB Bank percaya rasionalisasi subsidi petrol mungkin ditangguhkan hingga akhir 2024 paling awal. "Kerajaan mungkin menilai kesan ketinggalan pelarasan harga diesel ke atas trajektori inflasi dan ekonomi, sebelum pelaksanaan rasionalisasi subsidi petrol," kata firma itu.

 

Setiap kenaikan 1% dalam harga runcit RON95 berpotensi meningkatkan inflasi utama sebanyak 0.05 mata peratusan, manakala apungan percuma petrol RON95 berpotensi menyumbang kepada kenaikan 3.05 mata peratusan dalam inflasi berdasarkan harga semasa, kata RHB.

 

"Kami melihat penyasaran semula subsidi RON95 mungkin mengambil bentuk dalam pendekatan yang lebih beransur-ansur" kerana ia melibatkan asas pengguna yang lebih besar dengan wajaran ketara 5.5% dalam bakul CPI berbanding diesel pada 0.2%, tambah RHB.

 

 

 

 

Ramalan rasmi memerlukan kadar inflasi utama sebanyak 2% hingga 3.5% pada 2024, berbanding 2.5% pada 2023, dan untuk inflasi teras — yang mengukur inflasi dipacu domestik dengan mengecualikan item yang tidak menentu dan item lain yang ditadbir harga — hingga julat 2% kepada 3% berbanding purata 3% pada 2023.

 

Ketiga-tiga firma penyelidikan menjangka Bank Negara Malaysia mengekalkan kadar dasar semalaman pada 3.00% untuk baki tahun 2024 kerana bank pusat memerhatikan rasionalisasi subsidi kerajaan dengan teliti.

 

BNM mengekalkan kadar penanda aras tidak berubah sejak kali terakhir dinaikkan pada Mei 2023 sebanyak 25 mata asas. - DagangNews.com