Memandangkan majikan mahukan peningkatan produktiviti: Adakah kerja 4 hari seminggu sesuai di Malaysia? | DagangNews Skip to main content

Memandangkan majikan mahukan peningkatan produktiviti: Adakah kerja 4 hari seminggu sesuai di Malaysia?

Kebimbangan terbesar bagi majikan yang tidak menganggap konsep seminggu kerja 4 hari boleh dilaksanakan adalah sukar melaksanakannya di seluruh pejabat. - Gambar JOHARDY/DagangNews
Oleh ROBERT WALTERS

MEMANDANGKAN sektor-sektor pertumbuhan di Malaysia terus mencari cara untuk menarik bakat dalam permintaan dan percubaan bekerja empat hari seminggu bekerja, penyedia penyelesaian bakat global Robert Walters meneroka kaitannya dengan model kerja yang fleksibel, seperti seminggu bekerja 4 hari, sebagai sebahagian daripada strategi meningkatkan produktiviti di Asia.

 

Pandangan ini merujuk kepada laporan Robert Walters baru-baru ini bertajuk "Kerja 4 hari seminggu: Adakah Asia bersedia untuk itu?", yang meninjau lebih 5,000 profesional dan syarikat di 11 negara Asia.

 

 

Berdasarkan laporan itu, 94% profesional Malaysia ingin mencuba seminggu bekerja selama 4 hari dan separuh daripada mereka (50%) yang terbuka kepada percubaan berpendapat bahawa seminggu bekerja selama 4 hari akan meningkatkan produktiviti mereka.

 

Walaupun 79% majikan menganggapnya sebagai konsep yang boleh dilaksanakan, masih terdapat kebimbangan dalam kalangan majikan Malaysia mengenai pelaksanaan seminggu kerja 4 hari, dengan hanya 29% yang mempunyai rancangan atau mempertimbangkan peralihan kepadanya dalam tempoh dua tahun akan datang, berbanding kepada purata Asia Tenggara sebanyak 37%.

 

Pengarah di Robert Walters Malaysia, Raja Ahmad Muzamir mengulas: “Dalam pasaran hari ini, sejumlah besar bakat di Malaysia telah menilai semula cara kerja sesuai dengan kehidupan peribadi mereka. Memberi tumpuan kepada kesejahteraan pekerja dan meneroka pilihan kerja yang fleksibel, seperti seminggu bekerja 4 hari, berpotensi menjadi strategi yang berkesan bagi organisasi untuk mengekalkan bakat terbaik mereka."

 

Syarikat Mengutamakan Peralihan yang Lebih Berperingkat

Berbanding dengan negara lain di Asia, peralihan kepada minggu bekerja 4 hari berkemungkinan lebih beransur-ansur untuk Malaysia – dengan 36% majikan lebih bersedia untuk menawarkan waktu kerja yang fleksibel pada hari Jumaat.

 

Kebimbangan terbesar bagi majikan yang tidak menganggap konsep seminggu kerja 4 hari boleh dilaksanakan adalah sukar melaksanakannya di seluruh pejabat, kerana ia boleh menyebabkan kemarahan pekerja (54%), yang ditanggung. kos perniagaan disebabkan projek tertangguh atau terpaksa mengupah lebih ramai orang (50%), dan mengurangkan produktiviti selepas hujung minggu yang panjang (36%).

 

Walau bagaimanapun, berbanding purata serantau sebanyak 66%, sebanyak 74% majikan yang positif tentang kebolehlaksanaan seminggu bekerja 4 hari percaya bahawa ia boleh menghasilkan tahap produktiviti pekerja yang lebih baik, dan 68% berpendapat ia akan membantu menarik dan mengekalkan pekerja dalam syarikat mereka.

 

Bekerja Lebih Bijak Bukan Lebih Keras?

50% profesional yang mahukan seminggu bekerja 4 hari percaya bahawa ia akan meningkatkan tahap produktiviti mereka, tetapi 70% daripada mereka yang menentang percubaan sedemikian bimbang tentang peningkatan tekanan akibat beban kerja yang sama dalam beberapa hari - dengan ramai yang tidak pasti bagaimana mereka akan menguruskan jumlah kerja yang sama.

 

Kebimbangan juga berleluasa antara kesan kepada organisasi beban kerja mereka – dengan 33% profesional bimbang bahawa seminggu bekerja selama 4 hari bermakna mereka perlu melindungi rakan sekerja mereka yang tidak begitu produktif, justeru, meningkatkan jumlah kerja mereka.

 

Untuk mencapai seminggu kerja 4 hari dengan jumlah gaji yang sama, profesional Malaysia paling bersedia untuk bekerja dua jam tambahan sehari sepanjang minggu bekerja (58%), atau untuk meninggalkan acara sosial kerja (53%).

 

Adakah Minggu Kerja 4 Hari Pertaruhan Terbaik Asia untuk Produktiviti dan Pengekalan Bakat?

Di seluruh rantau ini, majikan dan profesional tetap terbuka kepada nilai seminggu bekerja 4 hari untuk meningkatkan produktiviti, dan menyokong tarikan dan pengekalan bakat.


● Di Taiwan, majikan yang percaya konsep itu boleh dilaksanakan ialah 76% mengatakan ia akan meningkatkan tahap produktiviti. 58% profesional memihak kepada percubaan, memikirkan ia akan meningkatkan produktiviti juga.

● Di Hong Kong, 94% majikan mendapati minggu kerja 4 hari boleh dilaksanakan berkata ia akan membantu menarik dan mengekalkan pekerja, dengan 91% profesional mendapati diri mereka mungkin mempertimbangkan untuk memohon kerja di syarikat yang menawarkan 4 hari seminggu bekerja.

 

Majikan di Indonesia, Thailand dan Korea bagaimanapun lebih berkemungkinan untuk mempertimbangkan atau melaksanakan inisiatif bukan kewangan lain, seperti yang menyediakan sokongan kesihatan mental, serta program Pembelajaran & Pembangunan, sepanjang proses seminggu bekerja selama 4 Hari.

 

Metodologi

Laporan “Minggu kerja 4 hari: Adakah Asia bersedia untuk itu?” meninjau lebih 5,000 profesional dan syarikat merentasi 11 negara dan wilayah Asia termasuk Singapura, Malaysia dan Filipina.
 

Dijalankan dalam tempoh 6 minggu pada Mac dan April 2024, tinjauan itu bertujuan untuk mendedahkan persepsi tentang minggu kerja 4 hari dan potensi kesannya terhadap bakat dan organisasi di Asia. - DagangNews.com