Peningkatan Indeks Pelopor tunjukkan prospek pertumbuhan Malaysia kekal utuh - MIDF Research | DagangNews Skip to main content

Peningkatan Indeks Pelopor tunjukkan prospek pertumbuhan Malaysia kekal utuh - MIDF Research

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 26 Jun - Peningkatan ketara dalam Indeks Pelopor (LI) menunjukkan prospek ekonomi yang positif bagi Malaysia pada 2024, menurut MIDF Research.

 

Indeks Pelopor Malaysia meningkat 4.3 peratus tahun ke tahun (YoY) pada April, meningkat daripada 2.3 peratus pada Mac, menandakan pertumbuhan tertinggi sejak Julai 2022.

 

Firma itu berkata peningkatan itu didorong oleh penambahbaikan dalam semua komponen kecuali import sebenar semikonduktor, yang merosot 1.5 peratus YoY.

 

“Keadaan ekonomi semasa kekal menggalakkan, seperti yang ditunjukkan oleh Indeks Serentak (CI), yang meningkat sebanyak 3.0 peratus YoY, peningkatan terpantas dalam tiga bulan.

 

"Pertumbuhan berterusan dalam CI adalah disebabkan terutamanya oleh peningkatan dua angka dalam caruman Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) sebenar pada 34.1 peratus, mencerminkan lebih ramai orang memasuki pasaran pekerjaan," kata MIDF Research.

 

BACA Indeks Pelopor Malaysia catat 4.3% pada April 2024, naik 113.1 mata - DOSM

dosm

 

 

Menurut firma itu lagi, berbanding bulan sebelumnya, CI meningkat sebanyak 0.3 peratus, dengan satu-satunya kelemahan ialah penggunaan kapasiti yang lebih rendah dalam sektor pembuatan merosot sebanyak 0.2 peratus.

 

"Pertumbuhan positif dalam kedua-dua LI dan CI juga menunjukkan bahawa momentum pertumbuhan akan kekal menggalakkan, sekurang-kurangnya dalam tempoh terdekat," katanya.

 

Oleh itu, MIDF Research mengekalkan ramalannya bahawa pertumbuhan keluaran dalam negara kasar (KDNK) Malaysia akan meningkat kepada 4.7 peratus pada 2024.

 

Unjuran ini disokong oleh peningkatan berterusan dalam permintaan dalam negeri dan pemulihan dalam aktiviti perdagangan luar. - DagangNews.com