Permintaan tenaga diunjur naik ke tahap 21GW, lebih banyak IPP diperlukan - penganalisis industri | DagangNews Skip to main content

Permintaan tenaga diunjur naik ke tahap 21GW, lebih banyak IPP diperlukan - penganalisis industri

Stesen Kuasa Prai kendalian TNB di Seberang Prai, Pulau Pinang. - Gambar hiasan
Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 1 Julai - Semenanjung Malaysia perlu menambah kapasiti penjanaan 17GW-21GW (gigawatt) dalam dekad akan datang bagi memenuhi permintaan tenaga, menggantikan kapasiti lama dan mengekalkan margin rizab yang mencukupi.

 

Ini bermakna sehingga RM52 bilion jumlah pelaburan dari 2025-2035 jika kapasiti ini ingin dipenuhi oleh loji turbin gas kitaran gabungan (CCGT) sedia hidrogen baharu atau lebih tinggi.

 

Menurut laman web Single Buyer, kapasiti terpasang semasa Malaysia berada pada 27.4GW setakat 30 April tahun ini dan permintaan tertinggi sebanyak 20.0GW direkodkan pada 4:30 petang pada 29 Mei. Oleh itu, ini diterjemahkan kepada anggaran margin rizab sebanyak 37 setiap sen.

 

Pada Mac lalu, Timbalan Menteri Peralihan Tenaga dan Kemudahan Awam Akmal Nasrullah Mohd Nasir dilaporkan berkata margin rizab kuasa di Semenanjung diunjurkan kekal mampan pada kira-kira 28-36 peratus dari 2024 hingga 2030.

 

Penganalisis Affin Hwang Capital Isaac Chow percaya kapasiti terpasang tambahan diperlukan untuk memenuhi pertumbuhan permintaan dan mengekalkan margin rizab yang mencukupi.

 

 

Affin Hwang Capital Isaac Chow
                Isaac Chow

 

 

Ini disebabkan oleh potensi pertumbuhan permintaan kukuh elektrik daripada pusat data yang berkembang pesat, pemulihan pesat dalam aktiviti ekonomi domestik daripada tempoh wabak dan kemajuan loji janakuasa baharu yang sedang dibangunkan.

 

"Kami menganggarkan Semenanjung Malaysia mungkin perlu menambah kapasiti penjanaan 17GW-21GW dalam dekad akan datang, termasuk 10GW-11GW antara 2025-2030."

 

Chow berkata kerajaan telah bekerjasama dengan pemain industri mengenai pembidaan perjanjian pembelian kuasa (PPA) jangka pendek menggunakan loji gas yang telah tamat tempoh atau luput dan menyatakan rancangan untuk menambah loji CCGT baharu menjelang 2029-2030.

 

PPA baharu ini seharusnya menghidupkan semula pengeluar tenaga bebas (IPP) antara pelabur.

 

"Sudah bertahun-tahun sejak Suruhanjaya Tenaga kali terakhir menganugerahkan PPA utama dan IPP berada dalam keadaan terabai. Oleh itu, kami menjangkakan PPA baharu ini akan menyuntik keterujaan dan meningkatkan minat pelabur dalam sektor IPP dan utiliti."

 

Chow berkata kerajaan telah terlibat dengan pemain industri dalam tender perjanjian pembelian tenaga (PPA) jangka pendek, menggunakan loji gas yang telah tamat tempoh atau luput, dan menyatakan rancangan untuk menambah loji CCGT baharu menjelang 2029-2030.

 

PPA baharu ini sepatutnya menghidupkan semula minat pelabur terhadap IPP, tambah beliau.

 

 

iktisad

 

 

Dalam laporan Rancangan Pembangunan Penjanaan Elektrik 2020, kerajaan membentangkan rancangan pembangunan penjanaan elektrik negara bagi tempoh 2021-2039.

 

Di bawah pelan itu dan berdasarkan PPA, empat loji CCGT dengan kapasiti gabungan 2.2GW dijadualkan, dan telah bersara dalam tempoh 2021-23.

 

Tiga lagi loji janakuasa dengan jumlah kapasiti 1.3GW dijadualkan bersara pada 2024, diikuti oleh 249MW pada 2025 dan 675MW pada 2026.

 

Secara keseluruhannya, 11 projek janakuasa dengan kapasiti penjanaan 9.1GW telah dijangka akan ditamatkan sepanjang 2024-2030, dan akan diimbangi oleh pentauliahan loji haba baharu dan tenaga boleh diperbaharui.

 

Chow berkata rancangan pembangunan itu telah menyenaraikan tiga loji janakuasa utama (bersama beberapa projek TBB) yang dijadualkan untuk ditauliahkan sepanjang 2024-2027.

 

Ini termasuk Tadmax (2x600MW, 2024), THB (2x600MW, 2026) dan Nenggiri (300MW, 2027).

 

Tadmax Resources Bhd sejak itu telah menjual 75 peratus kepentingan dalam Pulau Indah Power Plant Sdn Bhd (PIPP) kepada Worldwide Holdings Bhd (anak syarikat milik penuh PKNS) dan baki 25 peratus kepentingan kepada Korea Electric Power Corp.

 

 

parafrasa

 

 

Pada April 2020, PIPP telah melaksanakan kontrak EPCC berhubung dengan loji kuasa dengan konsortium Posco E&C, Mitsubishi Corp dan PEC Powercon.

 

Pada Mac 2021, Worldwide menyatakan loji janakuasa itu dijangka beroperasi pada Januari 2024;

 

THB Power Sdn Bhd pula merupakan sebuah IPP yang memperoleh lesen konsesi daripada kerajaan untuk membina dan mengendalikan loji CCGT 1,200MW di Gurun, Kedah.

 

"Terdapat kemas kini terhad mengenai projek itu dan kami percaya pembinaan mungkin masih belum dimulakan," katanya.

 

TNB, sebaliknya, berkongsi projek hidro Nenggirinya telah mencapai 30 peratus kemajuan projek pada akhir Mac 2024 dan berada di landasan untuk mencapai tarikh operasi komersial pada suku kedua 2027.

 

Chow berkata enam projek CCGT baharu dengan kapasiti penjanaan gabungan 6.1GW akan dimulakan menjelang 2029-2031.

 

Ini termasuk unit CCGT 700MW dan unit CCGT 500MW pada 2029. empat unit CCGT 700MW pada 2030 serta satu unit CCGT 700MW dan dua loji janakuasa arang batu 700MW pada 2031.

 

Affin Hwang percaya kerajaan tidak akan meneruskan pembangunan loji janakuasa arang batu dan mungkin berusaha untuk membangunkan lebih banyak loji gas, sejajar dengan komitmen negara untuk memfasakan loji janakuasa arang batunya.

 

 

parafrasa

 

 

"Walaupun Suruhanjaya Tenaga masih belum memanggil tender baharu, beberapa syarikat utiliti telah berkongsi rancangan mereka untuk pembangunan projek kuasa baharu," kata Chow.

 

Affin Hwang mengekalkan saranan "Overweight" terhadap sektor utiliti dengan Tenaga Nasional Bhd dan Malakoff Bhd masih menjadi pilihan sektor utamanya. - DagangNews.com