Pesawat turboprop kekal penting dalam industri penerbangan: AAPA | DagangNews Skip to main content

Pesawat turboprop kekal penting dalam industri penerbangan: AAPA

Pesawat ATR 72-500 MASwings di Lapangan Terbang Antarabangsa Kuching. - Gambar DAGANGNEWS

KUALA LUMPUR 1 Julai - Pesawat turboprop kekal penting dalam merapatkan jurang jarak bagi komuniti terpencil dan penduduk yang jarang terutamanya di negara berpendapatan sederhana rendah di mana perjalanan udara melonjak hampir 400% sebelum wabak itu.

 

Ketua Pengarah Persatuan Syarikat Penerbangan Asia Pasifik (AAPA) Subhas Menon berkata banyak negara akan kekal terputus daripada barangan, perkhidmatan, mata pencarian yang lebih baik dan pelancongan tanpa operasi pesawat turboprop.

 

"Turboprops adalah `wira yang tidak didendang' untuk ketersambungan dan pertumbuhan ekonomi, terutamanya di negara-negara yang luas, di mana terdapat sebilangan kecil di Asia.

 

"Di mana jet kos terlalu mahal dan perjalanan jalan raya terasa seperti ujian ketahanan, turboprop datang untuk menyelamatkan, merapatkan jurang bagi komuniti terpencil dan penduduk yang jarang," kata Menon pada Persidangan Keselamatan Turboprop Asia Pasifik (APTSC) pertama minggu lepas.

 

APTSC, anjuran AAPA, telah diadakan di Kuala Lumpur pada 26-27 Jun, menurut laporan Business Times hari ini.

 

Acara itu dihadiri lebih seratus delegasi, termasuk wakil daripada kira-kira 20 pengendali turboprop di Australia, Bangladesh, India, Indonesia, Jepun, Maldives, Nepal, Filipina, Taiwan dan Thailand, untuk menamakan beberapa.

 

Persidangan tahun ini, bertemakan 'Memperkasakan Pertumbuhan Berdaya Tahan' bertujuan mengukuhkan keselamatan penerbangan dalam pengangkutan udara, khususnya dalam operasi turboprop.

 

 

twin otter
Pesawat Twin Otter MASwings masih menjadi pilihan untuk ke bandar kecil di Sarawak

 

 

Menurut Aviation Week Network, operasi turboprop di Asia Pasifik dan China telah pulih daripada wabak itu pada 2023, melepasi paras 2019 dari segi jam penerbangan walaupun bilangan kipas yang terbang di rantau itu kurang.

 

Majalah itu berkata berdasarkan alat Penggunaan Pesawat Berjejaknya, terdapat 821 pesawat turboprop di rantau ini pada 2023 berbanding 871 pada 2019.

 

Aviation Week Network juga berkata berdasarkan pangkalan data Penemuan Fleetnya, terdapat 825 pesawat turboprop dalam perkhidmatan di Asia Pasifik, termasuk 215 ATR 72-600s dan 102 Dash 8s.

 

Firefly Sdn Bhd milik Malaysia Aviation Group mengendalikan 12 pesawat turboprop berkembar, terdiri daripada ATR 72-500 selain tiga Boeing 737-800 berbadan sempit dalam armadanya.

 

Menon berkata turboprop sekurang-kurangnya 15 peratus lebih cekap bahan api daripada jet serantau pada laluan setanding dan kapal terbang kipas berfungsi sebagai batu loncatan kerjaya yang penting untuk juruterbang komersial.

 

"Saya membaca bahawa enjin yang lebih senyap dan lebih jimat bahan api dikuasakan oleh bilah kipas sedang dalam perjalanan. Dan dengan elektrifikasi di kaki langit, kipas elektrik mungkin tidak lama lagi memacu pengangkutan udara," tambahnya. - DagangNews.com