Malaysia perkukuh tadbir urus korporat ke atas badan berkanun: Meletakkan asas untuk masyarakat lebih beretika | DagangNews Skip to main content

Malaysia perkukuh tadbir urus korporat ke atas badan berkanun: Meletakkan asas untuk masyarakat lebih beretika

Badan berkanun kerajaan kini perlu lebih telus di bawah Kerajaan MADANI - Gambar HFZ bD8/ Unsplash
Oleh ZAIDI ISHAM ISMAIL

Inisiatif baru-baru ini yang diumumkan oleh kerajaan merupakan satu langkah penting ke arah memperkukuh tadbir urus korporat di negara ini, khususnya berkaitan Badan Berkanun Persekutuan.

 

Dengan memperkenalkan perundangan baharu ini, Pejabat Perdana Menteri berusaha untuk memperkukuh rangka kerja undang-undang di sekeliling entiti ini, memastikan akauntabiliti yang lebih besar dalam amalan kewangan mereka, termasuk mengagihkan atau membuat pinjaman dan pelaburan.

 

“Badan berkanun yang merangkumi syarikat berkaitan kerajaan (GLC) memainkan peranan penting dalam pembinaan ekonomi dan penjanaan kekayaan negara.

 

Justeru adalah penting bagi langkah baharu ini diperkenalkan bagi memastikan pengagihan kekayaan yang saksama kepada rakyat selaras dengan rangka kerja Madani,” kata Presiden Persatuan Ekonomi Malaysia, Dr Yeah Kim Leng.

 

 

Dr Yeah Kim Leng
                          Dr Yeah Kim Leng

 

 

Bercakap kepada DagangNews, Yeah berkata adalah penting bagi kerajaan untuk bertindak tegas kerana beberapa badan berkanun dan GLC tidak menunjukkan prestasi yang baik.

 

"Kerajaan perlu meningkatkan tahap supaya GLC dapat mencapai prestasi kewangan dan menyumbang kepada tabung negara," kata Yeah.

 

 

 

 

Badan berkanun - adakah ia masih relevan?

Sebutkan badan berkanun dan GLC - persoalan timbul di fikiran, adakah ia masih relevan?

 

"Mereka sangat relevan kerana mereka adalah saluran kerajaan untuk mengagihkan kekayaan, membasmi kemiskinan dan menyediakan pekerjaan untuk rakyat Malaysia.

 

Jadi GLC harus lebih telus dalam tadbir urus korporat mereka supaya mereka tidak gagal dan kerajaan tidak perlu menyelamatkan mereka apabila mereka runtuh," kata Yeah yang juga Profesor Ekonomi di Sekolah Perniagaan Universiti Sunway.

 

 

parafrasa

 

 

Sementara itu, Tan Sri Ramon Navaratnam berkata pelancaran inisiatif-inisiatif ini, menunjukkan bahawa kerajaan sedang menunjukkan jalan tentang apa yang perlu dilakukan untuk menjadi `mesin yang diminyak' dengan baik.

 

"Akhirnya, ia diterjemahkan kepada pengagihan kekayaan yang lebih cekap, membantu menurunkan kos sara hidup dan akhirnya memperbaiki keadaan hidup," kata Navaratnam kepada DagangNews.com.

 

Ramon berkata inisiatif yang diambil adalah sebahagian daripada keseluruhan Belanjawan 2025 yang akan datang.

 

"Kerajaan sedang menunjukkan kepada rakyat apa yang dimaksudkan untuk membantu golongan miskin dan sejauh mana ia akan lakukan untuk meningkatkan kehidupan semua rakyat Malaysia," kata Ramon yang merupakan bekas ketua setiausaha Kementerian Pengangkutan.

 

 

 Tan Sri Ramon Navaratnam
                 Tan Sri Ramon Navaratnam

 

 

Butirannya ada dalam objektif dan sasaran

Pada masa lalu, begitu banyak inisiatif yang dilancarkan pada masa lalu adalah "cakap sahaja" dengan banyak gembar-gembur tetapi tidak banyak butiran.

 

"Pegawai kerajaan tidak pernah menyatakan dengan jelas tentang objektif mereka kepada rakyat dan bagaimana mereka merancang untuk melakukannya.

 

"Langkah-langkah ini akan mengubah semua itu kerana badan berkanun kini perlu telus.

 

“Ini sama seperti syarikat korporat yang mengumumkan keputusan kewangan mereka kepada Bursa Malaysia setiap tiga bulan yang membolehkan rakyat dan akhbar memantau," kata Navaratnam.

 

Jika badan berkanun tidak meningkatkan standard tadbir urus korporat mereka, maka mereka hanya mengeluarkan retorik.

 

Kerajaan hari ini bermaksud perniagaan

Pelbagai inisiatif menunjukkan bahawa kerajaan hari ini bermakna perniagaan.

 

"Kerajaan sekarang membezakan dirinya daripada pentadbiran terdahulu dengan memperincikan sasaran tertentu, cadangan yang terperinci dan ikrar untuk memantau objektif.

 

 

Samirul Ariff Othman
               Samirul Ariff Othman

 

 

Seorang penganalisis, Samirul Ariff Othman berkata usaha ini selaras dengan visi kerajaan yang lebih luas iaitu meningkatkan penyampaian perkhidmatan awam dan membendung gejala rasuah yang telah lama menjadi momok di negara dan rantau ini.

 

"Salah satu komponen yang menonjol dalam inisiatif ini ialah Rang Undang-undang Kebebasan Maklumat yang dirancang, direka untuk memperkasakan rakyat dengan menyediakan mereka akses yang lebih baik kepada maklumat kerajaan.

 

"Langkah ini bukan hanya mengenai ketelusan; ia mengenai memupuk penglibatan rakyat yang aktif dalam penggubalan dasar, memastikan suara rakyat didengari," kata Samirul kepada DagangNews.com

 

Pensyarah tambahan di Universiti Teknologi Petronas menambah di samping itu, Rang Undang-undang Perolehan Kerajaan adalah langkah yang baik kerana ia bertujuan untuk mewujudkan piawaian antarabangsa untuk mengendalikan aduan dan bantahan, seterusnya mengukuhkan prinsip akauntabiliti dan integriti.

 

“Akhirnya, pembaharuan ini membawa implikasi yang mendalam kepada rakyat Malaysia.

 

Dengan memupuk budaya yang aktif menolak rasuah dan menitikberatkan pendidikan, kerajaan sedang meletakkan asas kepada masyarakat yang lebih beretika.

 

"Visi ini, yang terkandung dalam Strategi Anti Rasuah Kebangsaan, menjanjikan bukan sahaja perkhidmatan awam yang lebih baik tetapi juga rasa percaya yang diperbaharui dalam tadbir urus," kata Samirul yang juga perunding kanan di Global Asia Consulting.

 

Dalam dunia yang pesat berubah, usaha sedemikian menandakan komitmen Malaysia untuk membina masa depan di mana integriti dan kebolehkiraan bukan sahaja ideal, tetapi penting dalam kehidupan seharian.

 

 

wasiyyah

 

 

Memberi manfaat kepada rakyat

Ringkasnya, faedahnya ialah mengukuhkan tadbir urus, meningkatkan ketelusan, menambah baik penyampaian perkhidmatan awam, dan memerangi rasuah.

 

Langkah-langkah itu pasti akan memupuk akauntabiliti yang lebih besar pada masa rasuah masih berleluasa.

 

"Rakyat juga akan dapat mengakses maklumat dan menikmati perkhidmatan yang dipertingkatkan," kata Samirul.

 

Inisiatif itu juga akan memberi lebih banyak gigi kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia untuk menumpaskan pesalah rasuah.

 

Kerajaan telah mempertingkatkan lagi, sudah tiba masanya badan berkanun, anak syarikat dan anak syarikat melaksanakannya. - DagangNews.com