Sistem Pengurusan Berpusat Pekerja Asing (FWCMS) digunakan sejak 2018 tanpa kontrak antara kerajaan dan Bestinet, kata PAC | DagangNews Skip to main content

Sistem Pengurusan Berpusat Pekerja Asing (FWCMS) digunakan sejak 2018 tanpa kontrak antara kerajaan dan Bestinet, kata PAC

Pengerusi PAC Mas Ermieyati Samsudin
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 3 Julai - Jawatankuasa Kira-kira Wang Negara (PAC) menggesa kerajaan dan Bestinet Sdn Bhd supaya tidak membuang masa lagi dalam memutuskan hala tuju Sistem Pengurusan Berpusat Pekerja Asing (FWCMS).

 

Pengerusi PAC Mas Ermieyati Samsudin berkata tiada kontrak antara Putrajaya dan Bestinet mengenai FWCMS walaupun surat penerimaan dikeluarkan pada Januari 2018 untuk pembangunan sistem itu.

 

“Ini bermakna kerajaan dan kementerian dalam negeri telah menggunakan FWCMS selama enam tahun tanpa kontrak yang dimuktamadkan, dan ini jelas melanggar peraturan kerajaan.

 

 

"Kementerian Dalam Negeri dan Bestinet mesti segera memuktamadkan keputusan mereka mengenai perjanjian dan hala tuju FWCMS," katanya dalam satu kenyataan.

 

 

bestinet

 

 

Kerajaan Barisan Nasional ketika itu meluluskan pembangunan FWCMS di bawah kementerian dalam negeri dan sistem Pengurusan Pekerja Asing Bersepadu (ePPAx) Kementerian Sumber Manusia pada Ogos 2015.

 

Mas Ermieyati berkata kedua-dua sistem adalah konsep tetingkap tunggal, yang membawa kepada pertindihan fungsi dan pembaziran dana awam.

 

Menurutnya, semasa prosiding PAC, pegawai dari kementerian dalam negeri dan sumber manusia telah berkata bahawa pengambilan pekerja asing boleh dilakukan tanpa FWCMS, sama ada secara manual atau melalui sistem ePPAx.

 

“Kedua-dua kementerian perlu bekerjasama untuk menghasilkan pelan strategik pengurusan pekerja asing, tidak terhad kepada pembangunan sistem.

 

“Kedua-dua kementerian perlu memastikan tiada lagi pertindihan fungsi sistem yang telah dibangunkan sehingga menyebabkan dana awam dibazirkan,” kata Ahli Parlimen Masjid Tanah itu.

 

ARTIKEL BERKAITAN: Saifuddin sahkan kontrak Bestinet dilanjut, jawatankuasa kerajaan akan rundingkan terma dan syarat

 

 


Minggu lalu, Menteri Dalam Negeri Saifuddin Nasution Ismail berkata Kabinet pada dasarnya bersetuju untuk melanjutkan kontrak Bestinet bagi menyediakan sistem IT bagi pengambilan pekerja asing.

 

Beliau tidak memberikan butiran mengenai tempoh kontrak, tetapi Mas Ermieyati berkata pelanjutan itu adalah selama tiga tahun.

 

Kontrak enam tahun Bestinet dengan kementerian dalam negeri untuk membangunkan, membekal, menyediakan dan menyelenggara FWCMS berakhir pada 31 Mei.

 

Sementara itu, Mas Ermieyati menggesa polis memberikan maklumat terkini mengenai siasatan berhubung kelulusan yang diberikan oleh "pengguna tidak dibenarkan" untuk 24 permohonan kuota pekerja asing.

 

Kelulusan tanpa kebenaran, yang ditemukan oleh Jabatan Audit Negara, menunjukkan kelemahan pengurusan ID dalam FWCMS, katanya. - DagangNews.com