S&P Global Ratings sahkan penarafan kedaulatan Malaysia pada A-, prospek 'stabil' | DagangNews Skip to main content

S&P Global Ratings sahkan penarafan kedaulatan Malaysia pada A-, prospek 'stabil'

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 27 Jun - S&P Global Ratings mengesahkan penarafan kedaulatan Malaysia pada tinjauan A- dan "stabil", didorong momentum pertumbuhan yang stabil dan potensi peningkatan fiskal yang sederhana.

 

Malaysia bersedia untuk mendapat manfaat daripada pemulihan semikonduktor global yang kukuh, mengukuhkan prospek pertumbuhan jangka sederhana, kata S&P.

 

Sementara itu, kestabilan politik membawa kepada persekitaran penggubalan dasar yang lebih kondusif, membolehkan penstabilan kewangan kerajaan secara beransur-ansur, katanya.

 

 

S&P Global Ratings

 

 

"Sepanjang 12 bulan yang lalu, kerajaan Malaysia telah memulakan beberapa siri langkah rasionalisasi subsidi. Ini termasuk semakan semula tarif air, pengurangan subsidi elektrik, dan pengapungan harga diesel.

 

"Dengan langkah sokongan berkaitan COVID ditarik balik, kami menganggarkan perbelanjaan perlu lebih rendah.

 

"Oleh itu, kami meramalkan keberhutangan bersih kerajaan am Malaysia meningkat sebanyak 4.4% daripada KDNK pada 2024 (berbanding peningkatan 5.3% pada 2023), berikutan defisit kerajaan am dan pusat yang lebih rendah," kata firma tersebut dalam kenyataan hari ini.

 

Hutang kerajaan am bersih sebagai bahagian KDNK tahun lepas meningkat kepada 70.4%, daripada 66.2% pada 2022, disebabkan pertumbuhan KDNK nominal yang rendah walaupun defisit fiskal berkurangan.

 

Harga tenaga yang tinggi dalam tempoh dua tahun yang lalu tidak memberi manfaat sepenuhnya kepada tetapan fiskal. Peningkatan royalti dan duti daripada harga komoditi yang lebih tinggi sebahagian besarnya diimbangi oleh subsidi bahan api yang murah kepada penduduk untuk RON95--gred petrol di Malaysia.

 

Kerajaan Malaysia memperoleh kira-kira 20% daripada jumlah hasil daripada sumber berkaitan petroleum. Komponen tunggal terbesar hasil ini ialah dividen yang dibayar oleh syarikat minyak negeri Petroliam Nasional Bhd. (Petronas). Syarikat itu membayar dividen RM40 bilion pada 2023 dan dianggarkan untuk membayar RM32 bilion pada 2024.

 

"Kami percaya pertumbuhan ekonomi yang mampan, di samping pelaksanaan bijak dalam langkah rasionalisasi subsidi, akan menjadi kunci untuk menambah baik kewangan awam Malaysia.

 

"Komponen terbesar rang undang-undang subsidi kerajaan pusat kekal subsidi bahan api. Pada 2023, jumlah subsidi dan bantuan sosial merangkumi 18% daripada perbelanjaan kerajaan, di mana subsidi bahan api menyumbang kira-kira 50% daripada bil," katanya.

 

 

iktisad

 

 

Laporan media berkata kerajaan mungkin menghapuskan subsidi bahan api secara beransur-ansur pada separuh kedua 2024, dan pada masa yang sama, meningkatkan pemindahan tunai kepada isi rumah berpendapatan rendah untuk mengimbangi harga bahan api yang lebih tinggi.

 

"Buat masa ini, tiada perincian mengenai penjimatan bersih pada bajet, tetapi kami percaya jika pemansuhan subsidi bahan api RON95 dilaksanakan secara berhemat, ia akan mempercepatkan penyatuan fiskal Malaysia.

 

GST

"Dari segi peningkatan hasil, kerajaan masih belum menunjukkan rancangan konkrit untuk mengembalikan cukai barangan dan perkhidmatan (GST). Ia menggantikan rejim GST pada Jun 2018 dengan program cukai jualan dan perkhidmatan yang lebih sempit yang menggerakkan lebih sedikit hasil," kata firma itu.

 

Agar penyatuan fiskal dapat bertahan secara mampan, di samping pertumbuhan ekonomi yang sihat, kami percaya kerajaan akan cuba meningkatkan lebih banyak hasil atau mengurangkan subsidi, atau kedua-duanya.

 

Jika hasil meningkat dan subsidi berkurangan, perubahan bersih dalam hutang kerajaan am mungkin bertambah baik menjadi lebih rendah daripada 3.7% daripada KDNK yang kami ramalkan menjelang 2027.

 

Ini terutamanya, pentadbiran semasa telah menggubal Akta Kewangan Awam dan Tanggungjawab Fiskal, yang mempunyai sokongan dwipartisan untuk membimbing rangka kerja fiskal jangka sederhana negara.

 

Kerajaan Malaysia mengenal pasti jaminan bahawa ia telah menyediakan pelbagai entiti yang mungkin tidak dapat membayar hutang mereka.

 

"Kami telah memasukkan jaminan komited sedemikian dalam pengiraan hutang kerajaan am kerana kemungkinan besar ia akan menjadi jelas pada kunci kira-kira kerajaan am.

 

"Jaminan ini termasuk tetapi tidak terhad kepada yang diberikan kepada firma berkaitan kerajaan Danainfra Nasional Bhd., Prasarana Malaysia Bhd., Malaysia Rail Link Sdn. Bhd., dan Urusharta Jamaah Sdn. Bhd.

 

 

parafrasa

 

 

"Kami menganggarkan jumlah jaminan langsung kerajaan yang komited pada 2.4% daripada KDNK pada akhir 2023.

 

"Oleh itu, pengiraan hutang bersih kerajaan am kami adalah lebih tinggi dengan jumlah yang setara," katanya.

 

S&P juga memasukkan liabiliti warisan yang dikaitkan dengan firma pelaburan berkaitan kerajaan 1MDB. Sehingga akhir 2023, kebanyakan hutang 1MDB telah dibayar balik, dengan hanya satu sukuk RM5 bilion (0.3% daripada KDNK) yang tinggal, matang pada 2039. - DagangNews.com