Sunway City Iskandar Puteri meterai penjualan tanah RM380 juta kepada firma Singapura bina pusat data | DagangNews Skip to main content

Sunway City Iskandar Puteri meterai penjualan tanah RM380 juta kepada firma Singapura bina pusat data

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 2 Julai – Kumpulan Sunway memeterai perjanjian lebih RM380 juta hari ini yang akan menyaksikan Equalbase Pte Ltd memperoleh dua bidang tanah seluas 64 ekar di Sunway City Iskandar Puteri (SCIP) di Johor, untuk pembangunan pusat data.

 

Pelaburan terbaru oleh Equalbase dibina di atas Equalbase Sunway 103°, Sunway dan usaha sama Kumpulan Equalbase terletak di Zon Komersial Percuma dengan nilai kasar nilai pembangunan (GDV) sebanyak RM8 bilion untuk hab logistik neutral karbon di SCIP, Johor.

 

Ketua Pegawai Eksekutif SCIP, Gerard Soosay berkata, penjualan tanah itu mengesahkan semula visi strategik Sunway untuk mencipta nilai dan memaksimumkan potensi pertumbuhan SCIP di Iskandar Malaysia, Johor.

 

 

SCIP terletak di lokasi strategik hanya lima kilometer dari Link Kedua, membolehkannya memanfaatkan kedudukan yang dekat dengan Singapura.

 

“Ia menggariskan keyakinan pelabur di Johor, dan kami komited menjadikan SCIP sebagai pusat pembangunan koridor selatan Malaysia, menarik pelaburan dari seluruh dunia. Pelupusan yang dicadangkan ini akan menyediakan
peluang untuk merealisasikan keuntungan dan membuka kunci nilai pelaburan asal Sunway,” kata beliau.

 

 

Gerard Soosay
                               Gerard Soosay

 

 

Pengerusi Eksekutif Equalbase Christian Bischoff berkata, pihaknya sedang membina salah satu pusat data yang paling mampan hari ini.

 

"Kami akan menyepadukan semua elemen kritikal dalam kumpulan kami. Equalbase, bersama-sama dengan syarikat lain di bawah kumpulannya, mengawal secara langsung, mereka bentuk, membangun, melabur dan mengurus kawasan penting, seperti pengeluaran tenaga bersih, bateri sistem penyimpanan dan penyelesaian air baharu yang inovatif,” ujar beliau.

 

Lokasi strategik Johor di Asia Pasifik telah menyaksikan pemain global yang besar seperti Microsoft, Nvidia dan Amazon membuat pelaburan besar untuk mewujudkan data pusat untuk memperkasakan keupayaan kecerdasan buatan mereka, infrastruktur data besar dan perkhidmatan pengkomputeran awan, antara lain.

 

Cadangan pembangunan pusat data akan memacu pertumbuhan ekonomi Johor dan menambah ekosistem SCIP yang bertenaga, meningkatkan daya tarikan bandar ini kepada profesional berpendapatan tinggi dan syarikat global yang ingin menubuhkan ibu pejabat serantau.

 

Dengan anggaran GDV RM30 bilion dan komuniti 250,000 orang apabila dibangunkan sepenuhnya, perbandaran seluas 2,000 ekar itu akan menjadi bandar mampan dan bersepadu merangkumi pusat beli-belah runcit, riadah, hospitaliti, taman tema, hotel, pejabat komersial, kemudahan penjagaan kesihatan bersepadu dan institusi pendidikan, antara lain.

 

Pautan Sistem Transit Rapid (RTS) 4 kilometer akan datang, disasarkan untuk dimulakan operasi menjelang akhir 2026, akan meningkatkan lagi ketersambungan antara Singapura dan Wilayah Iskandar Malaysia.

 

Cadangan penubuhan Zon Ekonomi Khas Johor-Singapura (JS-SEZ) akan menjadi pemangkin kepada turbo mengecas pertumbuhan ekonomi di Johor dan mengangkat Johor menjadi negeri maju di Malaysia menjelang 2030. - DagangNews.com