Sunway REIT beli pusat beli-belah Kluang Mall pada harga RM158 juta | DagangNews Skip to main content

Sunway REIT beli pusat beli-belah Kluang Mall pada harga RM158 juta

Pusat beli-belah Kluang Mall. -Gambar Sunway REIT
Oleh M. HERMAN HAMID

KUALA LUMPUR 8 Ogos - Sunway Real Estate Investment Trust (Sunway REIT) memeterai perjanjian jual beli bersyarat (SPA) dengan Tenaga Nusantara Sdn Bhd., untuk membeli pusat beli-belah Kluang Mall pada harga RM158 juta.

 

Terletak di tengah-tengah bandar Kluang, di kawasan yang mempunyai lebih daripada 320,000 penduduk, Kluang Mall adalah destinasi beli-belah utama penduduk beberapa daerah di Johor Tengah.

 

Pusat beli-belah empat tingkat itu mempunyai keluasan lantai sekitar 808,000 kaki persegi dan kawasan boleh disewa bersih sekitar 360,000 kaki persegi di samping mempunyai sebanyak 920 tempat letak kereta. 

 

 

Harta ini 99% diduduki dengan lebih daripada 130 penyewa dan dikendalikan oleh Pacific Hypermarket & Department Store, serta pelbagai outlet makanan dan minuman (F&B), serta tawaran gaya hidup dan hiburan seperti perkhidmatan kesihatan dan kecantikan, pawagam, pusat boling, dan banyak lagi. 

 

Penyewa utama termasuk GSC Cinema, Ampang Superbowl, Popular, H&M, Starbucks, Skechers, Coffee Bean & Tea Leaf, KFC, Body Shop, Face Shop, dan Machines.

 

Pelbagai campuran penyewa ini melayani pasaran kediaman matang dan khususnya menarik keluarga, pelajar, dan profesional bekerja dari bahagian tengah Johor.

 

Harta ini menghasilkan pendapatan dan dijangka memberi sumbangan positif kepada pendapatan masa depan dan pengagihan per unit (DPU) Sunway REIT serta menambah hasil kepada portfolio aset Sunway REIT. 

 

Kecuali berlaku kejadian yang tidak dijangka, pengambilalihan yang dicadangkan dijangka diselesaikan pada suku keempat 2024.

 

Kluang Mall diunjurkan menghasilkan hasil pendapatan harta bersih (NPI) sebanyak kira-kira 6.8% berdasarkan pertimbangan pembelian, berbanding dengan hasil NPI portfolio Sunway REIT sebanyak 5.7% untuk tahun kewangan yang berakhir pada 31 Disember 2023.

 

Selepas selesai pengambilalihan yang dicadangkan, aset di bawah pengurusan (AUM) Sunway REIT akan meningkat kepada RM9.8 bilion, mengekalkan kedudukannya sebagai REIT tersenarai kedua terbesar di Malaysia berdasarkan AUM.

 

Ketua Pegawai Eksekutif Sunway REIT Management Sdn. Bhd., Clement Chen berkata, Kluang Mall telah mencatatkan kadar penyewaan yang kukuh dan stabil sepanjang tahun lalu, disokong oleh pertumbuhan sihat dalam bilangan pengunjung dan kehadiran yang kukuh di kawasan tersebut.

 

“Dengan memanfaatkan jenama dan rekod kejayaan Sunway dalam pengurusan runcit, kami percaya bahawa pusat beli-belah ini mempunyai peluang untuk ditingkatkan melalui pengoptimuman penyewaan, pengurusan pusat beli-belah yang proaktif, dan inisiatif penambahbaikan aset (AEI). 

 

"Berdasarkan kejayaan kami dalam memulihkan Sunway Carnival Mall di Seberang Jaya, Pulau Pinang, kami yakin dapat menambah nilai dan membuka potensi Kluang Mall di kawasan yang mungkin kurang dilayan. 

 

"Kami percaya pengambilalihan yang dicadangkan adalah peluang menarik untuk memanfaatkan potensi yang belum diterokai dalam kawasan Johor Tengah, yang akan segera mendapat manfaat daripada siapnya projek landasan berkembar elektrik Gemas - JB dan kerja-kerja penambahbaikan jalan yang sedang berlangsung di laluan Batu Pahat - Ayer Hitam - Kluang,” katanya dalam kenyataan hari ini.- DagangNews.com