GST mungkin perlu dimasukkan ke dalam Belanjawan 2025 jika kerajaan mahu tangani masalah fiskal - Penganalisis ekonomi | DagangNews Skip to main content

GST mungkin perlu dimasukkan ke dalam Belanjawan 2025 jika kerajaan mahu tangani masalah fiskal - Penganalisis ekonomi

Oleh SYAZA NORAZHARUDDIN

KUALA LUMPUR 4 Okt - CGS International berkata, pengenalan semula Cukai Barang dan Perkhidmatan (GST) dalam Belanjawan 2025 memerlukan lebih banyak masa dari segi kelulusan perundangan serta bagi perniagaan menyesuaikan diri sebelum tahun pilihan raya bermula.

 

Pilihan raya umum akan datang dijangka diadakan selewat-lewatnya pada November 2027.

 

Pada September 2024, Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata kerajaan tidak pernah membincangkan pengenalan semula GST sebagai alternatif kepada pemotongan subsidi. 

 

Firma itu menganggarkan hutang kerajaan kekal meningkat pada 62% daripada keluaran dalam negara kasar (KDNK) tahun ini, menghampiri had hutang 65%.

 

"Dengan Akta Tanggungjawab Fiskal diluluskan tahun lepas dengan jelas menyatakan nisbah hutang kepada keluaran dalam negeri kasar (KDNK) tidak boleh melebihi 60%. 

 

"Oleh itu, kami berpendapat kerajaan perlu mengenengahkan rumusan bagi menangani kekangan fiskalnya serta langkah strategik untuk mengurangkan kesan kepada golongan berpendapatan rendah. 

 

"Elemen utama dalam bajet ini ialah bagaimana kerajaan menangani kekangan fiskalnya tetapi juga merumuskan langkah mengurangkan untuk meminimumkan kesan kepada golongan berpendapatan rendah, tanpa mengira apa yang diumumkan," kata CGS International dalam satu nota.

 

Firma itu mengemukakan tiga senario yang mungkin menjadi faktor utama dalam Belanjawan 2025, termasuk pengenalan semula GST, mengurangkan subsidi bahan api RON95 atau meningkatkan cukai jualan dan perkhidmatan.

 

Ia berkata, pilihan pertama dan kedua akan membolehkan kemampanan fiskal yang lebih baik tetapi tidak mungkin kedua-duanya akan datang pada masa yang sama.

 

"Selain itu, kami percaya pilihan kedua kurang sesuai dari segi politik. Sementara itu, kami melihat pilihan ketiga akan tidak semestinya menyelesaikan masalah.

 

"Oleh itu, kami percaya peluang adalah tinggi untuk pengenalan semula GST dibantu oleh dorongan untuk e-invois sementara masih ada masa yang mencukupi untuk menyediakan cukai sebelum pilihan raya umum perlu dipanggil menjelang Nov 2027," tambahnya.

 

Sementara itu, CIMB Securities percaya Belanjawan 2025 memberikan peluang tepat pada masanya untuk pengumuman yang jelas mengenai pelaksanaan rejim GST pada masa hadapan, jika kerajaan bercadang untuk membawanya kembali.

 

CIMB Securities Sdn Bhd berkata sekiranya ia berlaku, ia boleh diperkenalkan semula seawal separuh kedua 2025 (2H25).

 

Firma itu berkata memperkenalkan semula GST akan membolehkan kerajaan mengekalkan pilihan untuk merasionalisasikan subsidi RON95, apabila cabaran logistik dan pangkalan data Hab Pangkalan Data Pusat (PADU) untuk pemindahan tunai disasarkan ditangani.

 

"Pegawai kerajaan telah menekankan keutamaan kepada pembaharuan yang direka dengan baik dengan risiko pembalikan yang minimum," kata CIMB Securities dalam satu nota.

 

Firma penyelidikan yang disokong bank itu juga menyatakan memperkenalkan semula GST 2.0 pada kadar 4% sejajar dengan saranan Dewan Perniagaan dan Perindustrian Kebangsaan Malaysia (NCCIM) dan Persekutuan Pekilang Malaysia (FMM).

 

"Bagaimanapun, jika GST 2.0 diperkenalkan sebagai ganti pemotongan subsidi RON95, hasil fiskal tambahan melebihi paras semasa perlu dikutip untuk mengimbangi pemberian subsidi RON95 yang berterusan," katanya.

 

"Kami menganggarkan kenaikan 50 sen dalam harga runcit RON95 akan mengurangkan perbelanjaan kerajaan sebanyak 0.4% daripada keluaran dalam negara kasar (KDNK), bersamaan fiskal dengan pengenalan semula GST pada 5% dan nisbah kecekapan C sebanyak 70%," katanya.

 

CGS International turut berkata Belanjawan 2025 boleh menjadi bajet paling sukar untuk kerajaan Madani kerana keperluannya untuk mengurangkan hutang ke arah yang lebih mampan.- DagangNews.com