SC perlu dapatkan kebenaran Peguam Negara sebelum mulakan tindakan sivil, kata Mahkamah Persekutuan | DagangNews Skip to main content

SC perlu dapatkan kebenaran Peguam Negara sebelum mulakan tindakan sivil, kata Mahkamah Persekutuan

KUALA LUMPUR 11 Okt - Peguam Datuk Dr Gurdial Singh Nijar menegaskan, Suruhanjaya Sekuriti Malaysia (SC) perlu mendapatkan kebenaran daripada Peguam Negara sebelum memulakan tindakan sivil terhadap seseorang. 

 

Gurdial dalam rayuan peguam Datuk Sreesanthan Eliathamby mengenai penalti sivil RM1 juta yang dikenakan ke atasnya kerana dagangan orang dalam saham Worldwide Holdings Bhd pada 2006, berkata, kuasa Peguam Negara untuk memulakan prosiding adalah fungsi perlembagaan.

 

“Kewibawaan Peguam Negara untuk memulakan prosiding adalah fungsi perlembagaan asas. Sebagai penjaga kepentingan awam, Peguam Negara menggunakan budi bicaranya untuk mempertimbangkan implikasi masyarakat, niat perundangan dan dasar awam bagi memastikan keadilan diberikan selari dengan kebaikan awam dan kedaulatan undang-undang,” katanya di Mahkamah Persekutuan, hari ini, lapor The Edge.

 

Beliau berkata, Perkara 145(3) Perlembagaan Persekutuan yang memberi peluang untuk budi bicara kepada Peguam Negara/Pendakwa Raya (PP) bagi memulakan prosiding dan menentukan sama ada kesalahan itu kesalahan besar atau kecil.

“Segala proses berpunca daripada AG/PP yang, menurut Perkara 145(3) Perlembagaan Persekutuan, adalah tempat penyimpanan tindakan penguatkuasaan demi kepentingan awam. Beliau boleh mewakilkan institusi atau menjalankan prosiding penguatkuasaan, tetapi mesti memberi kuasa secara peribadi kepada perwakilan itu,” katanya.

 

Gurdial seterusnya berkata, Peguam Negara tidak seharusnya ditinggalkan dan membenarkan SC memulakan prosiding selari dalam  menguatkuasakan kesalahan yang sama.

 

"Persetujuan Peguam Negara mestilah diperlukan dalam memulakan prosiding sivil bagi menjaga kepentingan awam untuk menguatkuasakan kesalahan," katanya.

 

Sreesanthan telah diperintahkan oleh Mahkamah Tinggi untuk membayar SC RM1.99 juta, iaitu tiga kali ganda keuntungan yang diperoleh hasil daripada perdagangan orang dalam serta penalti sivil RM1 juta, dan beliau tidak dibenarkan untuk menjadi pengarah di mana-mana syarikat tersenarai selama 10 tahun mulai 18 November 2020.

 

SC telah membawa Sreesanthan ke mahkamah tanpa kebenaran AG atau PP.

 

Keputusan Mahkamah Tinggi itu disahkan oleh Mahkamah Rayuan pada 6 September 2022 yang mendorong kepada rayuan Sreesanthan.

 

Mengemukakan di hadapan Hakim Datuk Seri Hasnah Hashim, Datuk Abdul Karim Abdul Jalil dan Datuk Vazeer Alam Mydin Meera, Gurdial berkata, Mahkamah Rayuan telah membuat kesilapan dalam keputusannya untuk mengekalkan keputusan Mahkamah Tinggi untuk Sreesanthan membayar jumlah yang disebutkan di atas.

 

Beliau berkata, Mahkamah Rayuan gagal menangani isu perlembagaan Seksyen 145(3) Perlembagaan.

 

Selepas Gurdial dikemukakan di hadapan mahkamah, peguam bersamanya, Gopal Sreenevasan menyerah kepada bangku simpanan tetapi tidak dapat menyelesaikan hujahnya tepat pada masanya. Gopal akan meneruskan penghujahannya di kemudian hari, dan SC yang diwakili oleh SM Shanmugam akan membalas selepas itu.

 

Hasnah berkata, tarikh perbicaraan seterusnya akan ditetapkan pada pengurusan kes kemudian.

 

Sreesanthan memperoleh sejumlah 600,000 saham Worldwide antara 7 Jun dan 11 Julai 2006 semasa mengetahui maklumat bukan awam berkaitan dengan cadangan penswastaan ​​Worldwide oleh Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor.

 

Pada masa itu, Sreesanthan adalah rakan kongsi kanan dalam sebuah firma guaman yang terlibat untuk bertindak sebagai penasihat undang-undang bagi cadangan penswastaan ​​Worldwide.- DagangNews.com