Tribunal timbang tara memihak kepada Felda dalam bidaan kedua untuk menjual semula pegangan Eagle High, kata Zahid | DagangNews Skip to main content

Tribunal timbang tara memihak kepada Felda dalam bidaan kedua untuk menjual semula pegangan Eagle High, kata Zahid

Oleh Mohamad Iman

KUALA LUMPUR 28 Jun - Tribunal timbang tara memihak kepada FIC Properties Sdn Bhd (FICP) milik Felda dalam percubaan kedua syarikat itu melaksanakan opsyen jual untuk menjual 37% pegangannya dalam PT Eagle High Plantations Tbk kepada Kumpulan Rajawali, kata Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Ahmad Zahid.

 

Tribunal tersebut, dalam keputusannya pada 14 Jun, memerintahkan sama ada PT Rajawali Capital International atau PT Rajawali Capital, atau kedua-duanya, untuk memenuhi kewajipan mereka di bawah opsyen jual dengan membeli semula saham Eagle High Plantation pada harga yang dipersetujui oleh FICP.

 

"Bagaimanapun, untuk mematuhi peraturan Pusat Timbang Tara Antarabangsa Singapura (SIAC) dan menegakkan tanggungjawab FICP, butiran lanjut tidak dapat diberikan pada masa ini," kata Zahid dalam jawapan bertulis parlimen kepada Radzi Jidin (Perikatan Nasional-Putrajaya) pada Khamis.

 

 

 

Opsyen jual adalah sebahagian daripada perjanjian penjualan saham antara FICP dan Rajawali apabila FICP memperoleh 37% pegangan pada 2015 dengan harga AS$505.4 juta (RM2.2 bilion), atau 580 rupiah Indonesia sesaham.

 

Pengambilalihan ini mendapat kritikan disebabkan harga premium, iaitu 95.86% lebih tinggi daripada nilai pasaran Eagle High pada masa itu.

 

 

felda

 

 

FICP, yang terpaksa mengambil kemudahan pembiayaan RM2.5 bilion daripada Govco Holdings Bhd — unit Menteri Kewangan Inc — untuk membiayai pengambilalihan itu, gagal membayar balik pinjaman itu pada 2017.

 

Eagle High dimiliki majoriti oleh Rajawali, yang dikawal oleh hartawan Indonesia Tan Sri Peter Sondakh, rakan sekutu bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Razak.

 

FICP mengeluarkan notis opsyen letak pertamanya pada Januari 2019, memetik kegagalan Eagle High memenuhi syarat perjanjian penjualan, terutamanya dalam mendapatkan pensijilan Meja Bulat mengenai Minyak Sawit Lestari (RSPO) untuk Eagle High dalam tempoh 30 bulan yang ditetapkan.

 

Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Undang-undang dan Pembaharuan Institusi) Datuk Seri Azalina Othman Said, dalam jawapan bertulis parlimen pada Februari tahun lepas, berkata sama ada PT Rajawali Capital International atau PT Rajawali Capital sepatutnya membayar FICP sebanyak AS$678.09 juta untuk membeli balik kepentingan tersebut.

 

Bagaimanapun, Rajawali mempertikaikan perkara ini dan memulakan prosiding timbang tara bagi menghalang Felda daripada melaksanakan pilihan itu, dengan keputusan memihak kepada Eagle High.

 

Felda kemudiannya mencuba melaksanakan kedua pilihan itu pada Mei 2022, yang sekali lagi dipertikaikan oleh Rajawali.

 

"Felda dan FICP secara konsisten menegaskan kesahihan hak opsyen jual, dan kami gembira tribunal telah secara muktamad mengekalkan kedudukan ini dalam anugerah yang diterbitkan," kata Zahid sambil menyatakan Felda kini sedang meneroka pilihan untuk mengiktiraf dan melaksanakan keputusan tribunal itu.

 

Tambah Zahid, Felda tidak mencatatkan sebarang keuntungan atau pendapatan dividen daripada pelaburannya dalam 37% saham Eagle High Plantations. - DagangNews.com