Menerajui kementerian, peluang dan cabaran wanita pacu kepimpinan negara | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
Infiniti - 13 January 2023

Menerajui kementerian, peluang dan cabaran wanita pacu kepimpinan negara

 

 

 

DI seluruh dunia dan merentasi semua sektor kepimpinan wanita terus kurang diwakili.

 

Wanita mesti berdepan dengan undang-undang, institusi dan sikap diskriminasi yang menyekat kepimpinan dan penyertaan penuh mereka dalam kehidupan awam.

 

Wanita juga dirugikan oleh akses yang tidak sama rata kepada sumber yang diperlukan untuk menjadi pemimpin yang berkesan.

 

Senario politik, ekonomi dan sosial semasa di Malaysia kini dicorakkan  oleh perubahan yang berterusan dan pantas.

 

Oleh itu, negara terpanggil untuk menghadapi perubahan ketara, yang memerlukan definisi dasar dan strategi yang berorientasikan kuat ke arah pembangunan mampan, menjadi asas untuk kejayaan dan daya saing jangka panjang. Dalam perspektif ini, kepimpinan wanita memainkan peranan penting.


 

PMO

 


Dalam pembentukan kerajaan baru Malaysia hari ini kita boleh lihat kepimpinan mula mengambil kira aspek keterlibatan wanita dalam kepimpinan negara.

 

Selain jumlah wanita yang diangkat ke jawatan menteri adalah ramai, mereka juga diamanahkan untuk mengetuai kementerian yang penting di dalam kerajaan baru Malaysia seperti Kementerian Kesihatan, Kementerian Pendidikan begitu juga bagi portfolio undang-undang dan reformasi institusi.

 

Ini merupakan satu inisiatif permulaan dan kerajaan hari ini tidak boleh berhenti dengan usaha ini sahaja. Melabur dalam memperkasa kepimpinan wanita memerlukan pendekatan kitaran hayat untuk mengukuhkan ekosistem ini di semua peringkat.

 

Ini meliputi kepimpinan gadis remaja, kepimpinan wanita muda dan kepimpinan wanita.

 

Pelaburan  dalam kepimpinan wanita muda bukan sahaja akan mengubah produktiviti  masa depan mereka, tetapi juga kualiti masyarakat kita di  masa hadapan dan akan mempengaruhi kadar guna tenaga profesional.

 

Pemimpin wanita menghadapi stereotaip jantina yang menjadikannya mencabar untuk berasa sama rata.

 

Sememangnya pemimpin wanita cenderung menunjukkan inovasi yang kuat, kemahiran mengambil risiko dan empati.Ini bersesuaian dengan dua kementerian yang mereka terajui iaitu kesihatan dan pendidikan.

 

Manakala bagi portfolio undang-undang dan reformasi institusi pula ia memerlukan kemahiran dan penelitian yang tinggi dan semua ini jelas bersesuaian dengan personaliti wanita.


 

parafrasa

 


Kajian Perniagaan Harvard meletakkan wanita di hadapan lelaki dalam daya tahan, pembangunan diri dan pengambilan inisiatif hasil daripada mengimbangi keluarga dan mutu kerja.

 

Selain itu pemimpin wanita juga mempunyai sikap dan dedikasi yang didorong oleh hasil atau result oriented dalam membantu pasukan mereka berkembang.

 

Untuk memperkukuhkan kualiti kepimpinan wanita di negara ini beberapa strategi untuk meningkatkan kualiti boleh dilaksanakan dalam menangani cabaran ini.

 

Antaranya program kepimpinan wanita harus dipertingkatkan dan perlu dilaksanakan dalam iltizam yang tinggi. Program kepimpinan wanita perlu menawarkan komuniti sokongan wanita profesional.

 

Program sebegini memberi wanita profesional gambaran yang lebih mendalam tentang isu-isu kepimpinan wanita dan menawarkan mereka strategi dan penyelesaian. Ini akan meningkatkan kualiti kepimpinan mereka dan mampu terus cemerlang.

 

Program pementoran dan penajaan kepimpinan wanita perlu dipergiatkan. Tokoh tokoh pemimpin wanita yang berjaya perlu kembali dan menjadi mentor kepada bakat wanita muda yang ingin berjaya dalam kepimpinan.

 

Program bimbingan dan penajaan adalah penting kepada wanita profesional yang ingin maju dalam kerjaya mereka. Mentor berkongsi helah yang telah mereka pelajari sepanjang perjalanan dan model pendekatan yang berjaya. Mereka boleh menawarkan galakan  bagi membina keyakinan yang tidak ternilai kepada wanita profesional.


 

parafrasa

 


Dengan membincangkan cara memanfaatkan ciri kepimpinan tertentu yang dikaitkan dengan wanita, seperti memimpin melalui inspirasi atau menunjukkan empati, program kepimpinan wanita mengajar wanita cara memanfaatkan bakat mereka.

 

Dengan mengamalkan sifat yang dianggap tipikal dalam pemimpin perniagaan wanita, pemimpin perniagaan lelaki boleh menambah nilai yang lebih besar kepada organisasi mereka.  

 

Mengintegrasikan kemahiran kepimpinan ke dalam identiti teras seseorang adalah amat mencabar bagi seorang wanita.

 

Wanita mesti mewujudkan kredibiliti dalam budaya yang sangat bercanggah. Ini adalah tentang sama ada, bila, dan bagaimana mereka harus menggunakan kuasa. Ini merupakan cabaran getir para wanita yang telah dilantik mengetuai beberapa kementerian penting di dalam kerajaan Malaysia yang baru ini.

 

Panduan dan bimbingan memperkasakan wanita profesional untuk berkembang, cemerlang dan memperoleh keterlihatan yang diperlukan untuk kepimpinan peringkat paling kanan termasuk dalam mentadbir negara wajar diperkukuh. – DagangNews.com

 

Afizan Amer adalah Pensyarah Kanan Pemasaran Digital, Fakulti Pengurusan dan Perniagaan, Kampus Rembau , Universiti Teknologi Mara N.Sembilan

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL INFINITI

Portfolio Tags